Zadels, ik ben er klaar mee..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Princesj

Zadels, ik ben er klaar mee..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 13:02

Het probleem in een notendop:
Mijn friese dame (bijna 7 jaar) is nu aan haar zoveelste zadel toe. Ik heb haar 2 jaar, en vaak haalt het ene zadel de volgende half jaars controle al niet eens. Laatste zadel wat ik had aangeschaft (november 2011) is een Bates dressage, vanwege de aanpasbaarheid. En jawel, ook deze kwam afgelopen weekend niet door de half jaarlijkse keuring heen. Zadel is volgens de zadelmaker ook niet meer aanpasbaar zodat het wel zou passen (bredere boom zou hem te dicht op de schoft brengen, achter moet teveel opgevuld worden). Naast dat mijn portemonnee het niet meer leuk vind, ben ik het ook wel vrij zat.

Ik heb diverse zadelmakers zien komen en gaan, allemaal zeggen ze dat zij geen moeilijke rug heeft, maar een zadel verkopen wat langer dan een half jaar mee gaat heb ik nog niet meegemaakt. Zaterdag komt mijn zadelmaker met een aantal zadels, maar ik dacht misschien hebben jullie ook nog merken die ik extra kan bespreken.

Volgende zadels heb ik gehad:
Bates
County
Knightrider (General)
Kentaur (Penelope)
Diverse andere zadels gepast, maar dat heb ik even niet allemaal kunnen onthouden.

Wow zadels en boomloze zadels vallen af voor mij.

Silly1972

Re: Zadels, ik ben er klaar mee..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:03

Heb je de Fryso en Tietses choice al eens bij Roos geprobeerd?

dandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:03

ga toch voor een degelijk zadel : Stübben, Kieffer ? Je betaalt wat meer maar je zit voor minstens 20 jaar goed....!
En je hoeft ze niet nieuw te kopen.....

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 13:05

Silly1972 schreef:
Heb je de Fryso en Tietses choice al eens bij Roos geprobeerd?

Fryso kan ik zelf helaas niet in zitten, Tietses choice is dacht ik veranderd?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 13:08

dandir schreef:
ga toch voor een degelijk zadel : Stübben, Kieffer ? Je betaalt wat meer maar je zit voor minstens 20 jaar goed....!
En je hoeft ze niet nieuw te kopen.....

Stubben gaat zij niet passen en ben ik zelf geen fan van, Kieffer neemt hij mee, dus daar ga ik een aantal modellen van proberen!

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:11

Ik heb zelf n zaldi zadel op mijn fries die nog volop groeit

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:12

Kieffer heb ik ook altijd gehad op mijn fries en KN.
Wat je ook nog zou kunnen proberen is een kent en master cob type!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:13

Zaldi Daar hoor ik inderdaad ook goede verhalen over, zeker van mensen die hetzelfde probleem hebben als jij en ze zijn betaalbaar

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:14

een daaleman zadel. mijn fries heeft wel een moeilijke rug en hier was geen zadel passend op te krijgen. daaleman erbij en die heeft alles opgemeten en een zadel vanaf de boom af op maat gemaakt.
ik zou dus niet naar een "standaard" zadel kijken wat aangepast wordt maar een zadel compleet op maat laten maken. daaleman maakt veel zadels voor paarden met probleemruggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:16

Wat is de reden dat de zadels na een half jaar niet meer passen? Is dit omdat de bespiering zo erg verbeterd/veranderd?
Want in zo'n geval (zo lang je paard op dat tempo door blijft groeien) heeft een helemaal op maat gemaakt zadel niet zoveel zin. Of nouja, dan heeft wederom maar een half jaar zin.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-05-12 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:17

ik ken het probleem, ik ben ondertussen ook aan mijn 4de zadel. Ik hoop werkelijk dat dit nu mits wat bijvullen enkele jaren kan meegaan. ('t is een handgemaakt zadel)

Wintec en Bates zijn helemaal niet aan te passen op alle paarden, jammer maar helaas.
Laatste tijd hoor ik veel positiefs over de lijn die door MSFC's verdeeld worden.
En stalgenootje is zeer tevreden over haar Albion.
En kennis zweert bij de mensen uit Nijkerk (countrymill denk ik)

Imo moet je vnl veel geluk hebben met de zadelpasser/maker. Zijn kennis en ervaring is alles. Een merk is maar een naam, 't is aan de zadelpasser het juiste model, correcte boombreedte en lengte te kiezen die goed is voor jouw en je paard. Een zadel waar jij 100% gemakkelijk en correct op zit en maar 90% passend is op je paard is nog altijd beter dan een zadel dat 100% aanpast, maar waar jij niet stabiel op kan zitten.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:17

Kan het niet zo zijn dat je paard gedurende de seizoenen enorm van bespiering e.d. verandert, waardoor je eigenlijk twee zadels zou moeten hebben? En dat je dus nu steeds je zadel aan het verkopen bent en een ander koopt, terwijl het een half jaar later misschien wel weer had gepast? Het lijkt me waarschijnlijker dat het om schommelingen gaat, dan om doorzettende veranderingen (in dezelfde richting, als je begrijpt wat ik bedoel), tenzij je paard van super mager inmiddels in een bodybuilder veranderd is.

evers96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:18

ik heb op mijn friezen een euroriding liggen. zadel pas op alle 4! heb hem 2e hands gekocht via marktplaats, wel eerst even nagekeken daar de zadelmaker

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:19

Je zegt dat boomloos geen optie is maar toch zou ik eens gaan kijken naar een Trekker zadel. Deze heeft een traploos verstelbare boom... (dus niet boomloos, maar hij valt wel onder de semi-boomloze zadels).

