vergelijkbaar merk met WOW?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

crazyshar

vergelijkbaar merk met WOW?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 22:14

hoi,

onlangs is er iemand bij mijn paard geweest die mij adviseerde en vertelde dat een WoW zadel het enige goede zadel is.
eindeloos verstelbaar, 100% aan je paard en ruiter aanpasbaar,... noem maar op en het kan blijkbaar met de WoW.

nu het dilemma: ik ben een recreatie ruiter die ernstig en serieus met haar paard om wil gaan. niet alleen maar hobbelen en boscrossen. nee het moet goed gedaan worden.
plezier voor mij maar ook plezier voor mijn paard. recht door het lijf maar niet over grenzen gaan.
samen werken en samen knokken om er samen te geraken.
paardje is een haflinger oud type van 7 jaar, met een geschatte boommaat 38. was voorheen ruim 40.

daarbij komt dat een WoW gewoon ontzettend duur is.

misschien een wow zadel maar ook een wow prijs?

dus nu de vraag, wat zijn jullie meningen, zijn er zadels die vergelijkbaar zijn in aanpassen zoals een WoW?
er zijn zoveel paarden en ruiters voor zoveel jaren, het kan toch niet dat 1 merk zadel het enige juiste zadel is?

( boomloze zadels heb ik gehad, en ik kan er niet uithalen wat ik er uit wil halen. ik verwachte meer verbetering voor mijn paard maar het werd alleen maar slechter. ik zou eigenlijk nog wel een barefood willen testen, maar ik ben bang dat dit ook niet alles is op lange termijn.)

alvast bedankt voor je input!
(maar hou alles netjes graag)

Angela

Re: vergelijkbaar merk met WOW?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 22:47

Heb je het boomlooszadel Startrekk wel eens geprobeerd? Is een zadel dat eruit ziet als een gewoon dresuurzadel, maar toch boomloos. Het kopijzers is te verstellen. Het past niet op zoveel paarden als de barefoot, maar als het past, heb je er ook echt een super fijn zadel aan. Beweegt met het paard mee, geeft wel voldoende drukverdeling, en is aan te passen in het kopijzer, vormt verder door boomloos mee met de rug (al is het niet aan de ruiter aan te passen).

Een "nep" wow heb ik nog nooit van gehoord (helaas). Er zal wel een goed patent op het ontwerp zitten..

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 06:54

Een wintec is niets? Is natuurlijk niet te vergelijken met een WoW zadel maar de boom kun je verstellen.
Ik dacht ook dat op mijn tinker niets paste. Heb er maat 42 op gehad en paste nog niet. Toen heel lang boomloos gereden maar aangezien ik toch weer graag echt aan de slag wilde heb ik samen met mijn instructrice besloten toch maar een boomzadel te nemen. Toen kon ik een wintec 500 ruilen voor mijn boomloos. Ik heb nu een wintec 500, 18" (heb zelf maatje 36 maar past prima) er zit een witte boom in (extra wide).
Nu mijn paard beter in haar spieren komt gaat het zadel alleen maar beter liggen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 07:19

Ik vind WoW-zadels heel erg leuk qua ontwerp, ben blij dat er een tendens is om zadels flexibeler te maken :j

Maar naar mijn mening koop je geen WoW om zijn verstelbaarheid....dat is voor mij hooguit een leuke extra die je er bij krijgt als je een Wow koopt om de reden dat hij gewoon heel vernuftig in elkaar zit :)

Voor verstelbaarheid zijn er ook genoeg andere zadels met een verwisselbaar kopijzer, die een heel stuk betaalbaarder zijn. Dan kun je nog niet de kussens of boom vervangen...maar vervang je gewoon het hele zadel en ben je nòg een heel stuk goedkoper uit dan wanneer je dat met de WoW zou doen :P

De verstelbaarheid en vervangbaarheid van onderdelen levert je geen winst op, het blijft een duur zadel waarvan de onderdelen ook duur zijn, het is leuk dat je dezelfde zitting kunt houden en de rest uit kunt wisselen, maar anders kun je net zo goed gewoon een nieuw zadel kopen en nog steeds onder de prijs van de WoW blijven...

Als geld niet zo belangrijk is dan is het natuurlijk wel handig dat je het zadel helemaal kunt verbouwen, mits je het ontwerp zelf heel graag wilt en echt achter de visie / techniek van WoW staat :)

Een Barefood bestaat overigens niet :P

Welke (boomloze) zadels heb je geprobeerd, wat waren je verwachtingen er van en je ervaringen er mee, en wat beviel er niet? :)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 07:32

