Hoofdstel in zonnebloemolie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NiG

Hoofdstel in zonnebloemolie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 15:42

Ik kreeg van mijn zadelmaakster laatst de tip om als je een nieuw, nog stug hoofdstel hebt deze een nacht in goedkope olie (zoals zonnebloemolie) te leggen. Daarna zou deze goed soepel zijn, maar niet vaker doen dan 1x want anders lossen de stiksels op.
Had hier nog nooit van gehoord.
Iemand die dit weleens gedaan heeft? (en viel je hoofdstel dan niet uit elkaar?)

Peerke_

Re: Hoofdstel in zonnebloemolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:49

Van alle soorten olie lossen de stiksels op, het is maar net hoelang je ze erin laat zitten.
Van zonnebloem olie wordt het leer inderdaad soepel, echter leerolie verzorgt het leer beter.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:52

Een hele nacht in de olie zou ik nooit doen, en al helemaal niet in zonnebloem olie. Ik gebruik lederolie, en leg daar het leer in. Zolang er belletjes uit het leer opborrelen, is het zich nog aan het volzuigen. Geen belletjes meer, dan is het leer verzadigd en kun je het eruit halen. Langer is dan dus echt nutteloos.

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:54

Ik heb mijn hoofdstel wel een hele nacht in zonnebloemolie gedaan . Hij was heel stug en nu nog steeds, maar een stuk minder. Heeft wel geholpen bij mij :j

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:57

Ik heb mijn hoofdstel een keer een paar uur in de olie gelegd. Hoofdstel was heel soepel en heb het na ik het in Februari in de olie heb gedaan nog geen 1x in hoeven vetten. Af en toe met zadelzeep schoonmaken is genoeg. Mijn hoofdstel is er wel een stuk van uitgerekt. Maar dat was in mijn geval niet zo erg aangezien alles op zijn lost zat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 16:10

Ja hoor, mijn rawhide westernhoofdstel ging gewoon een nachtje in de zonnebloem olie.
Werd het mooi zacht en soepel van.

Stiksels had dat hoofdstel niet, dus daar hoefde ik geen rekening mee te houden :D

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:31

De meeste stiksels zijn tegenwoordig van synthetisch spul.
Dat gaat niet meer rotten of oplossen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:35

Ja hoor werkt prima, alleen blijft hj nog wel behoorlijk lang vet

Shona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 06:18

Kan zeker, maar inderdaad alleen echt de eerste keer en dus alleen bij nieuwe hoofdstellen! Wel een aantal dagen niet gebruiken tot het echt ingetrokken is, aangezien zolang het nog vet is; het vuil van het hoofd (haar, zand etc.) in het leer kan gaan trekken. Losse stiksels etc. heb ik nog nooit gezien.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 06:34

Hangt van het hoofdstel af. Ik heb een hoofdstel van 250 euro van dobert, en no way dat ik die in de zonnebloemolie leg hoor! Deze is zo al soepel zat, hetzelfde geldt volgens mij voor alle goede merken.
Vroeger met "goedkope" hoofdstellen deed ik het ook, vooordeel: het was erg soepel en je hoefde het jaren niet meer te poetsen. Nadeel, de riempjes werden zo glad en vettig, dat het moeilijk was om ze vast te maken. En na een jaar kwam af en toe nog de olie eruit drijven, en niet aan te bevelen als je paard gevoelig reageert op sommige vetmiddelen (let vooral op bij schimmels met gevoelige huid)

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 07:57

Paard van een vriendin van mij, is gevoelig voor leervetten. Die doet ipv van leervet/olie het hoofdstel poetsen met zonnebloem olie. Die heeft daar geen gevoelige reacties op. Dus denk dat dat wel mee zou vallen.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 08:01

Wat vaak heeeeel goed werkt is de olie/lederolie (noem maar op) in een pan doen en lauw tot warm opwarmen en dan onderdeel voor onderdeel erin doen, elk deel zo 10 a 15 min en dan super soepel en dan hup het volgende erin en kan je andere net gedaan stuk goed afdrogen met een handdoek :)

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 18:18

Goede tip Nicole

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 18:20

dit is mij ook een keer verteld.
heb het toen niet gedaan. maar het lijkt me niet verkeerd

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 18:34

Ik heb het gedaan bij een oud ponyhoofdstel dat toch verkocht ging worden, zo zag het er weer super uit... Maar had het een week gedaan voordat ze het op kwamen halen en er zat opeens veel schimmel op? Terwijl het eerst ook in dezelfde kast hing? Dus voortaan gebruik ik alleen nog maar lederolie (geen idee of het daar mee te maken had.... maar??)

