wassen Mattes producten

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

amj

wassen Mattes producten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 21:08

Hoi allemaal!

Ik heb een singel van Mattes die intussen toch wel behoorlijk vies is geworden. Daarom zou ik hem graag willen wassen.

Nu is er het wasmiddel van Mattes verkrijgbaar (MELP) maar dat is hier in de buurt nergens verkrijgbaar.
Nu hoor ik ook wel eens dat mensen hun Mattes producten wassen met een 'gewoon' wolwasmiddel, maar ergens ben ik daar toch wel een beetje huiverig voor. Zo goedkoop was de singel niet en ik ben bang om hem te verpesten.

Nu is mijn vraag hoe de mensen hier hun Mattes producten reinigen? Met MELP of met een 'gewoon' wolwasmiddel? En op 30 graden in de wasmachine of met een handwasje?

Nikka

Re: wassen Mattes producten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:10

Ik doe het altijd met MELP en dat werkt goed. Je kan het toch gewoon via internet bestellen?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:12

Ik was altijd met gewoon wolwasmiddel met wolwasprogramma in de machine. Geen enkel probleem hoor.

Grooms

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:07

Mattes zelf adviseert haar eigen wasmiddel MELP (verkrijgbaar via mijn website). Je kunt de producten van Mattes gewoon in de wasmachine wassen, al is het wel aan te bevelen om bij een singel er een kussensloop om heen te doen ivm het slaan van de gespen tegen de wasmachinetrommel. Een handwasprogramma of op 30 graden is goed te doen.

Je zou het evt. ook kunnen proberen met een wolwasmiddel, de producten van Mattes kunnen daar wel tegen, maar ik weet niet hoe gevoelig je paard is op bepaalde wasmiddelen. Over MELP heb ik in ieder geval nog nooit reacties van overgevoeligheid gehoord en het bont blijft er ook lekker zacht van.

Succes!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 20:42

Ik was al mijn mattes sjabraken met wolwas van christ, wolwas programma met lage centrifugeer en dan goed uitschudden en ophangen gaat al jaren super :D

Ulaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 15:46

Ik heb zonet mijn pad voor de eerste keer gewassen, maar ben niet echt tevreden van het resultaat.
Ik heb hem eerst uitgeborsteld en er met de stofzuiger op gezeten, om zoveel mogelijk haren er uit te krijgen. Gewassen op wolprogramma, 30° met MELP, maar ik vind hem dus niet volledig proper. Er hangen nog steeds wolharen aanéén geklit met een zwarte vettigheid + op het middenstukje (katoendeel) zijn er ook nog zwarte vlekken.

Zou het kunnen liggen aan de hoeveelheid MELP? Ik heb 2 eetlepels in het vakje van het wasmiddel gedaan. Zou dit te weinig zijn?
Of is wolprogramma (40 min) niet genoeg, en was ik hem beter op een gewoon programma 30°?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 16:58

Ik heb mijn mattes singelhoes zelfs gewoon op 30 graden met gewoon wasmiddel gewassen - geen probleem :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 18:20

Loes'sCorner schreef:
Ik was al mijn mattes sjabraken met wolwas van christ, wolwas programma met lage centrifugeer en dan goed uitschudden en ophangen gaat al jaren super :D

Hier precies hetzelfde :) Ook andere merken wasmiddel voor wol/bontwasmiddel zijn goed. Ze hebben bij de ruitersportzaak wellicht wel een ander merk?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 21:15

Ulaan schreef:
Ik heb zonet mijn pad voor de eerste keer gewassen, maar ben niet echt tevreden van het resultaat.
Ik heb hem eerst uitgeborsteld en er met de stofzuiger op gezeten, om zoveel mogelijk haren er uit te krijgen. Gewassen op wolprogramma, 30° met MELP, maar ik vind hem dus niet volledig proper. Er hangen nog steeds wolharen aanéén geklit met een zwarte vettigheid + op het middenstukje (katoendeel) zijn er ook nog zwarte vlekken.

Zou het kunnen liggen aan de hoeveelheid MELP? Ik heb 2 eetlepels in het vakje van het wasmiddel gedaan. Zou dit te weinig zijn?
Of is wolprogramma (40 min) niet genoeg, en was ik hem beter op een gewoon programma 30°?

De hoeveelheid MELP zou voldoende moeten zijn, je hebt hem apart gewassen?
Ik had dat ook met mijn Anky dekjes, daar kroop de viezigheid ook in de hoekjes.
Enkele tips:
- dekje apart wassen
- dekje binnenstebuiten draaien (dus wol naar de trommel gericht)
- extra spoelen wil ook helpen (40 min zal inderdaad te kort zijn)
Als er dan nog wat extra haar op zit, na het drogen kan je die zo van de wol afborstelen.

Ulaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 21:42

Thanks voor je reactie. De eerste 2 heb ik inderdaad toegepast :j
Extra spoelen is inderdaad ook een goed idee.

Ik heb hem uiteindelijk een tweede keer gewassen, met het wasmiddel in de trommel erbij, en daarna in de droger. En vooral dankzij dat laatste heb ik hem nog vrij netjes gekregen uiteindelijk!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 21:44

Goed uitkijken met die droger hoor, katoen kan krimpen!

Ulaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 21:54

Stond op de site van Mattes zo aanbevolen nochtans :) Mijn droger heeft ook wel een programma van 30°..

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 22:41

Waar? Leer graag bij :D

Auroraluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 23:33

Ik was mijn Mattes singel met een gewoon wolwasmiddel van een huismerk uit de supermarkt, op een wolwasprogramma. Singel wordt regelmatig gewassen en is daarna weer als nieuw. Niet te vuil laten worden!

Ulaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 08:12

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 12:54

Ah, maar dat is nog steeds niet het klassieke programma. Meeste machines drogen automatisch met warme lucht. Zo kan ik de mijne (modelletje antiek) niet inschakelen op een bepaalde temp. Mijn mattes spullen kunnen maar 20 minuten in de droger, langer riskeer ik niet.