Dressuur echt zoveel anders?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lulychellu

Dressuur echt zoveel anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 14:47

Ik ben van plan volgende week een zadel uit te proberen een dressuurzadel. Ik heb altijd gereden op een vzh. Sommige mensen raden mij het af omdat ik ook vaak buitenritten maak en het dus naar horen zeggen niet is voor lang in te zitten. Ik heb er al op gezeten en vind het zowiezo al lekkerder zitten dan een vzh veel steviger in het zadel maar ik ga nu twijfelen welk zadel ik nu moet doen. Ik ga volgende week pas dat zadel proberen(mag een week) maar zou het leuk vinden om jullie ervaringen alvast te horen.

groetjesz,

pien_2010

Re: Dressuur echt zoveel anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 14:50

Ik rijd altijd op een dressuur zadel en kan er uren op (door) zitten en ook buiten kan ik er uren op rijden. Ik vind het fijn, alleen als je graag sprongetjes gaat maken dan zou ik voor dat moment je VZH zadel mee nemen. Een sprongetje maken kan wel maar zit erg vervelend. Dus gewoon kopen en hopelijk heb je er net zoveel plezier van als dat wij altijd hebben gehad.

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 14:51

Ik zou gewoon een (langere) buitenrit maken met je dressuurzadel, om te proberen of het fijner zit of juist niet.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 16:32

Ik maak ook buitenritten met een dressuurzadel. Kan er uren mee rijden! Gewoon uitproberen, je zal snel genoeg merken of het iets is of niet!

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 16:50

jaah ik heb dr zo'n zin in om hem uit te proberen echt net een klein kind haha hij zat iig al heerlijk en nu maar hopen dat het een goed passend zadel is wat lekker rijdt ;)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 17:56

Ik rijd bijna alleen maar buiten en toch heb ik een dressuurzadel. Deze zat gewoon het fijnste en paste ook het beste op mijn paard, de keuze was dus simpel. Ik kan uren rijden op mijn zadel, geen centje pijn hoor! Nu heeft mijn zadel wel een vrij vlakke zit en niet al teveel wrong. Misschien dat een zadel met een meer gesloten zit toch minder prettig is bij lange ritten.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 19:11

Ik vind een dressuurzadel persoonlijk minder fijn zitten, maar dat komt omdat ik erg lange benen heb en ik bij mijn bijrijdpony mijn beugels wat korter hebt doordat ze erg gemeen kan bokken en dat ik dan wat meer houvast heb, dan zitten die kniestukken dus in de weg.
Maar het maakt niet uit of je daarmee nou in de bak of op buitenrit rijd, kwa zit zitten ze gewoon hetzelfde, tenzij het zitvlak te klein voor je is. :)
Dus inprincipe kun je ook met een dressuurzadel gewoon lange buitenritten maken, maar als je net zoals mij je beugels vaak wat korter hebt of vaak springt/crosst zou ik toch voor een vzh gaan.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 19:13

Ik heb een dressuurzadel, ook voor buitenritten.
Het is een heerlijk zadel daarvoor.
Enige nadeel is dat ik met buitenritten de beugels iets korter heb, dan zitten m'n knieën iets over de wrongen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 19:13

Met een goed passend, fijn zittend dressuur zadel kan je ook uren buiten rijden.
Er zijn ook endurance ruiters die gewoon op hun dressuur zadel endurance rijden.

Als het maar goed past op je paard en lekker zit voor jezelf.
(heb alleen maar een dressuur zadel)

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 19:32

Ik heb ook een dressuur zadel, en het zit idd een stuk steviger en ik kan er prima mee buitenrijden (maak meestal een buitenritje van een uur of twee uur :j. Maar als je gaat springen is het helemaal niets(je zit dan te vast in het zadel en kunt dan niet zo gemakkelijk in de verlichte zit gaan), maar als je je veelzijdigheidszadel houd voor het springen kan het prima toch? Of is ie kapot??

