Ik heb in het najaar van 2011 een nieuw zadel aangeschaft voor mijn paard. Meer bepaald een kieffer europe ct II. Hoewel ik er ongelofelijk tevreden mee ben, heb ik vastgesteld dat mijn paard steeds op dezelfde plaats meer zweet. Onder de zadelkussens zijn er na het rijden twee plekjes te zien die uitgesproken meer wrijving hebben ondervonden. Als oplossing heb ik een schapenwollen dekje gekocht zodat de druk meer verdeeld wordt over zijn rug en hij meer comfort heeft wanneer hij opgezadeld is. Nu, blijkt dat ook hier de plekjes (weliswaar in veel mindere mate) terug te vinden zijn. Kan ik hier iets aan doen? Moet ik de kussens laten bijvullen van mijn zadel? Dit lijkt mij nogal raar aangezien het nieuw was... In elk geval zal er iets zijn dat mijn paard tegenwringt en ik zou graag weten of hier een oplossing voor bestaat...
Bij een nieuw zadel raden ze altijd aan om na zoveel weken weer te laten nakijken. Omdat een nieuw zadel inzakt. Plus dat een zadel zonder zo'n schaap goed moet liggen. Dus ik zou sowieso de zadelmaker bellen.
Utixo
Geplaatst: 02-06-12 17:01
Heb je het, toen je het zadel kocht, aan laten passen naar je paard? Overigens moet dit bij een nieuw zadel vaak opnieuw gebeuren na enkele maanden, alles moet nog inzakken.
Het is raadzaam om na ca 3 mnd of 20 uur intensief rijden opnieuw een zadelmaker/passer langs te laten komen voor nacontrole. De zadelmaker waar wij mee samen werken doet dit standaard.
Ik heb het nieuw van iemand overgekocht, dus dit is niet in samenwerking met een zadelmaker. Ik heb het sindsdien niet meer laten nakijken en dus niet aan mijn paard laten aanpassen. Ik zal deze zo snel mogelijk contacteren!