Mijn paard en ik moeten een niew/ander zadel hebben. Mijn voorkeur gaat uit naar een wintec/stock zadel.
De wintec ken ik, de stock zadels niet... Ik ken deze alleen van de ''verhalen'' op internet. De reden waarom ik een stock zadel zou willen is omdat ik last van mijn rug heb, en de stock zadels hier goed voor zouden zijn.
Ik rijd voornamelijk recreatief... Lekker buitenritjes. En soms een uurtje in de bak, maar ik doe niet aan wedstrijden etc, de reden waarom ik voor een wintec zou gaan is omdat ik deze zadels ken...
Het gaat overigens om een dravertje. Welk zadel is er fijner, en waarom??? Voor het aan laten meten etc moet een zadelmaker komen, dat weet ik. Maar voor ik die laat komen wil ik eerst voor mezelf weten welk zadel ik wil.
Ik was altijd anti wintec tot mijn jonge merrie, weinig zadels fatsoenlijk lagen. Het zadel kon prima aangepast worden maar ze wouden met toch ook het wintec laten zien. Eenmaal toen die erop lag, lag die gewoon perfect dus ik nog even in de winkel op het zadel gezeten. (paard was niet volledig zadelmak) en toen moest ik de keuze maken. Wintec of een duurder zadel opmaat laten maken, dus ik ben maar voor de wintec gegaan. Achteraf heb ik nooit spijt gehad dat ik die keuze had gemaakt, het was een fijn zadeltje, mooi licht en ideaal in onderhoud. Vriendin van mij heeft een Stock zadel en zij is daar weer helemaal over te spreken, maar zelf heb ik er geen ervaring mee.
Juulxx
Geplaatst: 23-05-12 08:02
ooit van thorowgood gehoord?? die kan je ook helemaal ombouwen net als wintec!
Zoek daar is naar..! dat zijn hele fijne zadels:)
linky
Geplaatst: 23-05-12 08:08
Dat is nogal een verschil, een Wintec of een Stock................ ten eerste: hoe is de rug van je paard? Stockzadels zijn lang, daar moet ruimte voor zijn. Ga gewoon eens naar een winkel, en ga er in zitten? En als de zadelmaker geweest is, weet je welke boomwijdte hij nodig heeft, en hoe lang het mag zijn.
Liselot
Geplaatst: 23-05-12 08:10
Ik heb een stock zadel gehad en vond het erg prettig. Had zelf toen ook last van mijn rug en reed veel buiten en af en toe dressuur in de bak. Dressuren wil er prima mee, maar springen zou ik niet snel doen.
Het enige nadeel is is dat ze behoorlijkj zwaar zijn, maar wintec heeft ook stock zadels en die zijn veel lichter.
Als je er één gaat kopen zorg wel dat je een goede koopt en niet van dat "zadelmarkt" spul, die zijn vaak scheef en daar verpest je de rug van je paard mee
Juulxx: ja thorowgood zadels heb ik wel eens van gehoord wist alleen niet dat je die ook om kon laten ''bouwen''. Bedankt
linky: De rug van mijn paard is vrij lang, hij is lang en niet de breedste. Maar bedankt voor je advies, ik weet dat het nogal een verschil is wintec of stock zadel. Vandaar ook mijn vraag hier op bokt...
Liselot: Nee ik zal ook geen zadelmarkt zadel kopen, ik wil de rug van m'n paard niet verpesten.
NienSCHaap: jij ook bedankt voor het delen van jou ervaringen met de zadels.
Nou ja ervaringen van de stock zadels gebruikers, en dan het liefste idd van de wintec. Dit omdat de leren stock zadels vrij zwaar zijn. Ik heb alleen geen idee waar ik de wintec of norton stock zadels kan kopen.
@Beauty26 : ik zit zelf al een tijdje te zoeken naar een Bruine Wintec Stock, maar die zie je helaas zelden (zeker 2r hands niet) Wintec Stock is nieuw behoorlijk aan de prijs, dat staat echt niet in verhouding tot een Norton oid. Overigens vind ik een Stock behoorlijk 'engels' zitten in tegenstelling tot mijn westernzadel. Dus ik zie niet zo dat dit beter voor je rug zou zijn. Uitzondering zijn de zgn half-breed Stocks, die gebouwd zijn op een western boom. Meestal hebben die ook een knop en westernfenders.
Overigens heb je van Syd Hill (top merk vwb Stock's) ook een synthetische uitvoering.
Cowgirl
Geplaatst: 24-05-12 20:26
Ik heb in Australie(2004/2005) op diverse Stockzadels gereden en volgens mij na die tijd eens een topic geopend op het westernforum en ik dacht dat dit topic nog steeds liep!!
Er zat toen ook een SydHill zadel tussen en echt....daar woonde ik in. Ik vind het hele fijne zadels maar koop wel een goede. Voor ik naar Australie ging had ik mijn eerste hernia te pakken en ik kon daarna prima zitten in zo'n zadel. Veel beter dan een dress. zadel. Maar inmiddels weet ik (na nog 2 hernia's) dat elke rugpatient anders is en je dus echt de zadels moet gaan uitproberen.
Ik ben maanden op zoek geweest naar een gebruikt Wintec stockzadel, en helaas niet kunnen vinden. Ik heb toen een nieuw stockzadel van Norton gekocht, maar omdat de zweetbladen daarvan heel lang zijn, had mijn KWPNer niet genoeg bewegingsruimte bij zijn schouders, dus deze maar weer door verkocht. Nu heb ik een Wintec Stockzadel besteld , het model met de swinging fenders, zodat hij genoeg bewegingsvrijheid bij zijn schouders heeft.
Ik heb overal op internet gezocht en bij Horse shop international had ik hem voor de beste prijs(1319 euro) en kon ik hem passen en eventueel terugsturen als hij niet past.
Nu ben ik al een dikke 6 weken aan het wachten op mijn zadel, het zadel is onderweg vanuit Amerka per boot en zal in juli binnen zijn, dus ik ben zeer benieuwd of het echt zo,n fijn zadel is.
piendepien: dat is nog wel een aardig prijs kaartje... Ik had hem idd ook zien staan voor die prijs op horse shop international. Ik heb ook de zadel van Norton gezien, maar die is medium...En neigend naar small, dus ik weet niet hoe die gaat vallen, ben wel aan het overwegen om hem misschien toch te gaan passen. Bedankt voor je reactie.
Cowgirl : bedankt voor je reactie, en je ervaringen... Ik zal eens gaan rondkijken en 'passen' wat ik van de zadels vind
@piendepien: waarom vanuit Amerika?? Die dingen worden in Australie gemaakt. Overigens kunnen grote/zware paketten niet meer per boot verstuurd worden, dat is afgeschaft (iig voor westernzadels). Dit kan alleen per luchtvracht en dan duurt het 14 dagen (ex. douane).
piendepien
Geplaatst: 25-05-12 11:22
Ik moet zolang wachten om dat het met een volle container meekomt, daarom zal het ook wel goedkoper zijn. (zoveel ineens)????Ik weet het verder ook niet, dit is wat ze bij de winkel tegen mij vertelde.
Het zelf in Amerika kopen en laten verzenden was veel duurder idd.