Verschil bit, myler, K&K??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

saf

Verschil bit, myler, K&K??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 22:37

Hoi!
Ik heb een aantal vragen over de bitten op de onderstaande foto (Bovenste Myler, onderste K&K correctiebit).
Klopt het dat deze bitten beiden zijn toegestaan op knhs dressuurwedstrijden?
Wat is het verschil tussen het myler bit level 1, 2, of 3?
En dan nu de hoofdvraag; qua overeenkomst zijn het beiden ongebroken bitten die door de "bolling" in het midden meer vrijheid geven voor de tong, maar ze zullen natuurlijk qua werking verschillen. Kan iemand mij meer vertellen over het doel/werking van deze bitten? Ervaringen zijn natuurlijk ook welkom!
Afbeelding

Dabo

Re: Verschil bit, myler, K&K??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 08:19

Oh, daar zit wel een wereld van verschil in!! Ik heb niet zoveel verstand van bitten, maar ik rij zelf met de bovenste. Dat is een myler level 2, de MB04 en is inderdaad toegestaan.
Omdat het een dubbel gebroken is, kun je links of rechts onafhankelijke hulpen geven. Dit is imo bij het onderste bit niet mogelijk, omdat dat mondstuk uit 1 deel bestaat.
Ik rij al jaren met de myler, pak wel eens een periode een ander bitje, maar kom toch steeds op de myler terug.
Level 1 is een rechte, level 2 met een tongboogje, level 3 met een hogere tongboog. :)
Geen antwoord op àl je vragen, maar hopelijk heb ik je toch een beetje geholpen :)

schaapie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 08:34

Met correctie bit mag ook gestart worden op wedstrijden! Over de werking van het bit zijn nogal wat meningsverschillen de 1 zegt namelijk dat het bit scherp inwerkt en de ander zegt van niet.
In mijn ogen is een gewone tren wel vriendelijker maar stel dat je een paard hebt met een dikke tong dan kan dit een uitkomst zijn
Met myler bitten heb ik geen eigen ervaring maar vind ze wel erg dun dus weet niet waarom je met 1 van deze 2 bitten zou willen rijden?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 08:39

Heb met beide ervaringen. Geen van deze bitten beviel goed. Heb de indruk dat veel paarden de Myler gewoon te dun vinden of die iets gebogen (mond)hoeken niet als prettig ervaren. Eén pony gehad die er wel redelijk fijn op liep. Het correctiebit werd hier door geen van de paarden fijn aangenomen. Had jaren terug nogal een bit verslaving, dus had er veel hangen en dan probeer je wel eens wat uit. Hebben nu nog maar 3 bitten: 1 Sprenger Turnado, 1 simpel dubbel gebroken watertrens en 1 zgn. spring kandarre.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 08:44

Ik heb de myler en dit is een heel fijn bit! Ze zijn idd wel dun maar een paard heeft ook niet zoveel ruimte in zijn mond en door het gevormde mondstuk ligt het bit perfect waardoor het een hele vriendelijke werking heeft. Bovendien kan je idd het mondstuk apart bewegen wat ook een erg postitief voordeel is :) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 08:47

Wat ik sowieso een belangrijk verschil vind is dat de Myler nog wat beweging in het mondstuk heeft, en het correctiebit niet. Zelf wilde ik die beweging juist niet, en ik ben na wat zoekwerk gegaan voor een Trust anatomisch gevormde ongebroken trens.
http://www.medhorses.nl/Images/ProductI ... e22f82.jpg
De foto vertekend wat, maar hij heeft dezelfde vorm als het correctiebit alleen met minder bolling, maar wel duidelijke meer dan een gewone ongebroken trens. Het trust bit kan je krijgen als D-water-bus en kneveltrens, en in 12 of 16 mm dik.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 08:48

Geen enkel bit wordt door alle paarden gewaardeerd, zoek uit hoe de mond van jouw paard is, veel of weinig ruimte, en of hij liever druk op de tong of op de lagen heeft. Pas daar je bitkeuze op aan.

saf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 15:08

schaapie18 schreef:
Met correctie bit mag ook gestart worden op wedstrijden! Over de werking van het bit zijn nogal wat meningsverschillen de 1 zegt namelijk dat het bit scherp inwerkt en de ander zegt van niet.
In mijn ogen is een gewone tren wel vriendelijker maar stel dat je een paard hebt met een dikke tong dan kan dit een uitkomst zijn
Met myler bitten heb ik geen eigen ervaring maar vind ze wel erg dun dus weet niet waarom je met 1 van deze 2 bitten zou willen rijden?

Het leek mij goed om eens te proberen omdat ik het gevoel heb dat mijn merrie last heeft van het geprik van al die gebroken bitten en behalve een enkel gebroken Dtrens (en onlangs een dubbelgebroken watertrens) heb ik nog nooit iets anders uitgeprobeerd... Ze lijkt niet echt lekker in der mond maar de tandarts heb ik ook pas laten komen dus dat is allemaal in orde

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:15

eens met Troni, het paard bepaalt wat ie fijn vindt in de mond, dat kan niemand anders voor hem doen. overigens heb ik er zelf twee lopen op de myler MB04, super (beiden smalle onderkaak en weinig diepte, ééntje extreem grote tong). verder bevalt bij relatief veel paarden de Sprenger KK Ultra Dynamic goed. dat bit van Trust heb ik ook al eens staan bekijken in de winkel, vind het er lang niet verkeerd uitzien.

op de website van myler staat trouwens een hoop uitleg over de werking van de verschillende bitten die zij maken.