Barefoot Lexington, niet geschikt voor koudbloedjes?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Barefoot Lexington, niet geschikt voor koudbloedjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 08:25

Ik was gistere tijens de Equitana uiteraard ook bij de Barefoot tand.
Ondanks dat ik niet de perfecte resultaten heb gehad enkele jaren met de BF spreekt het me gewoon ontzettend aan, ook het feit dat ze steeds verder zoeken naar betere oplossingen en mogelijkheden.

Nu zag ik dus de LExington en ben er even op gaan zitten, ik heb maat 44/46 en ben dus niet de lichtst dat is iets wat e ook altijd tegentond toen ik boomloos reed.
Maar nu heb ik weer gezien dat er weer nieuwe inlages zijn, veel steviger, en de beugelophanging is verplaatsbaar en vond dit gewoon een heel fijn zadel.

De mevrouw in de stad gaf aan dat er met het nieuwe VPS systeem en mogelijkheden eigenlijk gee echte gewichtslimit meer was, zelf vind ik dit discutabel maar vind het er veelbelovend uit zien.

Ik heb dus een jonge fjord en dacht, he mss is dit dan toch wel wer iets voor ons ondanks dat ik het bij onze haflinger toen niet fijn vond is ieder paard verschillend en dit zadel gaf ook erg veel steun en dat is ook iets wat ik bij de bBF voorheen miste.

Nu lees ik alleen op Bokt dat de LExington eigenlijk niet zo geschikt is voor fjorden enz. vanwege de bouw en enkele andere aspecten van dit zadel, maar is dit echt zo?

Zijn er hier mensen die de lexington hebben op een koudbloedje?
Met mss enkele foto's?

En zijn er mss mensen met ervaringen, positief en negatief en de reden waarom?

Zelf vind ik de London niet zo mooi en heb er weinig steun in, de Missoula Nut was helemaal lastig kwa steun, de NEvada vond ik nog het beste toedertijd en de Arizona was ook niets vanwege de beugelophaging die toendertijd te ver na voren zat ;) nu dus wellicht anders.
Ik rijd graag dressuur en maak graag kleine sprngetjes dus een westernmodel is gewoon ook niet wat ik zoek.

Bedankt!

Britt

Re: Barefoot Lexington, iet geschikt voor koudbloedjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 08:29

Opisop_shop had er eentje op haar friese kruising, maar is er later toch vanaf gestapt omdat het voor hun niet geschikt was. Misschien haar eens vragen?

Ik blijf het gewichtslimiet ook discutabel vinden, net als jij. Hoe zit het nu met de beugelriemophanging en de puntbelasting die die geeft op de rug, is die ook verbeterd? De inlages die nu onder de VPS zadels worden gelegd zijn in principe maar heel dun toch?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 08:30

Ik heb hem op mijn tinker gehad en hij lag prima hoor :). Zou niet weten waarom ze niet goed op een koudbloed zouden liggen. Ze bewegen mee met het figuur van je paard.

Woody2015

Re: Barefoot Lexington, niet geschikt voor koudbloedjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 08:40

@Brtt, ik weet og goed dat opisop hem had, maar het was vooral haar houding die er slecht op werd en voor zover ik me kan herrineren heeft zijn toch al iets onrustige benen en miste dus toch weer een ondersteuning die ze later in het boomzadel wel vond, het kan idd nog een andere oorzaak hebben, ga het haar eens vragen :D

De beugelophanging is nu verplaatsbaar, mij lijkt dit een positieve factor want als je de beugelophaging per persoo kunt instellen hoe het beste werkt dat natuurlijk ook mee in een correcte zit e dus minderpuntbelasting, ja je houd het altijd maar dat heb je ook bij ee boomzadel.
De inlages zijn niet verschrikkelijk dun die ze daar hadden liggen, maar van goed stevig materiaal en een verharde kern zeg maar.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 08:42

Oké, dat klinkt allemaal wel als positieve verbeteringen :j

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 08:52

@britt, ja het is iig zo dat ik er weer eens naar wilde kijken, want het princiepe spreekt me zo aan, boomloos.
En veel boomloze concepten net als bij startrekk gaan niet breed genoeg voor mijn tanks :D

Ik ben ook gewoon benieuwd naar ervaringen of deze veranderingen dus werkelijk een verbetering zijn op dit punt.

moos1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 08:53

Mijn vader had een lexington op zijn tinker, maar is na een half jaar overgestapt naar een Londen.
De lexington kantelde naar voren waardoor de ruiter voorover ging zitten en de pommel een soort van klem trok, achterkant van het zadel ging ook wippen. Paard liet ook duidelijk merken dat ze beperkt werd in haar beweging hierdoor. De Londen die hij nu heeft ligt perfect.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 08:59

@moos, ja helaas is wat jij beschrijft iets wat ik dus meer heb terug gelezen.....ik hoopte stiekem dat dat niet zo was.

