Hefboomwerking bij bitten (grote bitring)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Hefboomwerking bij bitten (grote bitring)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 17:26

Dat bitten zoals stangen gebruik maken van hefboomwerking is bij de meesten wellicht wel duidelijk. De volgende afbeeldingen laten dit visueel en schematisch zien:

Afbeelding Afbeelding
De linkse afbeelding komt van Wikipedia weg (http://nl.wikipedia.org/wiki/Hefboom) en de rechtse afbeelding van mijn website (http://paardenbitten.nl/Algemene_inwerk ... oomwerking). Hierbij even een korte uitleg van de rechter afbeelding voor wat betreft de legenda:
- Punt 1: Waar de bakstuk bevestigd wordt (waar op de linker afbeelding de kubus van 10 staat);
- Punt 2: As waar tevens bij veel bitten de grote bitring is bevestigd (grijze driehoek op de linkerafbeelding);
- Punt 3 en 4: De plaatsen waar onder andere de teugels aan bevestigd kunnen worden. Archimedes heeft natuurkundig beschreven: hoe lager bevestigd/hoe langer de arm, hoe minder kracht nodig is om meer kracht over te brengen;

Dat was een korte introductie over de hefboomwerking en ik denk dat nu het principe wel duidelijk is bij diegene waarvoor dit nieuw is (en anders kan er uiteraard altijd gevraagd worden). Dan kom ik nu op het centrale punt uit waar veel misverstanden over zijn, en wat de reden van dit topic was.

Bitten als pelhammen en pessoa's nodigen de ruiter uit om divers gebruik te maken van de hefboomwerking. Hoe lager de teugels bevestigd worden (dus hoe verder van de as verwijderd) hoe minder druk de ruiter nodig heeft om meer druk bij het paard over te brengen. De ruiter kan daarnaast ook kiezen om gebruik te maken van de grote bitring die bevestigd is aan het mondstuk (dus de as). Over dit punt ontstaan dus veel misverstanden.

Als we namelijk kijken naar bovenstaande twee afbeeldingen, dan ligt de bitring recht onder de as waardoor er geen hefboomwerking kan ontstaan (probeer het thuis maar eens op de wipwap) en dus zullen onder andere de pelhams en de pessoa's ook zonder hefboomwerking werken. Dan maakt het niet uit of de bakstukken bevestigd zijn aan andere ringen, want zolang de as 'wegvalt' is er geen hefboom te verkrijgen (en zal de kinketting bij juiste bevestiging ook niet inwerken). Bokker rina laat dit in de praktijk zien met de volgende fotoserie: http://clipsje.jalbum.net/Bitten-en-hun-effect/.

Bij grote bitringen en vaste mondstukken (dus exclusief losse mondstukken als pessoa's) wil een hoge hoofd houding van het paard en de daarop volgende (in verhouding) lage hand houding van de ruiter nog wel eens minimale hefboom in werking stellen, maar dit valt weg zodra het paard weer zijn hoofd laag houdt en de ruiter dus in verhouding weer een normale hand houding heeft. Hiermee bedoel ik dus paarden die hun hoofd omhoog gooien tijdens de arbeid, bijvoorbeeld (hoewel extreem) deze afbeelding in de link: http://www.paarden-blaadjes.nl/dressuur ... kijker.jpg.

Nu lees ik, onder andere op Bokt (bijvoorbeeld [HAR] Welk pelham bit??), nog steeds dat forumleden ervan overtuigd zijn dat de grote bitring ook een hefboomwerking veroorzaakt, hoewel minimaal. Hier was ik eerst ook van overtuigd, maar bokker rina en diverse natuurkundigen hebben mij geleerd dat dit dus niet juist is.

Ik heb dit topic dan ook geopend zodat er duidelijkheid omtrent de hefboomwerking zal ontstaan en waar vragen gesteld kunnen worden. Ik ben zelf geen expert op dit gebied (en dus ook nog steeds lerende) maar als we samenwerken dan leren we er het meeste van, niet waar?

Ayla

Re: Hefboomwerking bij bitten (grote bitring)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 17:37

Mogen er hier ook gewoon vragen worden gesteld, ja toch? :o

Maar als je het bit dus zo zou zien zonder druk op nummertje 4 als het ware, dan zou het bit dus eerder een 'hefboom'-werking hebben naar links (op het plaatje), omdat er dan geen tegendruk of hoe je het wilt noemen tegen nummer 1 zit?
Of zie ik het dan heel verkeerd? :P
Vind het wel interessant om te lezen, aangezien de meeste mensen (waaronder ikzelf) dus dacht dat er dan juist een hefboomwerking ontstond.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 17:48

Natuurlijk mogen er vragen gesteld worden, daar is het ook voor bedoeld. :)

Als ik je vraag dus goed begrijp wil je weten of er tegendruk is als je de teugel aan punt 4 bevestigd indien er geen druk bij punt 1 is?
Bij punt 1 heb je altijd tegendruk, namelijk de bakstukken, deze worden via de wangen geleid achter de oren (in de nek) en dan naar de andere bitring. Dus als je de teugel bij punt 4 aanneemt dan beweegt punt 1 naar voren toe (naar rechts) en gaan de bakstukken mee waardoor er druk in de nek ontstaat (en qua bit afhankelijk ook elders in de mond).

Heb ik je vraag zo goed beantwoord?

