Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
dianaw33 schreef:Het gaat erom dat het goed op je paard ligt, en dat jij er dan lekker op zit komt op de tweede plaats. Kan een zadel met diep zit wel op de vorm van de rug van je paard en kunnen lange zweetbladen wel langs de schouder en bespiering van je paard, ga daar eerst eens naar kijken.
Sadi2 schreef:Wie kan mij helpen bij het maken van een keuze voor een dressuurzadel?
Ik ben op zoek naar een diepe zit en het liefst lange zweetbladen ivm lange benen.
Geen eigen merk zadels.
Als jullie iets weten of op zelf een fijn zadel zitten dan hoor ik dit graag.
Alvast bedankt voor jullie tips en ervaringen.
superlise schreef:dianaw33 schreef:Het gaat erom dat het goed op je paard ligt, en dat jij er dan lekker op zit komt op de tweede plaats. Kan een zadel met diep zit wel op de vorm van de rug van je paard en kunnen lange zweetbladen wel langs de schouder en bespiering van je paard, ga daar eerst eens naar kijken.
Daar ben ik het niet mee eens, als jij niet lekker in dat zadel zit kan dat nog zo fijn op je paard liggen maar zit jij niet fijn en heeft je paard alsnog last van jou. Het moet beide goed zijn, nooit een zadel kopen omdat het ''wel goed op paard ligt'' terwijl jij het niet geweldig vind zitten want daar krijg je spijt van!
nombrado schreef:Sadi2 schreef:Wie kan mij helpen bij het maken van een keuze voor een dressuurzadel?
Ik ben op zoek naar een diepe zit en het liefst lange zweetbladen ivm lange benen.
Geen eigen merk zadels.
Als jullie iets weten of op zelf een fijn zadel zitten dan hoor ik dit graag.
Alvast bedankt voor jullie tips en ervaringen.
Je hebt lange benen, dan is het dus van belang, dat je ruimte houd ook voor je bovenbeen met de beenwrong van het zadel. En dat is tegenwoordig bij de meeste modellen lastig (teveel en te dikke beenwrong)
Zelf kan ik het prettigst rijden in een zaldi new kent of zaldi san jorge (diepe of semie diepe zit) (ik verkoop ze ook zelf)
daarin kan ik mijn bovenbenen kwijt (ook lang) en komt mijn been niet elke keer op een wrong.
Het is dus belangrijk bij de keuze van een zadel, rekening te houden en met de zitmaat, maar ook met de beenlengte van de ruiter om fijn te kunnen zitten.
T zit bij mij dan gewoon in de weg. Ik heb nu een BR Mozart. Zit ook heel fijn en heeft ook normale wrongen en lange zweetbladen. Dit is helaas een 17.5 inch en heb echt een 18 inch nodig.