Hans1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 20:20

Schimmel op leer wordt veroorzaakt door het vet of olie. Leer zelf schimmelt niet, en of je nu zonnebloem, hamanol, rapide o.i.d. gebruikt, in combi met een vochtige plek en weinig gebruiken, krijg je schimmel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 14:12

Nooit doen.

Krijg je vieze, gore, vette, te vol gezogen zwakke hoofdstellen van. Weken later knijp je de olie er nog uit en de riempjes passen al snel niet meer door de passantjes omdat ze te dik geworden zijn door die olie.

Dit is echt iets voor gemakzuchtige mensen die niet zuinig en niet kritisch op hun spullen zijn :=

Wil je gewoon goed voor je leer zorgen dan haal je een nieuw hoofdstel uit elkaar, spreidt de onderdelen uit (op wat kranten om je tafel schoon te houden :P ) en smeert alles in met goede lederolie. Een paar dagen herhalen, steeds elke ochtend en avond een laagje olie er op en in laten trekken, totdat het op een gegeven moment nog niet helemaal er in getrokken is na een halve dag. Dan zit er genoeg olie waardoor het leer goed soepel is, zonder dat het te vet is. Dan is het niet glad, niet verdikt, en je knijpt er geen olie uit en je hoeft er eigenlijk jaren niks meer aan te doen bij netjes gebruik, alleen af en toe eens schoonmaken met een goede, verzorgende zadelzeep :)

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 13:52

Het verschil tussen zonnebloemolie en lederolie zit 'm in plantaardig vs. dierlijk vet. Welk van de twee denk je dat leder nodig heeft - dat nog steeds van dieren komt? ;) Juist, ja, de dierlijke versie dus. Wat je eigenlijk wil doen met al je lederverzorgingsproducten is het natuurlijk vetmechanisme van een levende huid nabootsen. Zonnebloemolie komt daar dus beter niet aan te pas. Bij erg droge hoofdstellen (te lang in de winkel gehangen of tweedehands gekocht en niet juist onderhouden) durf ik ze ook al eens in de olie te steken, meestal volstaat een kleinere 'dosis' die je met de borstel aanbrengt. M'n Stübben hoofdstel kan je zo in 4 plooien, is echt zo soepel als wat en heeft nergens barstjes. Tenzij het heel goedkope hoofdstellen betreft, gemaakt van zogenaamd geperst leder (karton-achtig leder) wordt het leder daar amper dikker van en gaan de passanten helemaal niet plots te klein zijn e.d. Heel goedkope hoofdstellen vermijd je sowieso beter: kan je 'duur'koop noemen, want die gaan toch snel kapot. Maakt weinig uit hoe goed je die onderhoudt...

Schimmel op tuig kan helemaal geen kwaad: beter schimmel dan te droog. De witte laag die vaak op tuig komt te liggen, is ook niet altijd schimmel. Het kan ook over de looivloeistof gaan, die een beetje uit het leer komt. Veeg je zo weg met een schone doek en kan opnieuw geen kwaad. Het fabeltje dat je tuig na olie alleen maar meer vuil aantrekt, is ook niet correct. Je kan uiteraard best je tuig nog even afwrijven voor gebruik moest je toevallig wat te veel gebruikt hebben, maar de olie in de poriën gaat net zorgen dat daar geen vuil, zweet of vocht in kan en zodoende het leder beschermen t.o.v. bv. zoutkristallen uit zweet die zomaar in het leder kunnen trekken: deze zullen snel voor uitdroging en barstjes gaan zorgen. Of je persoonlijke voorkeur nu uitgaat naar een flinke laag goede zadelzeep, Hamanol of dan toch olie, blijft allemaal gelijk, zolang die poriën maar verzadigd zijn. Vandaar dat western tuig vaak minder onderhoud vergt: de meerderheid is al voorgeoliëd door de fabrikant. Vuil blijft dan bovenop het leder liggen ipv erin te trekken.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 13:57

pmarena schreef:
Nooit doen.

