Ervaringen Prestige Dressuurzadel, welk model?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rchell

Ervaringen Prestige Dressuurzadel, welk model?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 09:02

Hey Bokkers,

Ik kan geen goede nederlandstalige site vinden met een overzicht van de Prestige dressuurzadels.
Ik heb momenteel een Kentaur dressuurzadel welke ik had voor mijn vorige paard. Mijn zadelmaker heeft deze nu redelijk goed passend gekregen op mijn huidige paard, maar geeft aan dat ik voor mijn houding en zit en voor de rug van mijn paard beter op zoek kan gaan naar een (tweedehands) Prestige zadel.
Nu weet ik helaas niet goed naar welk model ik het beste op zoek kan gaan.
Waar ik naar op zoek ben is het volgende:
- zadel waar je goed 'in' zit ipv 'op' (fijne diepe zit)
- waardoor je makkelijker naar achter komt te zitten (ik heb de neiging naar voren te vallen)
- met voldoende kniewrong voor stille benen.

Verder ben ik een dikke billen ruiter, heb nu een 18,5 inch Kentaur. Maar volgens mij zadelmaker moet een 18' prestige gaan passen, al weet ik niet of er onderling verschil in zit in de modellen.

Graag jullie ervaring/advies..

BVD :D

Needje

Re: Ervaringen Prestige Dressuurzadel, welk model?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 09:12

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 09:15

Nee dat waren ook niet zijn woorden Needje ;) hij heeft niet echt een advies gegeven naar welk model ik moet kijken, dat is wat ik zelf prettig vind. Helaas heeft hij momenteel geen prestige op voorraad, zodoende dat ik niets heb kunnen proberen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 09:17

Waar woon je? Ik heb namelijk precies dat zadel te koop, ben zelf ook van de dikkebillen en had dus een Prestige Top Dressage, 18 inch met medium boom 32, met diepe zit en forse kniewrong.....foto's op de bokt markt!

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 09:21

Ik woon in 't Gooi.. Paard staat in Eemnes

Kan je me aangeven hoe hij zit/ rijd Daffodil? (snap dat je je eigen zadel wil verkopen ;) maar ben vooral benieuwd naar de ervaringen per model, zodat ik kan kijken wat bij ons past..)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 09:24

Het gaat me er niet om dat ik m wil verkopen hoor, het is belangrijker dat je een goed passend zadel vindt! Ik raak m zó kwijt dus dat is het probleem niet.

Ik heb het altijd een bijzonder fijn zadel gevonden, je wordt niet helemaal gedwongen in je zit maar hebt wel behoorlijk wat steun vooral bij de wrongen. Ja en hoe hij rijdt dat zadel, goed anders had ik er geen drie jaar mee gereden. Mijn paard is alleen heel erg gegroeid en heeft daarom nu een voor hem op maat gemaakte.

Ik sta in Benschop dus das niet zo idioot ver weg trouwens.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 09:31

haha Nee begrijpelijk! Het gaat mij er vooral om dat ik echt ' in' het zadel kom te zitten zodat ik minder makkelijk naar voren val, heeft dit model ook echt een diepe zit, of valt dat mee? omdat je zegt dat je in je zit niet gedwongen wordt..

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 09:58

Rchell schreef:
Nee dat waren ook niet zijn woorden Needje ;) hij heeft niet echt een advies gegeven naar welk model ik moet kijken, dat is wat ik zelf prettig vind. Helaas heeft hij momenteel geen prestige op voorraad, zodoende dat ik niets heb kunnen proberen.

Precies, daarom juist míjn vraag. Zijn alle Prestigezadels hetzelfde? Want ik neem aan dat je een zadel wilt hebben dat zowel jou als je paard goed past. En om dan op zoek te "moeten" naar "een Prestige", vind ik wel heel kortzichtig. Want imo is het ene model het andere niet.
Maar ik heb niet zoveel verstand van Prestige. Dus wie weet zijn alle zadels wel gemaakt voor hetzelfde soort paard en denkt jouw zadelmaker dat jouw paard de bouw heeft die goed bij een Prestige past. Dat kan uiteraard.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:10

Een goede zadelmaker kan dat zien...zo ben ik ook aan mijn prestige gekomen omdat mijn vorige zadel, een KN, te krap werd. Toen waarschuwde van Rijs me al dat de Prestige de enige was die nog als standaardzadel passend te maken was, gezien de bouw van mijn paard.

Ik vind wel dat je er flink diep in zit hoor, vanaf de zijkant kun je dat goed zien. OP de foto's in mijn advertentie ligt het zadel natuurlijk niet zoals ie op een paard ligt dus je moet de voorkant iets omhoog denken.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 10:18

Needje: hij gaf idd aan de een prestige goed met mijn paard kan meegroeien omdat daar redelijk veel aan aan te verpassen/sleutelen is. Verder hebben de meeste modellen standaard een zit die wat meer naar achter is gelegen waardoor ook de zwaardere ruiter makkelijker zit en netjes naar achter kan blijven zitten omdat ik makkelijk naar voren val.. Daarnaast gaf hij aan op zoek te gaan naar verschillende tweehands modellen dat ik er een aantal kan proberen voordat ik aanschaf (prettig natuurlijk), maar ik vind het handig om zelf eerst ook wat verschillende ervaringen te lezen en om zo wellicht zelf al wat (particulier) aan te schaffen, aangezien het via de zadelmaker waarschijnlijk nog wel even gaat duren (hij moet er maar net tegen aan open, ik heb het budget niet voor een volledige nieuwe).