Suc6!

maflinger1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 19:46

Denk dat het heel persoonlijk is wat je fijner vindt, ik vind dressuur zadels niet fijn zitten en zit er ook niet stevig in (ookal hebben ze een diepe zit en veel wrong).
Ik zit veel beter in een vzh zadel, stabieler en mijn houding is netter :)

Hopeloosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:19

Ik vind korte beugels, een vzh of springzadel dus fijner, en met een vhz/springzadel kan je dressuur en springen doen, met een dressuurzadel kun je niet springen.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:20

Het kán wel, maar ik vind het ook absoluut niet fijn zitten.
Sommige mensen maakt het niets uit, dan kun je het gewoon doen. :)

laura_appie9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:22

ik heb zelf dit dilemma ook gehad, ik heb gekozen om het dressuurzadel te kopen. Maar omdat ik soms wilde springen en op ponykamp zou gaan. ben ik op internet gaan zoeken voor een goedkoop tweede hands veelzijdigheids zadeltje voor erbij. Nu heb ik dus voor weinig geld 2 zadels :)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:24

Als je op je buitenrit ook vaak sprongetjes meeneemt, kan een dressuurzadel wat lastiger zijn omdat je dan je beugels toch wat korter hebt, en dan met de wrongen in de knoei kunt komen. Maar als je (bijna) nooit springt, kun je met een dressuurzadel prima buitenritten doen hoor.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:38

Lagere sprongetjes gaan prima met een dressuurzadel. Je moet er geen 1.20 parcours mee willen rijden, maar de sprongetjes die ik tegenkom in het bos, zijn toch eigenlijk nooit zo hoog, max een halve meter denk ik.

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 07:20

dressuur518 schreef:
Ik heb ook een dressuur zadel, en het zit idd een stuk steviger en ik kan er prima mee buitenrijden (maak meestal een buitenritje van een uur of twee uur :j. Maar als je gaat springen is het helemaal niets(je zit dan te vast in het zadel en kunt dan niet zo gemakkelijk in de verlichte zit gaan), maar als je je veelzijdigheidszadel houd voor het springen kan het prima toch? Of is ie kapot??

Suc6!

nee het zadel is niet kapot of zo maar dat is een boomloos, zit echt heerlijk maar ik wil gewoon wat steviger in het zadel zitten, met dit zadel zit ik er echt bovenop zeg maar.

Ik spring bijna niet want mijn (nieuwe) pony kan het niet zo goed maar ik vind het wel leuk om te doen maar dan zou ik altijd nog een tweedehands springzadel erbij kunnen doen in principe als het moet die vallen qua prijs best wel mee vind ik.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:19

Je doel is dus dressuur rijden en buitenritten maken? Kan prima met een dressuurzadel hoor. Springen met een dressuurzadel moet je niet doen. Je kunt de beugels niet kort genoeg maken, anders heb je geen steun meer bij je knie. En je hindert je paard dan.

Maar voor wat jij ermee wil doen zou ik dan lekker voor het dressuurzadel gaan hoor.

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 16:34

Scum schreef:
Je doel is dus dressuur rijden en buitenritten maken? Kan prima met een dressuurzadel hoor. Springen met een dressuurzadel moet je niet doen. Je kunt de beugels niet kort genoeg maken, anders heb je geen steun meer bij je knie. En je hindert je paard dan.

Maar voor wat jij ermee wil doen zou ik dan lekker voor het dressuurzadel gaan hoor.

Dank je ja ik ben benieuwd hoe die rijdt dinsdag :D

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 16:39

Ik denk dat je ook even in de toekomst moet kijken: wil je komende jaren ongeveer evenveel blijven buitenrijden?
Ik kan mij voorstellen dat het na bv. ritten van langer dan twee, drie uur wel goed tellen. :)

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 18:29

Nou zoals het nu lijkt gewone (kleine) buitenritten van anderhalf tot 2 uur is bij ons lang genoeg. Wie weet ooit langere ritten maar zoals het nu staat gewoon recreatief.