Welk zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kimberley

Welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 14:31

Hoi,

Ik heb sinds kort mijn oude paardje weer terug, een draver van inmiddels 23 jaar oud. Vroeger (nou ja vroeger, 4 jaar geleden :+) had ik een heel fijn Kieffer dressuurzadel voor haar, maar die heb ik een maand voor ze terugkwam verkocht. Als ik had geweten dat ze terug zou komen had ik dat natuurlijk nooit gedaan. :P

Momenteel rijd ik met een dressuurzadel dat ik van iemand mag lenen, maar het liefst wil ik zo snel mogelijk een eigen zadel. Nu zit ik te twijfelen wat voor zadel ik wil. Dit geleende zadel overnemen is geen optie omdat degene van wie ik het leen heeft het binnenkort zelf weer nodig heeft. Ik dacht eerst zelf aan een boomloos zadel, omdat ze best een moeilijke rug heeft om een echt goed passend zadel op te leggen (hoge schoft, iets holle rug). Laatst zei iemand tegen me dat ik beter een dressuurzadel kon nemen omdat ik dat gewend was en ik daar ook meer steun aan heb. En nu kwam er laatst wéér iemand naar me toe die zei dat ik toch beter een springzadel kon nemen. Er komt uiteraard een zadelmaker bij kijken. :j

Help, ik weet het echt niet meer! Eerst klonk een dressuurzadel beter omdat ik weer erg moest wennen aan haar gangen en ik niet zo veel steun had, maar inmiddels ben ik daar alweer aan gewend en voelt het weer helemaal goed. Ik neig nu weer meer naar een boomloos zadel, ik vind het zelf erg lekker zitten en heb het idee dat het voor mijn paard ook fijner is, plus het scheelt een hoop gedoe met een goed passend zadel vinden.
Ik hoor graag wat jullie zouden doen, ik ben er namelijk echt nog niet uit. Bedankt voor de hulp alvast! :j

Liefs Kimberley

TurboTinker

Re: Welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:49

Weet je wat je het beste kan doen?
Een zadelmaker bellen die veel zadels in zijn bus heeft (zoals john kool)
Die kijkt wat er op je paard past, wat jij wilt, en dan kun je ook even voelen.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:51

Ja idd even de zadels passen bij de zadelmaker. Dan doe je iig geen miskoop.

kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 14:52

Een zadelmaker bellen was ik sowieso al van plan, maar ik wilde graag weten wat ervaringen met verschillende zadels zijn. Zo krijg ik een beetje een idee. :j

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:56

Dat is per persoon verschillend.
Ligt er ook aan wat je gebruiksdoel is.

Ik ben een boscrosser, en ik spring graag, normaal zou je dan een vz zadel nemen.

Echter vind ik een dressuur zadel prettiger, dus die heb ik ook.
Ik heb nu voor tijdelijk de knightrider neptunes. een kunstofzadel met een nieuw waarde van 200 euro, prima zadel (wel wennen) want die van mij was nogal magertjes en onbespierd.
Daar kun je de boom van wisselen, dus nu hij breder is geworden,krijgt hij ook een bredere boom

kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 15:03

Ik rijd bijna alleen maar buiten, ongeveer 3x per week een rustig ritje door de polder. Het is dus niet voor zwaar bakwerk oid maar echt voor recreatie. Ik vind zelf een boomloos zadel fijner zitten met buitenritten, maar een aantal mensen hebben me afgeraden een boomloos zadel te nemen. Nu wil ik ook graag weten waarom. En waarom dan juist wel mét boom.
Hoe bevalt jouw zadel? :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:42

Het is wennen, maar prima. we kunnen wel even daten van de week om het op soraya te leggen

kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 15:48

Pb! :)