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:24

OK, top.
Nogmaals, ik ken Prestige zadels niet zo goed. Dus heb geen idee verder of de modellen allemaal hetzelfde zijn voor paarden.
Ik heb enkel op een Doge gereden. Vond ik zelf wel een fijn zadel.
Maar ken ook mensen die zich teveel OP het paard vonden zitten.
Dat idee had ik niet.

msdh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:44

Ik heb ook een Prestige Top dressage.Erg fijn en zacht zadel. Enige waar je snel toe verleid wordt is het naar buitendraaien van je tenen. Ik kwam van een KN Symphonie dus dan is dat behoorlijk wennen aan de kniewrongen.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 11:46

Dank je wel voor je reactie!
Kan je me aangeven of je echt 'in' je zadel zit? en wat vind je precies van de kniewrongen?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:49

Denk ook eens aan een KN Tango. Ik had dezelfde problemen met mijn houding en die werden door dat zadel goed gecorrigeerd, ik zat eindelijk rechtop. Helaas is het zadel gepikt.
Voordeel van de Prestige Top Dressage vind ik de schoudervrijheid voor het paard. Ons paard loopt voor veel ruimer met dat zadel. Persoonlijk vind ik de wrongen wel meevallen (zeker in vergelijking met de KN), maar mijn dochter vind ze weer vreselijk irritant. Hij gaat er dus binnen een paar weken ook uit en is dan voor een klein prijsje te koop (zadel is wat ouder maar helemaal goed) O:) Maar eerlijk gezegd vind ik het zadel mijn houding niet corrigeren.
Oeps, het is een 17,5 inch, ik lees nu dat dat hem niet gaat worden :+

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 08:25

Helaas niet Sammyoo.. Ik heb (nog) dikke billen ;)
Ik zal de KN eens bekijken, maar de Prestige zou volgens de zadelmaker ideaal zijn voor mijn paard. Kan je me van de KN vertellen hoe hij valt? want ik heb vaak een 18,5 inch nodig (zoals kentaur).. omdat prestige vrij ruim zou vallen heb ik volgens de zm een 18 inch nodig, maar weet neit hoe het bij KN valt?

Heb je trouwens wel het gevoel dat je echt 'in' je prestige zadel zit? Ik vind nl vooal een diepe zit (naar achter) het belangrijkste.. Met verschillende maten kniewrong kan ik vaak wel overweg..

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 08:32

Ik heb een prestige top dressage, zit lekker stevig en vast maar niet zo gedwongen. Ik heb ook een ainsley rubens en die zit wel dieper.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 08:50

Eerlijk gezegd vind ik onze Prestige niet zo ruim vallen. Maar dat is een wat ouder zadel, misschien is dat inmiddels anders. De KN viel in ieder geval iets ruimer. Bij de KN Tango is het dieptepunt anders dan bij andere zadels (iets meer naar achteren?), waardoor je rechter gaat zitten. Toen ik dat zadel kocht was ik blij verrast dat ik ineens rechtop zat. Ook heeft het behoorlijke wrongen wat erg prettig was omdat het paard destijds veel bokte. Met de Prestige heb ik voor mijn gevoel minder steun, zit je wat minder 'gesloten'.

Overigens heeft mijn dochter voor haar eigen paard ook een Kentaur Penelopa, dat vind ze een fijn zadel. Zowel de KN als de Prestige vind ze niks, te gesloten en teveel wrong. Het is zo persoonlijk wat je prettig vind.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 08:56

Klopt helemaal.. ik heb nu ook een penelopa en ondanks dat hij heerlijk zit wil ik graag veel geslotener gan zitten haha..
Er hangt wel een aardig prijskaartje aan de Tango := Maar vind het er goed uitzien!

Mijn ZM gaf aan dat de prestige tegenwoordig idd ruim valt en dat het midden/diepte punt van deze zadel idd ook naar achter ligt waardoor je meer naar achter komt te zitten.. Zodoende dat ik ernaar op zoek ben..
Maar andere merken met diepe zit en wrong zijn ook welkom hoor, al is het balangrijkste natuurlijk dat het op mn knollie gaat passen..

ellend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 22:19

Ik heb een prestige doge van twee jaar oud. Heel erg fijn zadel. Had zelf ook last van "naar voor" zitten, en met dit zadel word dat vanzelf gecorrigeerd. Zadel heeft ook fijne wrongen waar je steun aan hebt. Al met al zeer tevreden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 22:20

Ik heb een Prestige Hippos Dressage.

Tsja. Hoe kan ik het omschrijven? Oh ja; +:)+ +:)+ +:)+

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 20:47

Ik rijd sinds ene halfjaar een merrie, waar een compleet op maat gemaakt zadel op ligt Van Prestige en ik moet zeggen, ik zweer bij dit zadel, wat een heerlijk zadel zonder echte gedwongen zit, heel erg fijn leer en zeer goede kwaliteit.

Geen idee wat voor type het is, maar en erg te spreken over prestige