Zelf vind ik de London geen optie.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 09:08

is een Heather Moffett niets voor je anders?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 09:15

meldt zich :Y)

Mijn benen werden heel onrustig in de lexington, ondanks de dikke wrongen en verplaatsbare beugelophanging (was er toen ook al). Ik heb ook ongeveer jouw kledingmaat denk ik en ik zat er toch te opgesloten in, kon daardoor niet helemaal lekker zitten. Mijn onrust straalde ik door naar Wisse, toen ik weer een boomzadel nam gingen we gelijk met sprongen vooruit.
Heb zelf de London als testzadel gehad destijds en die is wel weer heel erg 'open' vergeleken met de Lexington. Maar boomloos (althans BF) is gewoon niets voor mij :+

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 09:21

@opisop, bedankt hihi!

De heather moffet kan ik zo weinig over vinden, ik heb ooit eens een jaar of 7 geleden wel een op een moffet zadel gereden, is der in Nederland wel een daeler?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 09:24

dat weet ik niet maar je zou shiandy eens een pb kunnen sturen.
zij heeft er 2 gehad en was er blij mee.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 09:54

Loes'sCorner schreef:
@britt, ja het is iig zo dat ik er weer eens naar wilde kijken, want het princiepe spreekt me zo aan, boomloos.
En veel boomloze concepten net als bij startrekk gaan niet breed genoeg voor mijn tanks :D

Ik ben ook gewoon benieuwd naar ervaringen of deze veranderingen dus werkelijk een verbetering zijn op dit punt.

Bedoel je dat Startrekk niet breed genoeg gaat voor de jouwe? Elin past netjes in een kopijzer 5 en er is zelfs nog een kopijzer 6 te verkrijgen via Ebay :j Als ik de breedte van de mijne zie, moet die wel bijna verticaal liggen :Y)

De Moffett heb ik een paar jaar geleden eens op gezeten, op een bok. Zat superzacht en lekker vrij, maar heb hem nooit echt op een paard gehad. Vond hem zo massief (maar wel van traagschuim massief, dus niet het goede woord misschien :+ )

Ik hoorde wel van pmarena dat er nu een bredere pommel is dan een paar jaar geleden toen er nog de medium en wide waren, dat zou ook alweer schelen. Maar als die van jou te breed zijn voor een Startrekk, dan gaan ze toch ook nooit in een pommel passen? Of kijk je naar de lexington icm een flexibele pommel?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 10:26

@britt, nou het is mij door een dealer verteld van Startrekk, wellicht dat ze dan mijn vraag verkeerd hebben begrepen.......vond het zelf ook al zo raar.
Wamt de stratrekk vind ik top :D

Fijs zit nu ogeveer op de rode boom van Wintec, de fjord, en daar is het meer voor bedoeld als voor Woda die heeft een MAssimo ;) ( en momenteel al enkele weken op rust tot niet bekend :-( )

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 13:54

Een rood kopijzer in een Wintec is niet zo gek breed hoor, de witte is de breedste van de normale versie als ik mij het goed herinner van mijn eigen Wintec-tijd, en daarna heb je dan nog de extra wide serie met roze / paarse kleuren.

Het blauwe en rode kopijzer zijn voor paarden die iets breder dan gemiddeld zijn, maar een fatsoenlijke koudbloed is wel breder :)

De Lexington heeft wat afwijkend gevormde VPS-kussens vergeleken met de andere Barefoot-modellen: het VPS is smaller en aan de achterkant wat verhoogd, dit om een goede rechte dressuurzit te stimuleren bij ruiters op paarden met een typische sportpaarden-bouw: een lange rechte rug met veel front.

Wanneer je dus een meer typische koudbloed hebt met een korte rug waarbij de aanzet naar de billen alweer snel omhoog gaat lopen, komt de zitting van het zadel snel erg bergafwaarts onder de ruiter te liggen waardoor ruiters sneller met een holle rug komen te zitten.

Door de verhoogde achterkant valt de zitting sowieso al iets kleiner waardoor mensen die normaal een maat 1 Barefootje hebben, al snel een maat 2 van de Lexington nodig hebben.

Met een maat 44/46 betwijfel ik dan ook of je wel een beetje goed zult zitten in het zadel, ik ben bang dat je al snel wat teveel op de cantle terecht komt....alhoewel dit natuurlijk ook wel afhankelijk is van de lengte van je bovenbenen :)

Over het algemeen zitten de meeste mensen met een maatje meer en / of een koudbloedje, fijner in 1 van de andere modellen met kniewrongen, met normaal VPS. Zoals de London en de Barrydale.

Er is sinds enkele jaren inderdaad een bredere maat pommel.

