welk bit ipv pessoa??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rogainam

welk bit ipv pessoa??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 18:47

hallo,

ik rijd mijn paardje nu met een dubbelgebroken watertrens,
mijn rijinstructrice (kent mijn paardje door en door) heeft mij aangeraden
om met een pessoa bit te rijden aangezien ze zo sterk en fel is dat ze mijn vingers
elke keer open trekt.

ik zou dan liever met een straffer bit rijden maar geen pessoa,
welke kan ik dan het best gebruiken die tussen een dubbelgebroken watertrens en pessoa bit ligt???

alvast bedankt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 18:57

Nu wordt ik vast een zeur maar ik snap niet helemaal waarom je instructrice je dit aanraad.
Ik denk dat je rijtechnisch je paard gevoeliger moet maken in de mond en niet harder door er wat straffers in te hangen. Als ze jouw vingers open trekt kun je met handschoenen gaan rijden en het probleem dus rijtechnisch gaan oplossen.
Vaak heb je met een straffer bit dat een paard na een tijdje gewend is en je weer hetzelfde probleem krijgt maar dan moet je weer een straffer bit.

lovesrosalie

Re: welk bit ipv pessoa??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:07

maar ik rijd al met handschoenen,
ze is soms gewoon niet tegen te houden

welk bit zou jij dan aanraden??

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:23

lovesrosalie schreef:
maar ik rijd al met handschoenen,
ze is soms gewoon niet tegen te houden

welk bit zou jij dan aanraden??

Rijtechnisch een paard wat niet tegen te houden is staat niet aan de hulpen en moet je dus aan werken om die wel aan de hulpen te krijgen want anders is het alleen maar symptoom bestrijding en geen oplossing.
Waar rijdt je nu mee?
En heb je les?

lovesrosalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:42

nu rijd ik met een dubbelgebroen watertrens
en ik heb 1 keer per week les

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:51

Ik heb een myler combinatiebit, bevalt erg goed als ik buiten rijd met meerdere paarden, dan loopt ze vaak te hard.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:59

Een paard dat "niet te houden is", zeker in een rijbak, daar moet je geen scherper bit in leggen, daar moet rijtechnisch het een en ander aan gesleuteld worden. Wat heb je tot nu toe geprobeerd om het te verminderen? En hoe lang ben je met wat bezig geweest? Hoe lang rij je bij die instructrise (met dit paard)?

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:03

Ik snap niet waarom sommige mensen zoveel moeite hebben met een ander bit hoor. Ik heb er 1 die regelmatig door de teugel sprong en dan sterk werd... ik rij hem nu met een kimblewick en is super te rijden nu! Dus soms is een ander bit een zachtere oplossing dan door blijven prutsen met een dubbel gebroken bitje!

maflinger1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:19

Waarom is de TS 'rogainam', terwijl er daarna berichten gepost worden door 'lovesrosalie' ? :?

Ik zou het overleggen met instructrice; wat je er rijtechnisch aan kunt doen, waarom ze een pessoa bit aanraadt, enz.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:27

Een pessoabit vind ik persoonlijk nogal rigoureus.
Een ander bit proberen is helemaal geen ramp, het zou best kunnen dat je paard meer baat heeft bij een ander bit.
Pakt je paard het bit echt vast? Dan is een Waterford een oplossing, dit is een bit met bolletjes die scherp kan inwerken afhankelijk van hoe hard jij met je hand bent. Heb je zelf een zachte hand, dan is er niets aan de hand. Alleen het voordeel van dit bit is dat het paard het bit niet kan vastpakken.
Afbeelding

Is je paard echt remloos? Dan zou je een Dangerbit kunnen proberen. Bij het normale werk is het gewoon een dubbelgebroken bit, maar zodra er teveel druk op komt te staan, bijvoorbeeld doordat het paard weerstand biedt en "door het bit heen wil", zetten de schakels van het bit zich vast en wordt het een ongebroken bit.
Afbeelding

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:42

En veelal wordt een ongebroken bit door een paard juist als vriendelijker ervaren en heeft derhalve een dangerbit helemaal geen toegevoegde waarde ;)
voor TS: Je kunt er best eens een keer een bit in hangen waar je met minder kracht/hulp hetzelfde effect krijgt als nu op je huidige bitje. Maar in principe moet je dit rijtechnisch op gaan lossen. Mocht het zo zijn dat je paard je huidige bit gewoon niet prettig vindt, kun je ook gewoon eens een enkel gebroken proberen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:46

aslo schreef:
En veelal wordt een ongebroken bit door een paard juist als vriendelijker ervaren en heeft derhalve een dangerbit helemaal geen toegevoegde waarde ;)

Een minder vriendelijk bit betekent niet altijd de beste oplossing. Het dangerbit is niet zozeer gemaakt om onvriendelijk of hard over te komen, maar een ongebroken bit is wat makkelijker als 'handrem' te gebruiken en wordt door vele gebruikers dan ook als zeer prettig ervaren.

JarJar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:49

Ik denk dat je meer zult hebben aan een nieuwe instructrice dan aan een nieuw bit..
Begrijp me niet verkeerd, een ander bit proberen kan zeker zinvol zijn, echter is een pessoa bit m.i. nogal rigoureus en zou persoonlijk dan eerst over gaan op een enkel gebroken bitje.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 06:51

Jolien87: ik heb juist de ervaring dat veel paarden een ongebroken als vriendelijker ervaren dan een dubbel of enkel gebroken. Vandaar dat ik ook zeg dat daardoor de bedoeling van een dangerbit achterwege blijft. Als handrem (noodrem) dus net zo. En een bit dat wat scherper inwerkt kan soms een tijdelijke oplossing zijn om een patroon te doorbreken zeg maar, terwijl je zelf minder in hoeft te werken. Dus je hulpen worden lichter, maar het effect blijft het zelfde. Maar in principe dus, rijtechnisch oplossen en op zoek gaan naar een bit wat het paard fijn aan neemt.