Hier ook een ouderwets type haflinger met boommaat 40. Ze loopt niet lekker onder een boomzadel (heb een massimo gehad) en heb er ook al heel wat zadels opzitten. Ik ben begonnen met een wintec, waar ze in notime uitgegroeid was; daarna ben ik overgestapt op een barefoot, maar door haar boommaat kan er alleen een flexibele pommel op en dat vind ik niet fijn. Bovendien schoof hij en kon ik mijn benen niet goed aanleggen (je knieen hebben ook geen steun, doordat ze zo breed zijn). Daarna een massimo, lag in principe netjes, maar was een tikje te lang voor mn pony, daar reageert ze sterk op. Bovendien blijkt dat een boomzadel gewoon niet flexibel genoeg is voor haar waardoor ze er niet onder wil/kan buigen. De ghost die ik daarna heb gehad ben ik nog steeds fan van :D Heel fijn zadel!
Nu heb ik een Startrekk dressuur die ook fijn ligt. Hij bevalt heel goed bij pony en bij mij. Zacht, soepel, toch dressuur en de pasvorm past heel goed bij rondgeribte paarden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 07:35

Britt: was de extra brede pommel er toen al...? Een zachte pommel is niks, daar gaan zadels inderdaad snel van schuiven :n Met een model met kniewrongen hebben je knieën ook gewoon steun natuurlijk, normaal gesproken :)

Ghost is een erg leuk zadeltje inderdaad.

Startrekk...erg mooi maar past vaker niet dan wel naar wat ik hoor van mensen die hem proberen, erg jammer. Het "boomloze" is er ook wel een beetje af, is gewoon een boomzadel-light :P

Maar wanneer iemand dat juist zoekt is het wel ideaal natuurlijk :j

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 07:38

Ik heb ook een startrekk dressuur voor mijn haflinger. :) Heel fijn zadel voor mij, maar ook zeker voor haar. Het zadel is soepel, maar niet te soepel. Het zadel verdeelt de druk netjes. Mijn merrie heeft ook ongeveer boommaat 38 a 40 en zij kan prima uit de hoeven met het grootste V-boogje. :)

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 07:40

Ik vind zelf dat de startrekk dressuur eigelijk een semi-boomloos zadel is. In ieder geval al die kunststof strip onder de beugelophanging zit. Zonder heb ik nog nooit uitgeprobeerd.

Anena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 07:40

Misschien kun je rondkijken voor een tweedehands zadel? Maar ook ik denk niet dat WoW het enige goede zadel is.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 07:41

Er was medium en wide en wide was te krap, een wide westernpommel had miss wel gepast, maar op een cheyenne en een london is dat lastig passen :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 07:44

Dat dacht ik al, sinds een aantal jaren is er ook een extra wijde pommel voor de erg ronde koudbloedjes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 07:49

Een stalgenootje van mij had een Wow zadel. Uiteraard door een officiele wow-passer laten aanmeten, lag super, prima zadel. Tot het paard veranderde, ze de passer weer liet komen, en het zadel toch niet zo aanpasbaar was als het leek. De passer adviseerde haar om met bontje of onderlegger te gaan werken, want hij kon het niet zo aanpassen dat het voor haar paard ging werken.
Daar zit je dan, met een kei-duur zadel van een jaar oud, gekocht om zijn aanpasbaarheid...

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 08:27

Blijheid schreef:
Een stalgenootje van mij had een Wow zadel. Uiteraard door een officiele wow-passer laten aanmeten, lag super, prima zadel. Tot het paard veranderde, ze de passer weer liet komen, en het zadel toch niet zo aanpasbaar was als het leek. De passer adviseerde haar om met bontje of onderlegger te gaan werken, want hij kon het niet zo aanpassen dat het voor haar paard ging werken.
Daar zit je dan, met een kei-duur zadel van een jaar oud, gekocht om zijn aanpasbaarheid...

Dat had ik ook. Je kan het inderdaad allemaal aanpassen, maar als je paard teveel veranderd ben je zo nieuwe panels (kussens) kwijt. Mijn Wow heeft nooit lekker gelegen en ben nu heel blij met het zadel wat ik nu heb: Boommaat te veranderen en met cair kussens. Echter ben ik nog wel fan van de flair kussens!
Wow is niet het enige goede zadel!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 08:35

Je zou een Bates of Wintec kunnen proberen, zoals hierboven door Deco genoemd.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 09:17

Ik heb voor mijn irish cobs model tank een Bates Caprilli en die bevalt erg goed!

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 12:46

oke verschillende meningen dus.

ik ben heel eerlijk als ik zeg dat mijn budget altijd heel erg laag gelegen heeft! ik heb lange tijd de hoop gehad dat een b merk zadel ook goed kon zijn.
ik reed eerst met een massimo trail maat 40 met een 17,5" deze was later te klein voor hem en qua zitting is hij altijd te klein geweest voor mij, ik heb een 18"nodig maar mijn paard eigenlijk een 17".
daar alleen vind ik het al moeilijk om een passend zadel te vinden die aan die 2 "eisen" voldoet.

ik heb verder een freemax gehad, dit zadel was totaal niet symetrisch gemaakt, de basis was scheef en ongelijk, dit was niet voor mijn paard die al scheef en gevoelig is.
ik heb een week een trekker gehad op proef, dit zadel beviel toen wel, alleen wegens omstandigheden hebben we toen niet kunnen doorgaan met dit zadel.
een randolls waarvan de pad met nieuwe inlages is aangepast op mijn paard, maar mijn paard bleef niet lekker lopen. ( ook na osteopaat behandeling) dit zadel was voor mij ook niet goed. ik kan er niet goed mee zitten voor mij is het te breed.
en tot voor over een week reed ik terug met zijn oude massimo.
die is nu te groot dus paardje is mooi afgevallen, maar door de grote veranderingen in mijn paard is dit zadel dus ook niet geschikt meer.