In het begin waren er geen andere maten en werd de gewone standaard maat ook zonder problemen op trekpaarden gebruikt. Maar omdat Barefoot toch een mogelijkheid tot absolute fijn-afstelling wilde geven, zijn er later naast de originele maat M pommel, ook een maat S en een maat L pommel bij gekomen.

Omdat die L toch nog wat smal was voor de echt brede paarden en de zachte pommel zeker niet altijd ideaal is, is er toen nog een grotere maat pommel bij gekomen, de XL of XXL, die naam wordt een beetje door elkaar heen gebruikt maar gaat over dezelfde, groter dan L en stevig :P

Voorheen waren de pommels ook van fiberglas, tegenwoordig van een licht flexibele kunststof.

Wat betreft de gewichtslimiet: die is er inderdaad eigenlijk niet. Je kunt gewoonweg geen gewichtslimiet geven voor een zadel. Iemand met maat 46 die op een Wintec van 16 inch gaat zitten....dat gaat niet werken. Maar zet je er daarom een gewichtslimiet op :P

De ene persoon van 125 kilo zal prima "werken" op zadel A, terwijl een andere persoon van 60 kg er drukpunten mee creëert.....maar op zadel B weer prima resultaten heeft terwijl persoon A daarmee weer de schoft van paard X afknijpt.....enz.

Het ligt er maar net aan hoe je een zadel gebruikt, op welk paard en met welke toebehoren, en hoe de ruiter er op zit.... er zijn genoeg boomzadels waarbij de beugelophanging zo ver naar voren zit dat een lichte ruiter op een paard met een doorsnee schoft al vervelende drukplekken geeft zodra die ruiter gaat lichtrijden. Je hoort nooit iemand over een gewichtslimiet voor boomzadels, maar bij boomloze is dat ineens weer wel een issue, erg interessante psychologie altijd :P

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 14:58

@pmarena: de lexington heeft een smallere zit toch? Ik hoopte juist dat je daardoor op en breed paard otters minder breed zou zitten dan op de andere bareffoot modellen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 15:57

Ja, het VPS is wat smaller en hoger.

Maargoed, dan moet hij natuurlijk ook nog wel goed op het paard passen en de ruiter moet er goed in passen en op zitten :)

Mijn nichtje van 14 die zit er hartstikke mooi in, op een Fjordje. Maar die is dan ook heel erg slank en dat scheelt enorm want daardoor past ze mooi in een maat 1 en die ligt natuurlijk mooier op de rug dan een maat 2 bij zo'n koudbloed paardje :)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 16:11

@marena, bedankt voor je info, ze hadden jou dus beter op de Equitana kunnen zetten :D want dit staat echt haaks op de info die ze je daar aanpraten.........hiermee bedoel ik niet dat het allemaal niet klopt, maar info over dit model was niet inhoudelijk op het juist niet goed liggen op koudbloedjes, dat las ik terug ik bokt.

Ik had zelf niet echt het idee dat ik te krap zat al kun je dat zelf natuurlijk slecht beoordele op een bok ;) maar mijn kont is iig niet de kleinste :o

Wel jammer, maar dan valt hij dus wel voor ons af.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 16:12

Hij ligt hier als je hem een keer wil passen/lenen hoor Loes :Y) Kopijzer 5 is Elin tot nu toe nog niet te smal geweest. Nu ze spieren te kort komt zakt ie zelfs wat naar voren, straks als ze weer op spieren is dan past ie weer. Een maat 6 is echt wel aardig aan de maat :=

Afbeelding
De bovenste is 5 of 6 volgens mij

Maar eigenlijk geld voor de BF lexington ook, test hem een keer en dan weet je eigenlijk snel genoeg toch? Als je hem test op Wodan weet je hoe hij in de toekomst op Fijsje zou kunnen liggen en op Fijs kan je iig zien hoe hij ligt?

*edit; een 5 dus. Dít is een 6!
Afbeelding
(plaatjes allebei van ebay, daar zijn ze ook te koop)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 16:18

Loes: gelukkig niet op de Equitana, weet niet waar ik de tijd vandaan zou moeten halen, kom nu al om in de niet af te krijgen klussen-lijsten :P

Maar wat ik zeg is wel hoe het is...maar natuurlijk geldt dat niet voor elke ruiter en paard precies hetzelfde :)
Er zijn altijd uitzonderingen, zowel positief als negatief, en er ZIJN dus wel mensen met een set beste hammetjes en een korte koudbloed die een Lexington toch het fijnste model vonden. Op zich weet je het pas als je het test en dat kost je een klein bedragje en een week van je tijd, dus waarom niet, zou ik zeggen, als je hem zo op zich wel fijn vond zitten.... Misschien zijn jullie ook wel 1 van die uitzonderingen, en dan is het toch zonde als je nu verder moet zoeken en na een jaar tobben hem eens van een stalgenootje ofzo probeert...en hij TOCH geweldig voor jullie blijkt te zijn :P

