Ik heb sinds november een nieuw paard en t is echt een leukerd! Alleen loop ik nu tegen een klein probleempje aan met zijn hoofdstel. Mijn paard heeft een grote knobbel op zijn neus, want hij is getrapt in de opfok. Hier heeft hij geen problemen of last van, maar hierdoor rij ik hem met een lage neusriem. Alleen kauwt hij heel erg veel op het bit (wat hardstikke goed is hoor en hij is heel fijn in de mond), maar door het vele kauwen en kwijlen krijgt hij een klein plekje onder het riempje van het schuren!
Het plekje zit net niet op zijn lip maar net daaronder. De riempjes heb ik helemaal niet strak dus daar kan het niet aan liggen, maar het schuurt er gewoon langs tijdens het kauwen.
Het ziet er voor hem niet zo fijn uit ondanks hij er niet raar mee gaat doen ofzo.
Weten jullie wat om er tegen te doen? Of moet ik misschien een hoofdstel met een hoge neusriem nemen die boven de bult zit?
Neusriem gewoon eraf geen optie? heb je een foto van zijn hoofd, zijaanzicht?
LauravW22
Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-12 16:29
@xSlvna weet niet of dat zo slim is.. Hij is heel gevoelig in zijn mond, maar af en toe ook lekker sterkt xd Had idd al geprobeerd om een foto erop te krijgen maar lukt niet op de een of andere manier?! Weet jij hoe dat makkelijk gaat?
Daphaan
Geplaatst: 16-05-12 16:30
Vaseline erop voor het rijden, dan glijdt het wat makkelijker en schuurt het niet open.
een neusriem helpt ook niet tegen het sterk worden, zorgt er enkel voor dat het bit ietwat stiller in de mond ligt. eventueel is een mexicaanse neusriem iets, daar ligt het drukpunt hoger op de neus van (en mss boven de bobbel), en als je hem niet idioot strak doet dan werkt hij niet erg scherp in.
Misschien heb je je neusriem wel té los. Dan schuift hij snel en krijg je schuurplekjes. Misschien kan je proberen de neusriem 1 gaatje strakker te doen. Als hij goed past zou hij niet moeten schuiven.