Ik vroeg me af of iemand ervaring had met de kwaliteit van de wol in Wintec zadels. Ik heb een zadel voor tijdelijk nodig en dat wordt dus een Wintec. Ik twijfel alleen enorm of ik wol of cair moet nemen. Cair vind ik ergens mooi dat het de druk verdeeld, alleen ik vond foto's op internet van een opgesneden Wintec Cair kussen, en dat zag er toch wel erg kneuterig uit... Dus naar wol gekeken, alleen nu schijnt de wol in Wintec van zeer slechte kwaliteit te zijn? Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
Ik vind op bokt wel ervaringen over of cair, of wol, maar niet specifiek over de kwaliteit van beide in de Wintec zadels.
melle_odet
Geplaatst: 30-05-12 14:26
ik heb geen idee van de kwaliteit, maar heb mijn toenmalige wolgevulde wintec helemaal leeg laten halen, omdat de wol heelmaal in lekaar was gekleeft.
Ik heb een vrij oud Wintec zadel bij mijn paard gekocht, aanvankelijk alleen voor het zadelmak maken. Hij zat mij echter zo goed dat ik de zadelmaker (Godfried Broekman) maar even heb laten kijken of ik hem niet als springzadel kon houden. Nou blijkt dat ding dus nog gewoon prachtig recht en prima passend te zijn! Ik geniet dus nu al ruim een jaar van een grijs uitgeslagen oude Wintec met wol, die prima functioneert! Ik ben er erg over te spreken! Kussens zijn bij mij echt niet hard, wel stevig.
Het blijft natuurlijk weleen laaggeprijst, kunststof zadel. Ik laat daarom de zadelmaker jaarlijks alles goed controleren.
Ik heb ook een Cair zadel (bates). De zadelmaker heeft deze helemaal uit elkaar gehaald om te laten zien hoe het er van binnen uitziet, en ik was er blij mee wat ik zag! Zag er wat mij betreft helemaal niet kneuterig uit. Je hebt een soort van gel achtig ding erin wat je in het kussen schuift. Het kussen zelf heeft ook nog een foam laagje, dus ik vond het er prima uitzien. Het voelt ook zacht (niet zo zacht als flair uiteraard), maar niet zo stug als wol.
was ook aan het wijfelen of ik een wintec zadel met cair zou nemen of niet. Zadelmaker-en passer heeft een opengelegd wintec zadeltje met cair getoond en dat zag er dus wel kneuterig uit. Het paard had hiervan drukpkekken gekregen omdat de gel helemaal vervormd was en in de foamlaag ging drukken. Zou dus voor wol gaan, aangezien het toch maar tijdelijk is
Ik rij al jaren met wintec, wol blijft tot nu toe bij alle zadels prima en goed zacht. Rij er 3 a 4 keer per week mee. Hij word 2 keer per jaar nagekeken. Heb hiervoor nog 2 wintecs met wol gehad en ook dat zat prima, zowel voor mij als paard. Ideaal schoon te houden, goed passend te krijgen en lichtgewicht dus ook fijn voor een gevoeligere rug. Zie dat je een barokke paard hebt, ik heb een barokke fries, zadel glijd bij hem niet. Ik wil niks anders meer, heb al te veel zadels gekocht en met verlies moeten verkopen, iedereen had het maar over hoe slecht wintec is, maar het is heteerste zadel dat goed blijft liggen, mooi blijft en waar mijn paard goed onder loopt
De wol in een wintec is synthetisch, zoals in zoveel zadelmerken, Kieffer, KN, Albion, MCrider, Euroriding, Thorowgood, noemmaarop. Wat het probleem bij een Wintec is, is niet zozeer het wol, maar het omhulsel. Dat is ook kunststof, en dat is gewoon hard... Wat je er ook instopt.. Miss flair overwegen, alhoewel dat in mijn hoofd een beetje 'vlag op een modderschip is' maar, het doel heiligt de middelen, zullen we maar denken..
Zo slecht is de wol van Wintec dus ook weer niet, als ze hetzelfde gebruiken als andere merken. Flair in een Wintec vind ik een beetje overdreven (duurder dan het zadel en het is voor tijdelijk) en vraag me af of de combinatie Flair en Wintec wel werkt. Het zadel moet voor nu in ieder geval goed zijn zodat mijn paard van het zadel geen last krijgt. Over een tijdje komt er zeer waarschijnlijk weer een nieuw, 'luxe' zadel op, of mijn paard moet natuurlijk helemaal blij zijn met het Wintec zadel.