Over het algemeen verwacht ik met jouw gegevens van paard en ruiter niet dat het een grote kanshebber is en daar ben ik dan liever eerlijk over, maar praktijk en theorie kunnen elkaar nog wel eens ontlopen natuurlijk :)

Ik weet niet precies wat je zoekt, maar je zou bvb. ook een Barefoot met wrong-seatsaver kunnen overwegen, dat vind ik zelf het fijnste, de Arizona met wrong-seatsaver :)

Dijwrongen zijn (vind ik...) veel fijner dan kniewrongen, krijg je ook niet zo'n spreid-zit van +:)+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 16:20

Hihi, dat maat 6 kopijzer is echt belachelijk :')

Overigens: de Missoula Nut / Virginia Rose daar kon ik zelf ook niet op rijden :n

Dat is ook zo'n zadel dat je echt moet liggen, net als bij de Lexington (totaal ander zadel natuurlijk) is er een handjevol mensen dat er echt helemaal gek op is en bij wie het gewoon perfect werkt samen met hun paardje. Maar er zijn er meer waarop het niet werkt.

De Missoula Nut heeft de laagste cantle van alle Barefoots, dus het minste het gevoel van een lekkere diepe zit.

Ik ben zelf erg gek op de Arizona omdat die gewoon een fijne hoge cantle heeft (heerlijk veilig en knus zitkuipje), de fork met knop vind ik fijn om teugels achter te hangen enzo, en de knop is niet zo hoog dat hij in de weg zit bij heuveltjes klimmen of springen :)

De zijkanten zijn kort, waardoor ik met mijn korte pootjes tenminste fatsoenlijk onder het zadel uit kom en goed beencontact heb met de dikke pens van mijn paardje. En dan met die wrong-seatsaver, heb ik super veel steun en word ik er niet zomaar vanaf gekatapulteerd als Rena tijdens een galopje ineens 5 meter opzij springt, omdraait of in 2 stuiters tot stilstand komt :=
Laatst bijgewerkt door pmarena op 03-06-12 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 16:24

moos1984 schreef:
De lexington kantelde naar voren waardoor de ruiter voorover ging zitten en de pommel een soort van klem trok, achterkant van het zadel ging ook wippen. Paard liet ook duidelijk merken dat ze beperkt werd in haar beweging hierdoor. De Londen die hij nu heeft ligt perfect.

Wij zaten wel aardig recht in de lexington,het is idd wel zo dat je naar voren word geduwd.
Bij ons kantelde en wipte het zadel niet,hij lag mooi strak op onze fjord.
Bij ons liet ze ook merken dat ze beperkt was in haar bewegingen ,dit was ook bij de london en de barrydale zo.
Op een breed paard zit je in de lexington idd wat smaller,dat vonden we wel fijn,zo heb je wat meer contact met het paard.

Overigens hebben wij dit zadel alleen als testzadel gehad.
Wij zijn uiteindelijk toch weer terug gegaan naar de cheyenne model en hebben nu een stella aangeschaft.
Gelukkig zitten wij hier niet al te breed op en het pard loopt weer als een tierelier :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 16:29

Dat is ook een mooi verhaal inderdaad Nientje, in theorie zou het niet zo gek veel moeten schelen tussen die modellen, in de praktijk echter... en de Stella heeft toch ook wat kortere zijkanten, dat is op een pony-maat beestje toch ook altijd wel fijn.

Ik vind het ook raar dat de Stella niet veel populairder is, ik heb er nu nog een paar liggen (tijdelijk verkrijgbaar model) en had verwacht dat ze al LANG uitverkocht zouden zijn geweest....het is gewoon heel veel waar voor je geld, super goedkoop voor een Barefoot met wrongen :)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 16:31

@marena, ja je hebt zeker gelijk en ik waardeer juist jou reactie :D

@Britt, hiihiii nog breder als wodan en elin :P fijs word nog wel breder maar ik zie hem niet richting wodan gaan of breder, net wat smaller blijft hij denk ik, hij heeft ook iets meer schoft :D

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 00:22

hier ook geen goede ervaring met de lexington op 1 van onze fjorden, gaat om een grote sportief gebouwde fjord. Had eerst een lompere versie van de lexington en die lag beter op beide fjorden, heb nu ook een fijnere versie van de lexington en ik kan er mijn vinger niet op leggen maar het voelt niet zoals het eerste lompere type. Voor de sportieve fjord hebben we nu een cheyenne drytex maat 2, en ik ben aan het twijfelen wat ik voor de korte ouderwetse fjord moet doen. Sinds we het fijnere model (short) hebben van de lexington gaat het niet meer zoals we gewend zijn van barefoot..... Kan mijn mening wel delen dat de Lexington niet helemaal lekker ligt op alle fjorden zeker het short model niet.