Bitloze bokkers, kunnen jullie mij helpen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

S_uus

Bitloze bokkers, kunnen jullie mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 20:25

Hallo,

Ik zie even door de bomen de bitloze hoofdstellen niet meer.
Ik ben trouwens geen vaste bitloze ruiter, maar ik wil er toch meer over weten.
Zelf ben ik in het bezit van een bitloos hoofdstel, zo'n 1 als deze.
http://www.equixantosbarefoot.nl/a-1969 ... tel-walnut
Deze is met teugelverlening.

Maar wat is nu het verschil met bijv.
Afbeelding

Afbeelding
Moet ik dit zien als hackemore? Denk het niet , maar waarvoor is dit wieltje?

Afbeelding

Of
Afbeelding

Er zijn zoveel verschillende soorten, wat doet wat? Waarom DAT hoofdstel? Welke is het best/vriendelijkst ?(ligt natuurlijk ook deels aan jezelf)
Waarmee het beste beginnen? Doe ik dus goed aan mijn hoofdstel?

Hij is eindelijk soepel, hij was echt super super stug.
Ingevet van hier tot ginder, van dat spuitbare zadelzeep, hij bleef stug.
Nu is ie dus goed en wil ik hem v/d week gebruiken.
Voor de zekerheid vraag ik jullie ook , hoe ik weet of ie goed zit.
Wil mijn pony niet onnodig belasten/pijn doen hij doet al zoveel voor me :) .

Erg bedankt!

Nelson17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 20:34

Voor mijn paard heb ik ook zo'n hoofdstel gehad als jij nu hebt (wel van een ander merk) dit vond ik zelf niet zo'n fijn hoofdstel omdat de release erg slecht was. Van mensen die ook een kaakgekruisd hoofdstel gebruiken heb ik dit ook gehoord, heb eigenlijk nog nooit gehoord dat iemand een goede release had...
De sidepull (laaste foto) heb ik ook geprobeerd die vond ik ook niet zo lekker omdat toen hij er een keer vandoor ging ik hem er niet mee terug kon nemen.
Nu rijd ik met touwhalster die vind ik zelf het fijnst ik rijd op zit en als het er op aan komt is het touwhalster toch wat scherper dan de sidepull om hem terug te nemen ;)
Het hoofdstel met het wieltje heet een 'bloem'. Het licht er aan waar je hem vastmaakt maar die kan erg scherp inwerken en kan een hefboom effect hebben net als een hackamor.

Hier staat overigens ook nog uitleg bij de hoofstellen: http://www.bokt.nl/wiki/Bitloze_optoming

Anena

Re: Bitloze bokkers, kunnen jullie mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 09:32

Ik heb een meroth (zonder bit). Als je iets zoekt waabij de release echt goed is, dan is het dat hoofdstel! Ik heb verschillende andere geprobeerd, maar ben over deze echt al jaren supertevreden! Kost wat, maar dan heb je ook wel wat... Je hebt ook een website waar ze verschillende hoofdstellen uitlenen zodat je ze kan proberen. Ik weet zo niet meer welke dat is, maar misschien kan google.nl je helpen?

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 15:56

ligt ook aan je paard wat die het fijnste vindt. Mijn merrie rijdt het fijnste op hoofstellen met een sidepull constructie, kaakgekruisd is geen succes terwijl ik een oud verzorgpaard van me alles aan zijn hoofd kon hangen. Je kunt het beste kijken of je verschillende versies van mensen kan lenen om te zien wat voor jullie het fijnste rijdt als je die mogelijkheid hebt.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 16:04

Op de site van Paard Natuurlijk, m.b. op http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/index.htm, vind je een uitgeschreven vergelijkend onderzoek van verschillende types bitloze optomingen. Echt wel interessant om te lezen, en misschien vind je daar enkele antwoorden op je vragen?

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 07:35

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 07:45

Nelson, dank je wel!
Dat de release zo slecht was wist ik helemaal niet , ik heb hem eindelijk soepel na heel wat jaar (echt weinig mee gereden en hij bleef maar stug naar een hoeveelheid invetten) , maar dan gebruik ik die maar gewoon helemaal niet .

De bloem vind ik te risicovol en durf ik niet aan.
Misschien eens een touwhalster proberen, even googlen hoe die precies in elkaar zit.
Heb een kennis die western rijd eens zo'n 1 gegeven , maar vraag me af waar ik de teugels bevestigen kan.
Het idee is wel fijn, dat indien nodig ik meer te zeggen heb.

Bedankt voor de link :j

Anena, wat fijn ! Het mag best wat kosten als mn pony het maar fijn vind, jammer dat je de site zo niet weet maar inderdaad probeer ik het eens met google.

Natascha, ik kan van een kennis haar bitloze proberen, ze reageerde al op mijn hoofdstel via fb .
Dat is wel fijn :)

Miezelke, dank je , ik ga zeker even kijken :j

Vilar, ook jou site neem ik mee bedankt :D

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 08:09

Citaat:
Het hoofdstel met het wieltje heet een 'bloem'. Het licht er aan waar je hem vastmaakt maar die kan erg scherp inwerken en kan een hefboom effect hebben net als een hackamor.

Kleine correctie op bovenstaande, afbeelding is een zgn. Glücksrad, bloem is daarvan nagemaakt door nederlandse fabrikant en ziet er anders uit...V.w.b. de inwerking in vergelijking tot een hackamore
kan ik je geruststellen, totaal niet te vergelijken :D dit komt omdat de afgebeelde glücksrad en de standaard bloem geen scharen hebben, de druk op de neus kán dus nooit eenvergelijkbare inwerking krijgen.
Met extra "schaar" bestaat wel en zou dus pittiger in kunnen werken natuurlijk.
Maar zou deze bijna onder een sidepull durven rekenen want er gebeurd echt heel weinig qua inwerking.
Ik heb er zelf een tijd mee gereden en als het erop aankwam met buitenritten (bak reageerde ze wel fijn erop) had ze er weinig respect voor terwijl ik haar met kaakgekruist, kingekruist of gewoon met bit, met lichte hulpen en/of stem erbij geen enkel probleem met haar heb. Ze kan nogal fanatiek zijn maar had goed door dat ik met bloem eigenlijk te weinig in handen had..Heb hem dus ook verkocht om die reden omdat zulke trekspelletjes de veiligheid niet ten goede komen in ons geval ;)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 08:13

ik heb met mijn appaloosa een kingekruisde gehad, mooie brede neusriem
ze deed het er goed mee, wel weinig release

en nu met een side-pull,mijn paard doet dat super en teugel los is druk weg
zie foto in profiel.

Nelson17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 08:41

Citaat:
Nelson, dank je wel!
Dat de release zo slecht was wist ik helemaal niet , ik heb hem eindelijk soepel na heel wat jaar (echt weinig mee gereden en hij bleef maar stug naar een hoeveelheid invetten) , maar dan gebruik ik die maar gewoon helemaal niet .

Het kan natuurlijk wel zijn dat jouw release wel goed is! :) Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat alle kaakgekruisde hoofdstellen een slechte release hebben...

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:14

Ik ben fan van de indian bosal, kun je in combinatie met je gewone hoofdstel gebruiken, wat ik wel zo leuk vind:-)

Anena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 14:15

Brendaaaa schreef:
Ik ben fan van de indian bosal, kun je in combinatie met je gewone hoofdstel gebruiken, wat ik wel zo leuk vind:-)

Dat is inderdaad een groot voordeel. Dit kan ik met de meroth ook. Dat is een neusdeel die je aan elk hoofdstel vast kunt maken.