het liefste zou ik eigenlijk een zadel passer van goede naam, met een vrachtwagen vol zadels laten komen, en zeggen pas maar aan ik rij ermee en dan kijken we samen wat werkt en past.

alleen is mijn ervaring met boomloze zadels dat je een type uitkiest online en dat je dat zadel dan kunt "huren"om te testen. en als dat niet bevalt dat je dan weer online en andere besteld,.. enzovoorts.

eerlijk gezegd ben ik een beetje het vertrouwen in boomloos verloren. daarbuiten zou ik een maat 2 nodig hebben voor een barefooT ;) wat dus te groot zou zijn voor hem, en ik wil mijn paardje gewoon een goed degelijk zadel schenken zodat hij goed kan ontwikkelen zonder blessures door een zadel.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:51

Dan zou ik toch aanraden om eens te kijken naar Startrekk :j Die zijn tweedehands ook nog voor een redelijke prijs te krijgen en ook dealers hebben hem tweedehands wel ooit liggen. Kijk bijvoorbeeld eens naar Equimaro, die heeft ook Startrekk in het assortiment en zit in je regio. Ik weet niet waar je precies woont, maar evt mag je zelfs de mijne wel een keertje passen om te proberen?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:53

wat is je budget dan?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 13:02

Het is jammer dat je het vertrouwen in boomloze zadels verloren hebt terwijl je alleen maar B merken geprobeert hebt. Ik heb er juist altjd voor gekozen om alleen maar A merken te proberen, het was alsnog zoeken voor mijn Haflinger maar ik heb toch 2 zadels gehad die goed pasten. In ons geval de Ghost (die ik heb moeten verkopen omdat ik er zelf na een zware zwangerschap en bevalling te weinig steun aan had) en nu hebben we een Trekker Classic die ontzettend goed bevalt. Het Trekker zadel is ook aan alle kanten aanpasbaar. Mocht je budget niet toereikend zijn voor een nieuwe Trekker zou je op ebay.de kunnen kijken, daar staan regelmatig Trekker zadels op.
Ik kan me wel voorstellen dat je tegen het testbedrag aan hikt, ik vind het ook altijd best wel zonde geld, Daarom heb ik er steeds voor gekozen om een zadel te kopen (tweedehands of in de aanbieding) zodat ik het wat langer kon testen. Als het zadel niet beviel verkocht ik het weer door dat is bij mij altijd goed gegaan maar het is wel een gok. Ik heb ook een aantal zadels getest door tijdelijk te ruilen van zadel met mensen. Op die manier konden we dan beide eens een ander zadel proberen. En in de tijd dat ik volop aan het testen was (is alweer een jaar of 3 a 4 geleden) waren er ook nog wel een aantal bedrijven waar je zadels kon testen tegen alleen de verzendkosten (+ eventueel borg).

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 13:19

budget voorheen was rond de 300€ en ik weet dat dit veel te weinig is. dus wil hier aub geen reprimande over vind het al erg genoeg van mezelf.
nu hoop ik dat ik een mooi goed zadel kan krijgen voor mijn paardje voor 1000€

maar wat ik hoor en wat ik lees is dat ik daar eigenlijk nog steeds maar in de B merken mee blijf ( boomzadels dan)

kan een startrekk ook verschil maken in zitting en kussens?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 13:22

Mijn bates caprilli was *rent even naar de kast* 850 euro nieuw.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 13:23

zou je mij wat meer kunnen vertellen over je zadel en wie hem gemaakt/past heeft voor je paardje? mag ook per pb.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 13:34

300 euro is niet veel, maar ik ben veel blijer met mijn (voldoende verstelbare) Thorowgood van 500 euro dan ik ooit ben geweest met mijn Wow. Wow is altijd aanpasbaar, maar zelden zonder hoge kosten. Een headplate veranderen of wat lucht erbij, is het probleem niet, het wordt pas prijzig als je andere kussens nodig hebt of de vorm van de zitting toch niet helemaal bij je paard bijkt te passen. Ik oerweeg nog wel een Wow Korrektor pad aan te schaffen zodat ik wel het voordeel heb van rijden op lucht.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 13:42

Zo te lezen moet er nogal wat gebeuren om een zadel zowel goed passend op je paard als op jou te krijgen. Persoonlijk zou ik het met jouw budget proberen met een tweedehands ouderwets aanpasbaar zadel bv. Kieffer en een hele goede zadelmaker. Google maar eens op Pam Foesch zadel en tuigenmakerij. Als je haar van te voren vertelt wat je budget is geeft zij wel aan wat er mogelijk is.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 13:43

mij is inderdaad ook en corector pad aangeraden voor onder de massimo maar dit is maar tijdelijk van goede duur aangezien de pad de "fouten" van een zadel niet laat verdwijnen.
@Mrijn: wat is voor jou het voordeel als je een goed zadel hebt om toch een corrector pad eronder te doen?