FRA Ladurod leren bosal, ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Evanne

FRA Ladurod leren bosal, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 16:03

Al enige tijd geleden ben ik begonnen met me te oriënteren op verschillende bitloze hoofdstellen en hun (in)werking. Ik heb ondertussen een sidepull en kaakgekruisd hoofdstel. Het werk wel redelijk voor mijn pony, maar ik ben er nog niet geheel denderend over. Ik vind ze toch wat veel 'ruis' geven. Vooral aangezien mijn pony veel duidelijkheid nodig heeft en nog volop aan het leren is, wil ik graag een zo duidelijk mogelijke optoming hebben.

Een bosal schijnt een van de duidelijkste optomingen te zijn, volgens de bitloze optomingen test van paardnatuurlijk (http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek ... .htm#bosal), maar ook hoor ik het zo hier en daar vallen dat een bosal het fijnste zou zijn.

Echter vind ik bosals er altijd zo 'grof' uitzien(en stiekem vind ik ze meestal ook helemaal niet mooi, maar dat staat zeker niet op de eerste plaats). Nu kwam ik in de catalogus van de F.R.A. de "Ladurod" tegen. Een bosal van plat leer.
Afbeelding

Ik vind deze er zelf een stuk prettiger uitzien dan die grote dikke bosals en die ring lijkt mij ook een stuk handiger. Daar kunnen dan ook gewone teugels aanvast ipv vastgeknoopte touwteugels zoals bij de gewone bosals.

Nu ben ik benieuwd, zijn er ervaringen met deze bosal? Of mensen die ervaringen hebben met gewone bosals en misschien een idee zouden kunnen hebben of dit functioneel zo zijn?

En hoe vallen de maten van F.R.A. eigenlijk? In de catalogus van F.R.A. (http://www.wilde-aecker.com/NL/Katalog/Cat13022012a.pdf op pagina 8) staat Shetty/pony, middel en full. Ik vind het erg vreemd dat shet en pony als één maat is genomen, want dat is toch een behoorlijk verschil. Vooral aangezien bij een bosal de neusriem niet verstelbaar is.

Ik hoop dat iemand mij meer duidelijkheid kan geven! Er staat namelijk ook geen enkele uitleg bij.

ZusJacobs

Re: FRA Ladurod leren bosal, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 21:08

Ik zelf heb geen ervaring met een Bosal. Maar ik kan je zeggen, een kaptoom is onwijs duidelijk! Echt heel weinig ruis geeft het! Voor al mijn paarden werkt het gewoon super!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 21:10

Volgens mij is dit hoofdstel erg nieuw, aangezien ik hem nog niet eerder heb gezien, dus ik vermoed dat er geen ervaringen zijn.

Persoonlijk vind ik qua duidelijkheid een sidepull ook erg goed scoren.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 00:54

Welke ruis ervaar je met de sidepull?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 08:23

Ik heb geen ervaring met deze bosal, wel met een traditionele.
Zoals deze nieuwe eruit ziet denk ik dat het weinig met de werking van een traditionele bosal te maken zal hebben......

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 09:10

TurdusMerula: Er is niet gewoon een duidelijk punt waarop de hulpen worden doorgegeven, aangezien het schuift aan alle kanten zodra je 'n teugel aanneemt. Het hoofdstel is gewoon niet stabiel. Ik vind het uitermate storend. Pony reageert er dan ook bijna niet op. Hoewel ik het principe/idee achter de sidepull wel goed vind, maar het blijft gewoon niet zitten. Ik denk wel dat het beter zou blijven zitten met een kaakriem ipv een keelriem of als die ring niet in het midden van het bakstuk zou zitten.

Maar het gaat mij hier niet om sidepulls of waarom de vorige hoofdstellen niet 100% bevielen, maar het gaat mij hier puur om ervaringen en wat meer informatie over de leren bosal. Informatie en (eigen) ervaringen met sidepulls en kaakgekruiste systemen zijn er al in overvloed.
Mocht het blijken dat er nergens ervaringen en/of informatie is te vinden mbt deze leren bosal, dan probeer ik het gewoon eens uit.

Volgens mij is die niet zo heel nieuw trouwens. Hij staat al een tijdje op een Nederlandse webshop, maar heeft er altijd gestaan met de foto van een katoenen bosal. Daarom zal die misschien niet zo zijn opgevallen(mij was het ook niet opgevallen).

Paintlinger, bedankt voor je mening. Zo'n idee had ik ook al. Aangezien het leer mee zal buigen en om de neus zal "klemmen" bij het aannemen van een teugel, terwijl een 'gewone' bosal dat niet zal doen.

Volgens de persoon vd webshop waar deze wordt verkocht zou die echter wel hetzelfde werken, maar dan minder scherp..

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 09:13

Heb je de sidepull dan niet te los? ik vind "losse" sidepulls namelijk ook niet duidelijk.

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 09:18

Voor zover ik weet zat die goed. Ik heb ook zo af en toe wat bitloze lessen meegereden hier in de buurt. Die hadden de sidepulls net zo zitten en die schoven ook constant. Maar die weten volgens mij wel hoe zo'n hoofdstel moet zitten, dus ik denk/heb altijd gedacht dat ze zo horen?
Heb helaas geen foto's vd leren sidepull die ik heb gehad. Heb ook een Marylot, die zat wel wat steviger, maar ik heb toch veel liever gewoon leer.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 09:29

Ik heb zelf ook een bosal die hier erg op lijkt. Pony reageerde er zeer slecht op, ze vond het echt niks en luisterde zeer slecht ernaar, terwijl ze met andere bitloze hoofdstellen en zelfs alleen met neckrope wel goed te sturen is ;)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 09:32

TS: Of het werkt.........geen idee, bij sommige paarden vast wel.
Maar ik kan niet geloven dat de werking op die van een traditionele bosal lijkt.

Ik denk dat ik sneller een grof touwhalster zou pakken.........de werking op de neus ,is denk ik, ongeveer hetzelfde.
Maar deze FRA bosal lijkt echt te zacht...........een verder gevorderd bitloos paard zou er misschien uiteindelijk wel lekker op kunnen lopen.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 09:46

Dit is helemaal geen bosal en hij kan onmogelijk werken zoals een western bosal.
Een echte bosal moet juist passen op de neus van een paard dus zijn er verschillende maten en vormen.
Bij een echte bosal zit er onderaan een soort "knoop" en deze zorg dat, als de bosal juist past, hij in evenwicht hangt op de neus.

Als je met een bosal wil gaan rijden ga dan maar eerst les nemen bij een trainer die er veel ervaring mee heeft want het passen en rijden met een bosal is niet zo simpel.