Boom wisselen wanneer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Boom wisselen wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 20:49

Beste Bokkers,
(ik heb de zoekfunctie gebruikt maar niks gevonden)
Vorig jaar Januari waren bij ons op stal de zadels gestolen. Zadelmaker geweest en een wintec xxl vzhgekocht voor mijn ouderwetse, brede en schoftloze haf.

De zadelmaker zei toen als hij is afgevallen (was te zwaar) moet er een smallere boom in. Nu vraag ik mij dus af hoe kan ik dan beoordelen wanneer het tijd is de boom te wisselen.
De kussen sluiten overal aan en zijn schoft is nog vrij maar heb het idee (kan ook tussen mijn oren zitten) dat de ruimte die hij eerst had boven de schoft kleiner is geworden.

Er kunnen nu 3 vingers tussen de ruggenwervel ligt vrij zoals het hoort. De pasvorm verder is goed. Maar ik twijfel of er een smallere boom in moet.

Groetjes

sannie275

Re: Boom wisselen wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 21:07

De osteopaat zei tegen mij dat je je hand tussen het zadel en de schoft/schouder moet doen, vind het even moeilijk uitleggen, op de hoogte waar je je beugels moet vastmaken, kun je zo een beetje een idee krijgen, bij ernstige twijfel zeker even een belletje naar de zadelmaker!

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 21:44

Je kunt het zelf meten met een Wintec boommeter (maar ik weet niet of de kleuren van de XL bomen er op staan, volgens mij niet namelijk).
In principe krijg je alle 3 de wide-bomen erbij als je het zadel koopt. Als je die losse bomen op de rug legt van je paard, op de goede plek, kun je zien of deze past. Ze moeten netjes aansluiten en niet drukken bij de punten/uiteinden. Maar het veiligste is om je zadelmaker langs te laten komen, die kan je precies vertellen welke boom je nodig hebt.

dikkiebal

Re: Boom wisselen wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 10:03

Een zadel bestaat niet alleen uit een boom, is wel heel belangrijk maar verder moet het zadel ook goed liggen, denk aan schouderruimte maar ook de kussen moeten goed aansluiten. Zadel mag niet klapperen, of omkiepen.
Ik zou de zadelmaker er naar laten kijken, evt. een second opinion vragen.