Danger bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horsesfriend

Danger bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 08:02

Wat is nou precies de werking van een danger bit??
Is dit vriendelijker dan een dubbelgebroken en ongebroken?
Ik heb ook gehoord dat het de werking van een stang kan hebben?
Maar dat lijkt mij niet omdat er geen scharen zijn.
Graag meer info over de werking van een danger bit!

Evelyne79

Re: Danger bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 08:10

Dangerbit is een dubbelgebroken bit wat met normaal teugelcontact dubbelgebroken blijft.
Als je paard zich sterk maakt of er tussenuit wil gaan en je maakt een " fellere" ophouding wordt het een ongebroken bit. ga de druk weer van het bit af wordt het weer een dubbelgebroken bit.
in de beschrijving staat dat het een stang wordt maar er zitten inderdaad geen scharen aan.
maar het gaat er zich om dat het bit in 1x een " ander" bit wordt.
Van dubbelgebroken naar ongebroken.
Je hebt dan kort door de bocht gezegd even een extra handrem in handen.
Ik heb dit bit ongeveer een half jaar gebruikt bij de tinker die ik rijd.
Met inrijden hadden we een enkel gebroken bit erin en daar knalde die dwars doorheen, even het menbit ingehangen omdat hij dat al kende. ter overbrugging het dangerbitje gebruikt en nu loopt ie al jaren superfijn op een dubbelgebroken watertrens.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 08:13

Ik heb dit bit, bij de verkoop werd er gezegt dat het strenger is dan enkel/dubbelgebroken trensje. Echter in de praktijk bij paardje die ik rijd heb ik meer het gevoel dat het vriendelijker is. Als het bit in rust is is het een dubbelgebroken trensje dus kan paardje er wat mee spelen als hij dat graag doet maar als je de teugels meer aanneemt word het een ongebroken trensje.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 09:18

Een vriendin van me rijdt haar Fries er ook mee. Voor zover ik weet is ze er heel tevreden over. De delen van het bit zitten zo aan elkaar dat ze als het ware blokkeren op het moment dat er veel druk op komt te staan. Zoals als eerder werd gezegd dient het bit dan meer als extra handrem.

Het is te vergelijken met een autogordel: normaal gesproken kan je gewoon nog naar voren buigen met een gordel maar zodra er ineens veel druk op komt (dus de auto moet hard remmen) dan blokkeert de gordel.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:09

Wat is nou precies de werking van een danger bit??
Het bit werkt bij normale druk op de teugels hetzelfde in als een normaal dubbel gebroken mondstuk (http://paardenbitten.nl/Mondstukken.html). Bij een corrigerende druk werkt het in als een ongebroken mondstuk, waarna bij druk vermindering het weer een dubbel gebroken mondstuk wordt, zie voor de werking net genoemde webpagina.

Is dit vriendelijker dan een dubbelgebroken en ongebroken?
Er zijn geen mondstukken die vriendelijker zijn dan andere mondstukken. Vriendelijkheid heeft er mee te maken of het bit anatomisch gezien correct past en of de ruiter er correct mee omgaat. Qua werking is het bij normale teugel voering dus gelijk aan het dubbel gebroken.

Ik heb ook gehoord dat het de werking van een stang kan hebben?
Een stang is een scharenbit met hefboomwerking dus die werking kan het nooit hebben. Jij bedoelt het ongebroken mondstuk waarschijnlijk en die werking krijgt het inderdaad bij een corrigerende teugel druk.

Maar dat lijkt mij niet omdat er geen scharen zijn.
Dat klopt inderdaad.

Graag meer info over de werking van een danger bit!
Op deze webpagina staat informatie over dit soort mondstukken (kijk bij dubbel gebroken): http://paardenbitten.nl/Mondstukken.html.
Op deze webpagina staat informatie over de fabrikant: http://paardenbitten.nl/Merken.html#H&M Danger
Op deze webpagina staat een foto als voorbeeld (watertrens 29): http://paardenbitten.nl/Watertrensen.html
En dit recent topic gaat er ook over: [HAR] [HAR] Horse&More bit heel raar?

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:37

Een meisje bij ons op stal rijdt hier ook mee, en is er van overtuigd dat het inderdaad een extra handrem is. Maar is dit wel zo? Ongebroken is toch juist vriendelijker?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:17

Ongebroken heeft een zachtere inwerking ja, waardoor je eigenlijk meteen al antwoord geeft op je vraag: een ongebroken bit werkt strenger in dus komt er meer druk op de mond van het paard te staan. Dit wil niet meteen zeggen dat je het paard hier dan ook pijn mee doet.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 18:04

Jolien87: volgens mij spreek je je zelf nu tegen? ;)
Een ongebroken bit heeft een zachtere inwerking ja, een ongebroken bit werkt strenger in ...

Horsesfriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 18:16

idd!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 19:22

Oeps correctie: een gebroken bit werkt zachter in.

Goed gezien;) op deze manier staat het idd wat vreemd:p

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 10:05

ik heb de dubbel gebroken versie van R.Pessoa! super fijn bit met een middenstuk als half maantje met koper er op!

Ansofie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 19:25

Ik kan het niet meteen vinden in het reglement van de KNHS, maar mag dit bit ook gebruikt worden op dressuur wedstrijden?
Of evt. vanaf/tot welke klasse?

Alvast bedankt als iemand mij kan helpen! :D

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:40

Een vriendin van me rijdt ermee in de L2. Maar weet niet tot of vanaf welke klasse het is toegestaan.

Ansofie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 21:37

Maar is het ook officieel toegestaan of start ze er gewoon lee? :D
Nu is de kans op een bitcontrole natuurlijk niet zo groot,
maar vraag het toch gewoon even na! :D

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 21:42

Volgens mij is het gewoon toegestaan, maar ik vind het voor het nagefelijk rijden geen fijn bit.
Ik heb er in het begin ongeveer een half jaar mee gereden zodat ik af en toe een extra handrem had als het nodig was.
Toen we meer naar de nagefelijkheid wilde gaan rijden en je dus meer van voren vraagt zodat je paard gaat zakken als je van achter naar voren gaat rijden, komt er ook wat meer druk op de teugels te staan en blokkeert het bit dus ook.
Dit vond ik niet fair naar het paard dus dat is dus ook het moment geweest om het dangerbitje te vervangen voor een dubbelgebroken watertrens

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 21:47

even nagekeken op de site van de KNHS

Je mag starten met een dubbelgebroken bit> dangerbit is dubbelgebroken
Je mag starten met een bus of watertrens> dangerbit is watertrens
je mag starten met een ongebroken bit in bus- of watertrens> dangerbit wordt bij grotere teugeldruk een ongebroken watertrens