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:20

Ik heb goede ervaringen met Massimo en met Startrekk. De laatste is boomloos, maar wel een engels zadel. Ligt erg netjes op heel veel paarden, zeker ook op rondgeribte paarden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:21

Wat is precies het probleem dat de zadels niet meer passen?
Je zadelmaker kan toch wel rekening houden met verandering van bespiering ed en je een zadel verkopen wat hij over een half jaar wél nog kan aanpassen?
Ik zou in dit geval eerder gaan twijfelen aan de zadelmaker dan aan het zadel.

bebikaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:23

Ik heb goede ervaringen met luc childeric, ( en ik heb geen fries, maar wel een paard met een ronde ribbenkast), en close contact dus ook heel comfi voor de ruiter.. Nadeel, ze zijn nogal prijzig.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 13:24

Speedster: Zij komt uit een lijn van laatbloeiers. Ik kocht haar toen ze bijna 5 was en net zadelmak. Ze was toen echt een stuk kleiner en een zeer slechte eter. Inmiddels eet ze als een gezond paard en is zit mooi in de bespiering, maar ik durf zeker niet te zeggen dat ze uitgegroeid is. Ik heb helaas geen geldboom, dus als ik iets anders moet aankopen zal er een zadel verkocht moeten worden.

Blijheid&Tieme: Maatzadel durf ik momenteel nog niet aan, als zij weer zo extreem zou gaan groeien zit ik met een maatzadel wat extra moeilijk te verkopen is. Een standaard zadel verkoop je makkelijker als het niet meer past.

Petitparis: Ik heb altijd zadelmakers gehad die goed bekend staan en vele tevreden klanten hebben. Dus of mijn paard groeit echt zo extreem (kan, heb weinig vergelijkingsmateriaal, geen consultatiebureau's met mooie groeicurves etc ;-) ) of ze hadden allemaal hun dag niet. Heb gelukkig tot nu toe wel 1x beroep kunnen doen op de garantie (drukplekken van meer dan 10cm na 4 maanden gebruik).

Kent & Master spreekt mij ook aan, heb er veel goeie verhalen over gehoord en ook de prijs is vriendelijk.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 13:26

anneliesdj schreef:
Wat is precies het probleem dat de zadels niet meer passen?
Je zadelmaker kan toch wel rekening houden met verandering van bespiering ed en je een zadel verkopen wat hij over een half jaar wél nog kan aanpassen?
Ik zou in dit geval eerder gaan twijfelen aan de zadelmaker dan aan het zadel.

Ik heb meerdere zadelmakers erbij gehad. Blijkbaar is het toch moeilijker dan word gedacht.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:28

Waarom dan meerdere?
Als je het bij één houd kun je na meerdere nieuwe zadels nog eens terugvragen hoe het nu kan dat ze elk half jaar een nieuw zadel moet.
Als je steeds een andere hebt gooien ze het gewoon op de onkunde van de vorige.

SuusBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:28

Ik heb wel een nummer voor je, is in breda, dus het is niet bij de deur, maar ik heb er erg goede ervaringen mee... ondanks dat mijn paardje absoluut geen makkelijke rug heeft is het toch gelukt een zadel te vinden!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:30

ik heb er ook 3 zadelpasser bij gehad en die wisten me allemaal te vertellen dat m'n paard een vrij normale rug had. Terwijl m'n zadelmaker direct zei: "hmm, moeilijk paard. Wat goed is voor u is slecht voor uw paard en als ik dit verander, dan kom je in de problemen daar" etc. Mijn maatzadel kostte mij evenveel dan wat ik nu "kwijt" ben door andere zadels te kopen en weer te verkopen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 13:31

anneliesdj schreef:
Waarom dan meerdere?
Als je het bij één houd kun je na meerdere nieuwe zadels nog eens terugvragen hoe het nu kan dat ze elk half jaar een nieuw zadel moet.
Als je steeds een andere hebt gooien ze het gewoon op de onkunde van de vorige.

Omdat ik niet tevreden was. Ik ben vaak terug gegaan met zadels, of kwam in gesprek met een ander, die het zadel kort voor mij nakeek en simpel al gebreken aan de manier van opvullen kon aantonen (verkeerd opgevuld, duidelijk te hard opgevuld of zo hard dat de takken van de boom afbraken) of het niet kunnen omgaan met mijn andere paard (getraumatiseerd).

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:38

Heb je al eens naar een korrectorpad gekeken.
Dan kun je je huidige zadel gewoon een boommaatje breder doen
en de rest opvullen met lucht. Ze is blijkbaar dus duidelijk groeiende
en het probleem dat het zadel te dicht op de schoft ligt is dan een tijdelijk
iets als ze doorgroeit, lijkt me.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:39

Maar daar kun je dan toch mee terug gaan en je geld terug vragen?
Ik denk dat je gewoon pech hebt met de zadelmakers en dat het niet zozeer aan je paard ligt.