Krijg je vieze, gore, vette, te vol gezogen zwakke hoofdstellen van. Weken later knijp je de olie er nog uit en de riempjes passen al snel niet meer door de passantjes omdat ze te dik geworden zijn door die olie.

Dit is echt iets voor gemakzuchtige mensen die niet zuinig en niet kritisch op hun spullen zijn :=

Wil je gewoon goed voor je leer zorgen dan haal je een nieuw hoofdstel uit elkaar, spreidt de onderdelen uit (op wat kranten om je tafel schoon te houden :P ) en smeert alles in met goede lederolie. Een paar dagen herhalen, steeds elke ochtend en avond een laagje olie er op en in laten trekken, totdat het op een gegeven moment nog niet helemaal er in getrokken is na een halve dag. Dan zit er genoeg olie waardoor het leer goed soepel is, zonder dat het te vet is. Dan is het niet glad, niet verdikt, en je knijpt er geen olie uit en je hoeft er eigenlijk jaren niks meer aan te doen bij netjes gebruik, alleen af en toe eens schoonmaken met een goede, verzorgende zadelzeep :)

Mee eens. Ik heb beide gedaan, maar de hoofdstellen die ik in olie heb laten weken (of het nou lederolie was of zonnebloemolie) waren zwakker dan de hoofdstellen die ik 's ochtends en 's avonds een laagje olie heb gegeven tot het niet meer helemaal introk. Verder vet ik mijn hoofdstellen nooit in, ik behandel ze alleen af en toe (eens in de 4 maanden ofzo?) even met zadelzeep. Werkt prima. Leer moet je ook niet 'oververzorgen', als het er goed uit ziet is het goed :)

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 06:50

Ik kreeg de tip om mijn oude uitgedroogde hoofdstel in een bak water te doen en een paar uur in te laten trekken (tot er geen belletjes meer komen). Dan eruit halen, afdrogen met handdoek en kijken. Zag er nog steeds uitgedroogd uit dus weer in het water gedaan. En daarna alles netjes invetten gewoon met ledervet en een borsteltje/doekje. Na het invetten opwrijven met een handdoek en voila, een prachtig hoofdstel!

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:23

Vriendin van mij heeft dat ook eens gedaan met mijn nieuwe hoofdstel.
Alleen was ze vergeten m er weer uit te halen.
Hoofdstel heb ik nooit meer hoeven vetten en was super soepel.
T was een erg goedkoop hoofdstel anders had ik t ook nooit gedaan.
Het was wel behoorlijk vettig lange tijd, tegen t vieze aan.
Zak dit dan ook nooit meet doen

linda1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:13

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:08

Even een ander vraagje tussen door:

Hoe doe je dat dan met de hoofdstellen van HV Polo? De frontriem is bekleed met stiksels en ook op de kopstuk.

Wil graag dit hoofdstel kopen. Maar of dat ook bij dit hoofdstel kan? Iemand ervaring?

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:18

Als je je hoofdstel echt mooi soepel wilt maken zou ik je neatsfoot olie aanraden. Kost wel wat, maar daar heb je gegarandeerd veel plezier van :j

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:48

Ik heb een keer mijn pony tuig (mentuig) tijdje in de zonnebloem olie laten liggen.
Ik had het zo vaak ingevet en schoongemaakt en weet ik het maar op sommige plekken bleef het stroef en stug.
Alleen stom, was ik het tuig vergeten dus zo doende heeft het een paar nachten in de zonnebloem olie gelegen.
Moet zeggen daarna was het heel mooi soepel, maar moest wel 10 dagen lang elke dag het schoonpoetsen :Y)
Ik zal het persoonlijk niet te lang in de olie laten liggen maar het word inderdaad vaak wel aangeraden.