bittenkeuze

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

g_b_

bittenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 17:53

ik weet dat er al vele topics zijn over bitten maar ik heb er tg geen keuze uit kunnen opmaken :P
het zit namelijk zo: mijn paard word tijdens het springen soms nogal lastig (trekken in de mond en moeilijk te sturen) iets rijtechnisch kan het volgens mij niet zijn want in de dressuur en thuis loopt hij super in de hand en doet hij dat niet.
dus zoek ik een bitje net iets zwaarder dan een enkel gebroken trens maar tg niet zo zwaar als een pessoa.
of zijn er andere opties volgens jullie?

xxxIlonaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 18:23

misschien kun je een appel bitje een proberen, help vaak tegen het trekken, omdat hij gaat kauwen op het bit. veel succes met het zoeken naar een goed bit

g_b_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 18:25

ik heb nu zo een blue iron bitje (geeft ook smaak) maar daar heb ik in het parcour helemaal niets mee te zeggen :(
dus rijd ik nu met een enkel gebroken trens

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 18:32

xxxIlona schreef:
misschien kun je een appel bitje een proberen, help vaak tegen het trekken, omdat hij gaat kauwen op het bit. veel succes met het zoeken naar een goed bit

Je wil de staat van een appelbitje echt niet zien als ze er flink op beginnen te kauwen. Dit maakt het plastic kapot, er komen dan scherpe randen aan het bit. Dat had ik met mijn happy mouth als mijn pony er flink op gebeten had, iedere keer het bit na gaan en op scherpe stukjes controleren.

Ts jou probleem komt toch over als een rijtechnisch probleem, veel paarden reageren anders tussen de sprongen. Hoe reageert hij als je gewoon eens tussen de hindernissen je dressuurtraining doet, dus zonder een sprong te nemen de hele training? Word hij na een tijd rustiger?

g_b_

Re: bittenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 18:35

hij word dan zelfs niet lastig! :) het is echt alleen op wedstrijd dat hij dat doet thuis en op training loopt hij super!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 18:36

Train je ook thuis wel eens parcourtjes? Misschien eerst wat meer wedstrijdervaring krijgen als ie thuis op parcourtjes wel braaf blijft.

g_b_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 18:41

ik train thuis ook parcourtjes ja en wedstrijd ervaring heb ik al genoeg met hem hoor en het is ook alleen maar tijdens het zomer seizoen dat hij lastig word, daarom dat ik dacht aan een ander bitje dat ietsje sterker is dan een trens..

g_b_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 17:35

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:26

is een danger bit niks?

g_b_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 23:39

wat is een danger bit??

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 07:12

Dubbel gebroken trens wat bij druk een stang wordt en als je loslaat weer dubbelgebroken wordt

g_b_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 10:54

juist zo eentje :P en hoe kan dat me helpen? ik dacht juist dat ongebroken zachter was dan enkel gebroken?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:14

lemanthia schreef:
Dubbel gebroken trens wat bij druk een stang wordt en als je loslaat weer dubbelgebroken wordt

Ongebroken, er treedt dan immers nog steeds geen hefboomwerking op, het kan dus geen stang worden.

@g_b_: Er zit waarheid in je post, ik vind althans een gebroken bit vriendelijker omdat het veel stiller in de mond ligt en dus zuiverder inwerkt. (zonder ruis dat wel optreedt bij een gebroken bit) Echter vinden sommige paarden een gebroken bit fijner. Mijn pony vind gebroken echter weer vervelend.

Ik heb laatst nog een discussie gehad over een pelham en in jou situatie zou deze voor een moment kunnen helpen. Met 2 teugels welteverstaan. Is je paard braaf dan rijd je op de trensteugel het bit werkt dan in als een normale enkele trens. Word hij te heet, pak je even de stangteugel aan als correctie. Maar het is bij verkeerd of te lang gebruik een heftig bit en doet dan meer kwaad dan goed. Zit je vaak en onterecht aan de stangteugel heb je binnen de korste keer een paard dat keihard in de mond is. Zou het dan ook echt alleen onder begeleiding aanraden.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 05-06-12 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:30

Misschien is de bauchertrens een optie voor je?

Afbeelding

g_b_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 12:09

Lara_Silver schreef:
lemanthia schreef:

Ongebroken, er treedt dan immers nog steeds geen hefboomwerking op, het kan dus geen stang worden.

@g_b_: Er zit waarheid in je post, ik vind althans een gebroken bit vriendelijker omdat het veel stiller in de mond ligt en dus zuiverder inwerkt. (zonder ruis dat wel optreedt bij een gebroken bit) Echter vinden sommige paarden een gebroken bit fijner. Mijn pony vind gebroken echter weer vervelend.

Ik heb laatst nog een discussie gehad over een pelham en in jou situatie zou deze voor een moment kunnen helpen. Met 2 teugels welteverstaan. Is je paard braaf dan rijd je op de trensteugel het bit werkt dan in als een normale enkele trens. Word hij te heet, pak je even de stangteugel aan als correctie. Maar het is bij verkeerd of te lang gebruik een heftig bit en doet dan meer kwaad dan goed. Zit je vaak en onterecht aan de stangteugel heb je binnen de korste keer een paard dat keihard in de mond is. Zou het dan ook echt alleen onder begeleiding aanraden.

hier heb ik ook al aan gedacht :) ik rij met een zachte hand dus zou het goed kunnen werken eh?
en caserell is dat niet hetzelfde als een pessoa-bit??

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:13

Het idee is hetzelfde, al is de inwerking minder doordat de hefboom minder groot is ;)
Je teugels zitten immers aan de ring van het mondstuk.. en niet aan een ring daaronder zoals bij een pessoa.

g_b_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 12:20

dus kan ik even goed gwn een pessoa nemen en de teugels in de grote ring vast maken? maar dan heb ik altijd een sterker bit eh

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:55

Ik zou ook eens een dangerbit proberen als ik jou was.
Zodra er veel druk op het bit komt, zetten de scharnieren zit vast waardoor het een ongebroken bit wordt. Op deze manier heb je een betere "handrem".
Het is niet zo dat het bit scherper wordt, integendeel zelfs, maar met een ongebroken bit heb je wel iets meer te zeggen qua rem.

Edit: Hierbij een foto waarop te zien is hoe het werkt:
Afbeelding

g_b_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 14:54

ik ben precies tg meer voor die pelham :D

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 18:32

g_b_ schreef:
ik ben precies tg meer voor die pelham :D

Als het op een danger-bit lukt, blijf dan daarbij. Ga er geen pelham inhangen als iets zachters ook lukt. Het zou in jou situatie kunnen helpen, maar eerder als laatste middel. Dat heb ik in mijn eerdere post niet benadrukt.

g_b_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 09:31

weet iemand dan waar je ze kan testen in België want een kopen om te testen is tg zonde van het geld ;) (als het niet goed is dan tg)