[edit] Volgens mij heb ik je vraag verkeerd geïnterpreteerd. Als je geen druk op de teugel zet dan is er (afhankelijk van het gewicht van de scharen) geen hefboom in werking. Dit treedt dus pas op als er druk op de teugels gezet worden of als de scharen van dusdanige constructie zijn dat de zwaartekracht dit veroorzaakt.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 16-05-12 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 17:50

Ja, dankjewel. :j
Ik had het plaatje verkeerd bekeken en de tekst niet goed gelezen waardoor het me wat onduidelijk was, maar ik begrijp nu hoe het zit. :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 17:52

Graag gedaan. :)

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 22:37

em hoe zit het dan met bv de pessoa bit?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 08:26

Maar blijft wel dat het bit als een pelham wel zorgt voor druk achter de oren, en dus in zijn totaliteit meer inwerkt als een standaard bit. Hoewel er dan dus geen hefboomwerking is in de mond, geeft zo'n bit wel druk achter de oren, wat bij elkaar scherper inwerkt als een standaard bit naar mijn mening. Blijf dus ook wel bij mijn stelling dat dergelijke bitten niet thuis horen in de handen van beginners.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 08:31

Lemanthia, bedankt voor je vraag.

De pessoa is een veelzijdig bit in gebruik; het kan namelijk gebruikt worden als een ophaaltrens en als een scharenbit met hefboomwerking.

Gebruik als ophaaltrens
Hierbij wordt geen gebruik gemaakt van een kinriem/kinketting. Wanneer de ruiter de teugels onder het mondstuk plaatst verkrijgt men een ophaaltrensfunctie, dus het mondstuk wordt hierbij omhoog geheveld in de mond. Het nadeel van dit bit is dat het een veel te pijnlijke grens kent, zoals de afbeelding al laat zien. De ruiter kan dus enorme druk hiermee over zetten en de mondhoeken beschadigen. In principe wordt er ook gebruik gemaakt van hefboomwerking, maar bij dit bit ontstaat er geen druk in de kingroeve.
Afbeelding
Deze afbeelding van Sustainable Dressage laat dat visueel zien.

Gebruik als scharenbit met hefboomwerking
Hierbij wordt er gebruik gemaakt van een kinriem/kinketting die aan het oog van de bakstukken bevestigd wordt (net als de pelham etc.). Wanneer de teugels bevestigd worden onder het mondstuk, verkrijgt men de traditionele werking van hefboom zoals andere scharenbitten. Als de teugels dus nu aangenomen worden, ontstaat er ook druk in de kingroeve en dus ook de onderkaak (de tong, lagen, lippen en kingroeve worden nu ingeklemd tussen mondstuk en kinketting). Hier heb ik nog geen afbeelding als voorbeeld kunnen vinden.

Gebruik van beide varianten met de teugels aan de grote bitring
Bij bovenstaande twee varianten heb ik gesproken over teugelbevestiging onder het mondstuk, maar je kunt bij beide varianten ook de teugels vastmaken aan de grote bitring. Hierdoor ontstaat er geen hefboomwerking omdat de as 'wegvalt'. Het verschil met andere soorten mondstukken, wat ik in de openingspost geschreven heb, namelijk:

Citaat:
Bij grote bitringen en vaste mondstukken (dus exclusief losse mondstukken als pessoa's) wil een hoge hoofd houding van het paard en de daarop volgende (in verhouding) lage hand houding van de ruiter nog wel eens minimale hefboom in werking stellen, maar dit valt weg zodra het paard weer zijn hoofd laag houdt en de ruiter dus in verhouding weer een normale hand houding heeft. Hiermee bedoel ik dus paarden die hun hoofd omhoog gooien tijdens de arbeid, bijvoorbeeld (hoewel extreem) deze afbeelding in de link: http://www.paarden-blaadjes.nl/dressuur ... kijker.jpg.

Is dat pessoa's geen minimale hefboom krijgen bij een hoge hoofdhouding, omdat dus de bitring los door het mondstuk heen glijdt.

Heb ik je vraag zo goed beantwoord?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 08:36

Angela schreef:
Maar blijft wel dat het bit als een pelham wel zorgt voor druk achter de oren, en dus in zijn totaliteit meer inwerkt als een standaard bit. Hoewel er dan dus geen hefboomwerking is in de mond, geeft zo'n bit wel druk achter de oren, wat bij elkaar scherper inwerkt als een standaard bit naar mijn mening. Blijf dus ook wel bij mijn stelling dat dergelijke bitten niet thuis horen in de handen van beginners.

Bedankt voor je vraag.

Scharenbitten horen naar mijn inziens absoluut niet thuis in beginnende ruiterhanden. Alhoewel er culturen/richtingen zijn waarbij men juist voor beginnende ruiters dit soort bitten kiezen, maar daar ben ik nog meer informatie over aan het zoeken.

Ik zie de opmerking vaak voorbij komen dat de pelham, bij gebruik van de grote bitring, druk geeft achter de oren. Ik vraag mij dan alleen af, hoe? Want een pelham op een dergelijke manier gebruikt verschilt niet met een hangende trens en daar is ook geen sprake van druk achter de oren, omdat er geen hefboom in werking wordt gesteld.

Twee soorten hangende trensen:
Afbeelding Afbeelding
Bron: http://paardenbitten.nl/Hangendetrensen.html

Of bedoel je met het oog op de kinketting? Want die werkt, mits juist aangebracht, niet in als alleen de grote bitring wordt gebruikt. Die gaat dus pas inwerken, tezamen met de hefboom, als de stangteugel aangenomen wordt.