Welk bit is het vriendelijkste? (behalve bitloos)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horsesfriend

Welk bit is het vriendelijkste? (behalve bitloos)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 17:03

Welk bit is het vriendelijkste en heeft de minst scherpe werking?
De meningen zijn hier volgens mij nog al over verdeeld.
En is een danger bit vriendelijker dan een ongebroken??
Ik weet dat het natuurlijk ook aan de ruiterhand ligt.
Laatst bijgewerkt door Horsesfriend op 21-05-12 17:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Weenck

Re: Welk bit is het vriendelijkste? (behalve bitloos)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 17:06

tja, ik zeg altijd maar: het bit is zo scherp als de hand van de ruiter ;)
zelf vind ik een ongebroken/dubbelgebroken bit vriendelijker omdat die niet dubbelklappen en in het gehemelte prikken.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 17:08

Laatst bijgewerkt door s6801881 op 21-05-12 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 17:10

Voor mij is dit een ongebroken knevel-of bustrens. Ongebroken omdat het zo stil in de mond ligt, geen notenkrakerseffect zoals bij enkel gebroken of klapperen zoals bij dubbel gebroken bitten. Een kneveltrens door de duidelijke signalen maar ook een bustrens, vooral omdat de ringen vast zitten en niet gaan draaien. Mijn pony prefereert duidelijk ongebroken boven gebroken. Dus persoonlijk vind ik het vriendelijkste bit het bit dat het signaal het zuiverste doorgeeft.

Maar ik denk de keuze van een trens erg persoonlijk is, sommige paarden hebben liever een dubbelgebroken trens namelijk. Het is een kwestie van uitproberen.

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 17:13

Ik ben zowiezo vrij zacht in de hand, het fijnst voor de ponymond vind ik een dubbelgebroken kneveltrens. Liefst met bol tussenstukje. Dikte afhankelijk van de grootte van de ponymond. Waarom dubbelgebroken, omdat dat niet dat prikeffect op het gehemelte heeft als dat van een enkelgebroken bitje. Knevel omdat je die niet door de mond heen kan trekken mocht pony schrikken en ligt stiller in de mond.

carditjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 17:17

:j ik rij nog altijd met een rubberen bit ook al is het een hengst hij word vervelender als je een scherper bit zou proberen en ja zoals al eerder gezegd zijn je handen wel het belangrijkst

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 17:17

Kneveltrensen worden inderdaad erg vaak aangeraden, en theoretisch gezien kan ik niet anders dan er mee eens te zien: door de knevels kan je het bit niet bij een scheve aanleuning door de mond trekken en de hulpen zijn intuïtiever door de druk naast de mond. Er zit wel een grote maar aan: niet elk paard vindt de druk naast zijn mond prettig, sommige paarden gaan er zelfs van headshaken (ik heb iemand begeleid die dit had). Dat is wel erg extreem, maar paarden kunnen zicht er wel aan ergeren. Dus ook een kneveltrens is niet universeel vriendelijk. Hetzelfde geld voor ongebroken vs. dubbelgebroken.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 17:20

Mijn pony vind een bit het zachtst als er niet aan de teugels gezeten word. Ik heb verscheidene geprobeerd en het resultaat is steeds het zelfde, hangen de teugels lekker door is er niks aan de hand en doet hij alles, pak je ze op drama.
Dus het ligt niet zozeer aan hoe zacht het bit is dan wel aan het paarde beest en de hand van de ruiter. Wat voor de ene combinatie het einde is is voor een ander een drama.

Horsesfriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 17:22

aikon schreef:
...
Dus het ligt niet zozeer aan hoe zacht het bit is dan wel aan het paarde beest en de hand van de ruiter. Wat voor de ene combinatie het einde is is voor een ander een drama.

okee...??

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 17:38

Horsesfriend schreef:
aikon schreef:
...

okee...??

Ondbekende uitdrukking voor je? :)

Horsesfriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 17:44

is het een uitdrukking?
ik zeg namelijk niet zo snel paarde beest

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 17:47

Jeetje, waar je niet over kan vallen :z een paard is en blijft een dier, een synoniem voor een dier is een beest. Paardebeest wordt vaak liefkozend gezegd ;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 17:49

Horsesfriend schreef:
is het een uitdrukking?
ik zeg namelijk niet zo snel paarde beest

Maakt verder toch ook niet uit? Iedereen zijn eigen benamingen toch? Ik zeg ook soms wel eens ponybeest.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 17:54

Met paarde beest bedoel ik zowel paarden als pony's, t'is wat korter. :D
Kan niet echt snappen dat je daar over valt eigenlijk.

Horsesfriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 17:55

sorry hoor, ik vond het een beetje raar staan verder nix hoor...

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 18:00

Hier zijn al zo veel topics over. Een bit moet ten eerste goed passen en ten tweede door het paard als prettig ervaren worden, daarbij een bit is zo scherp als de hand van de ruiter. Je kunt dus niet zeggen, dit bit is zacht en dat bit is scherp.
Enne, behalve bitloos? Kan net zo scherp inwerken als een bit ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 07:34

het zachtste bit is het bit wat het beste bij de vorm van de mond van je paard past, en kwa dikte past bij de ruimte die je paard in de mond heeft. Daarnaast is het compleet afhankelijk van wat de ruiter/amazone met de handen doet, een bit kan nog zo perfect passen, zolang de ruiter zonder gevoel en ruimte rijd, is ieder bit een martelwerktuig

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:18

een dubbelgebroken bustrensje heeft een zachte werking, maar let wel op, want het ene paard vind enkel gebroken rustiger voor in de mond en het andere paard vind dubbelgebroken fijner.
Qua dikte zou je moeten passen en kijken waar je paard het fijnst op loopt.
Ik had eerst een dikke enkelgebroken, toen overgegaan op een smalle dubbelgebroken.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:09