Kent & Masters ervaring door de jaren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Jessie

Kent & Masters ervaring door de jaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 07:12

Jeej weer een zadel topic :')
Ook mijn paard moet een nieuw zadel hebben aangezien mijn oude niet meer goed ligt.
Nu zijn ze gister geweest en hebben ze een Kent & Masters zadel gepast op mijn aanvraag.
Het spreekt me erg aan dat je vele dingen kan veranderen zoals het kopijzer, singel stoot aanleg en de kniewrong.

Nu heb ik veel topics door gelezen over Kent & Masters en eigenlijk alleen maar tevreden mensen gehoord op 1 of 2 na.
Alleen kon ik niets vinden over de ervaringen van mensen die dit zadel al meerdere jaren hebben en waarbij hun paard (en dus kopijzer) ook is veranderd.

Dus zijn er mensen die het kop ijzer 1 of meerdere keren heeft vervangen en het zadel daarna weer goed paste?
Bleef het zadel ook inderdaad altijd passen na al die jaren?

Ik twijfel namelijk om er 1 aan te schaffen.
1) ik vind hem iets hard zitten maar zij vertelde me dat nieuwe zadels altijd hard zijn en hij vanzelf zacht word. Verder kan ik er wel heel ontspannen in zitten.
2) hij ligt goed (mits nog een beetje extra bijvullen) alleen wat als mijn paard in bespiering groeit?? De kans is er denk ik vrij groot aanwezig dat hij in een tussenmaat zit en het zadel niet meer past. Of is dit een ongegronde angst van mij?

Ik ben nu echt heel voorzichtig met een zadel aanschaffen omdat mijn paard al een zadel blessure heeft gehad.
Een gewoon standaard vaste boom zadel (euroriding, kieffer etc) lijkt me niet slim want hij heeft nu helemaal geen spieren en dan kan ik over een half jaar weer. En na 4 zadels in 2 jaar ben ik er wel een beetje klaar mee.

Wie o wie kan me een beetje verder helpen :)
En mocht er iemand zijn met een K&M zadels waar ik een keer op mag proef rijden zou dat helemaal top zijn!
(mijn paard mag momenteel nog even niet zwaar bereden worden, rest via PB :)

_Jessie

Re: Kent & Masters ervaring door de jaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 08:16

Niemand meer Kent & Master zadels?? :o

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 08:19

Ik vind het zeer mooie en fijne zadels. helaas past mijn merrie het niet!

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 08:28

mijn ouders hebben voor de fries een kent en masters, ligt nog fijn en zit lekker! (nouja, voor mij als westernruiter natuurlijk vooral anders :D )
we laten hem elk jaar opvullen, en hebben in een jaar of 3,4 1 keer de boom moeten verwisselen voor een grotere ;)
ik vind hem juist heel zacht zitten, maar dat kan ook komen omdat mijn western zadel een harde zitting heeft :Y)
succes!

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 08:33

Ja, ik heb wel een Kent & Masters veelzijdigheidszadel, maar heb hem nog geen jaren... Heb 'm vorig jaar september gekocht. Ik vind hem trouwens ook zacht zitten. Veel zachter dan mijn vorige zadel (Kieffer Aachen)
Tot nu toe bevalt de Kent & Masters goed, maar ik wil binnenkort toch weer eens laten kijken of hij nog goed op mijn paard ligt. Hij is sinds ik het zadel gekocht heb wel wat veranderd qua bouw. Hij heeft vooral meer spieren gekregen. Dus eens kijken of mijn zadel nog steeds zo goed ligt als toen ik hem kocht.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 08:36

Wat ik heel goed aan dit zadel vind in vergelijking met bv de wintec. Is dat als je het kopijzer verbreed ook de boom wijder wordt dus het rugkanaal ook aanpast. Iets wat een Wintec niet doet.
Verder vind ik het wel heel irritant dat je allemaal losse knie stukken hebt met klitterband daar hou ik niet van en ken meerdere mensen om mij heen waarvan dit ook loslaat, zonder het constant verplaatsen oid.

(heb het zadel zelf niet maar wel veel mensen in mijn omgeving hebben hem voor tinkers, dus de cob versie)

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 08:38

kniestukken zitten hier nog netjes :P we verplaatsen hem nooit

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 08:39

Dat is wel waar Alice13, dat klittenband vind ik ook wel vervelend. Niet dat het bij mij vaak loslaat, maar je moet er wel goed op letten als je bijvoorbeeld een dekje wil verwisselen. Wat mij betreft het enige minpunt aan dit zadel.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 08:41

Horse_Driver schreef:
kniestukken zitten hier nog netjes :P we verplaatsen hem nooit

Dat is ook wisselend denk ik hoor.
Bij ons op stal hebben zeker 4 de kent and master en nog eentje heeft de Thorowgood.
Daarvan hebben 2 (van de kent and master) de wrongen er afliggen. De lijmlaag tussen klittenband en kniestuk laat los, opnieuw lijmen en je hebt er geen last meer van. (iig voorlopig)

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 08:42

marleeentje schreef:
Dat is wel waar Alice13, dat klittenband vind ik ook wel vervelend. Niet dat het bij mij vaak loslaat, maar je moet er wel goed op letten als je bijvoorbeeld een dekje wil verwisselen. Wat mij betreft het enige minpunt aan dit zadel.

Geloof dat ze nu ook te verkrijgen zijn mijn vaste kniewrongen maar die is een stuk duurder. (reden dat ik voor een ander zadel zou kiezen, ook ivm doorverkoop vind ik dat dit zadel mij dan te veel keldert in waarde. Tweedehands zijn ze er binnen een jaar al weer voor de helft!)

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 08:47

Ow wat een reacties! Fijn!

Horse-driver: Het zadel ligt dus nog steeds goed na het verwisselen van het kopijzer en wat bijvullen?

Alice13: Dat vond ik dus inderdaad ook een voordeel, dat alles mee beweegt met het veranderen van het kopijzer. Inderdaad iets wat ik mis bij de wintec.
Die kniewrongen klinken dan als mindere kwaliteit (al lees ik daar al hele wisselende verhalen over).
Voor mij wel fijn omdat het aangepast kan worden (ik kan mijn bekken zelf niet helemaal kantelen dus heb kniewrong nodig)
Die duurdere vond ik helemaal niet lekker zitten en inderdaad 300 euro duurder.

marleeentje: Dus jou bevalt hij eigenlijk ook wel goed ookal heb je hem nog niet zo lang. Mooi om te horen.

Dan zal waarschijnlijk de zitting nog wel zachter worden zoals zij ook al aangaf. Ik ben een Kentaur met diepe zit gewend dus ja dat is heel wat anders haha

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:32

ja het zadel is heel erg aanpasbaar, en dat is fijn want onze fries heeft een andere bouw in de zomer dan in de winter, in de zomer staat hij veel voor de kar en dat merk je:)

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 10:35

Dank je wel voor je antwoord! Ja ik vind het heel lastig. Mijn paard is nu 6 dus zal niet meer extreem groeien maar hij heeft geen bespiering (door blessure) en ik kan dus nu wel een ander gewoon passend zadel laten aanmeten maar grote kans dat die over een 4 maanden weer niet meer past. Vandaar mijn keuze voor K&M maar was dus wel benieuwd naar mensen met meer ervaring.
Fijn dat het zadel bij jou dan zo goed aan te passen is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 12:02

zijn het korte zadels?

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 12:13

Ja, het zijn korte zadels. Mijn paard heeft een vrij korte rug en ik heb zelf wel een 18 inch zadel nodig. Een Kent & Masters was daarom voor mij de beste optie

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 12:20

Ik vind de zadelzitting ook klein, ik heb van mijn eigen zadel een 17,5" en van de K&M een 18"!
Daarnaast heb je 3 varianten geloof ik. Een warmbloed variant, een Cob (rondgeripte) variant, en een speciaal voor hoge schoft!

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 12:27

Ja zijn redelijk kort. Voor mijn paard ook wel goed.
die zitting weet ik niet. 17,5 paste erg goed voor mij. Mijn kentaur was ook 17,5 maar diepe zit. Iets aan ruime kant

Ow ik weet wel dat zadel wat ik gepast heb een super standaard zadel/maat was. Ronde lepel?
http://boktimg.nl/sites/default/files/s ... eec620.jpg

Weet ook niet precies het verschil tussen cob en de gewone kwa pasvorm. Maar dat kan ik zo na vragen bij de zadelpasser die is geweest.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 12:41

De cob variant heeft een platte (vierkante) lepel , geen ronde zoals het plaatje!

de cob variant is ander in de vorm van de rug en platter van vorm geloof ik.

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 13:22

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:58

Hier nog een K&M fan, ik heb hem nu iets meer dan een jaar en zelfs nog meer tevreden dan toen ik hem aanschafte. Ondertussen is het kopijzer 2 keer vervangen, maar dat komt omdat ik een fokmerrie heb die met aanpassen ruim 6 maand drachtig was, daarna nog flink is aangekomen, verschrikkelijk afgevallen en nu weer goed op gewicht zit.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 20:37

Wat goed dat het zadel nu alleen maar meer bevalt! Beloofd wat :)
Welk model heb jij Ineke? Blijft het zadel ook iedere keer weer passen als het kopijzer vervangen was?
Klinkt allemaal wel heel positief. Ik heb nog niets van de ruitershop gehoord over de inruil van mijn eigen zadel dus ik heb nog niets aangeschaft maar ben benieuwd naar nog meer ervaringen (als die er zijn)
Bedankt alvast allemaal! :)

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 20:41

Ik heb de cob dressage in het donkerbruin. Het zadel blijft passen nadat het kopijzer is vervangen, maar het wordt dan ook iedere keer dat dat gebeurd opnieuw nagemeten door een MSFCer. Ik neem geen risico met de rug van mijn merrie.
Ik heb een KWPN Gelders die zeer breed is en daarom ook echt het brede model nodig had. Ze heeft daarnaast ook geen schoft, grote schouders en een korte rug. Niet de makkelijkste rug dus om een zadel op aan te passen. Ben daarom ook heel blij dat dit zadel vrij gemakkelijk nog tot op zekere hoogte aan te passen is. Ik heb hiervoor de Wintec wide geprobeerd, Stübben, HH en ook nog een tijdlang met boomloze zadels gereden en dat was het allemaal niet.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 20:54

ow wat goed! Als ik er 1 koop word hij ook zeker door een MSFC na gekeken, laat ik nu ook altijd doen. Al geeft dat geen garanties heb ik dus nu gemerkt aan mijn oud zadel + deze blessure.
Mijn paard heeft redelijk schoft maar heeft een breed kussenkanaal nodig. Zo te horen heeft jou merrie hetzelfde.
Dank je wel!

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 20:59

Ik lees even mee!

Ineke: Kost dat veel, dat iedere keer weer opnieuw aanpassen?
Hebje soms een fototje van het donkerbruin? Ik heb namelijk het crosszadel van K&M op internet gevonden maar ik vind het meer zwart uitslaan dan bruin, dan mag ik al mn springgerief gaan wisselen :Y)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 20:59

Ik ben ook zeer enthousiast over de K&M, alleen kan je jammergenoeg geen ervaring op lange termijn delen, gezien ik het zadel pas een aantal maanden heb.

Alleen de vraag 'wat als m'n paard in bespiering groeit' slaat natuurlijk niet per ce op een K&M. Met elk zadel heb je kans dat je paard eruit groeit. Met een vaste zadelboom is die kans groter, met een verwisselbaar kopijzer is die kans kleiner. Bovendien kan een wolgevuld zadel best nog wel aangepast worden met betrekking tot de kussens. Mocht het zadel dan tijdelijk niet passen kun je altijd nog een correctorpad eronder leggen, als je paardje dan in een tussenmaatje zit.