Probleem hoofdstel..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LauravW22

Probleem hoofdstel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 16:00

Hallo allemaal,

Ik heb sinds november een nieuw paard en t is echt een leukerd! Alleen loop ik nu tegen een klein probleempje aan met zijn hoofdstel.
Mijn paard heeft een grote knobbel op zijn neus, want hij is getrapt in de opfok. Hier heeft hij geen problemen of last van, maar hierdoor rij ik hem met een lage neusriem.
Alleen kauwt hij heel erg veel op het bit (wat hardstikke goed is hoor en hij is heel fijn in de mond), maar door het vele kauwen en kwijlen krijgt hij een klein plekje onder het riempje van het schuren!

Het plekje zit net niet op zijn lip maar net daaronder.
De riempjes heb ik helemaal niet strak dus daar kan het niet aan liggen, maar het schuurt er gewoon langs tijdens het kauwen.

Het ziet er voor hem niet zo fijn uit ondanks hij er niet raar mee gaat doen ofzo.

Weten jullie wat om er tegen te doen? Of moet ik misschien een hoofdstel met een hoge neusriem nemen die boven de bult zit?

Groetjes laura

xSlvna

Re: Probleem hoofdstel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 16:26

Neusriem gewoon eraf geen optie? :) heb je een foto van zijn hoofd, zijaanzicht? :)

LauravW22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 16:29

@xSlvna weet niet of dat zo slim is.. Hij is heel gevoelig in zijn mond, maar af en toe ook lekker sterkt xd
Had idd al geprobeerd om een foto erop te krijgen maar lukt niet op de een of andere manier?!
Weet jij hoe dat makkelijk gaat?

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 16:30

Vaseline erop voor het rijden, dan glijdt het wat makkelijker en schuurt het niet open.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 16:35

Laura, uploaden via tinypic.com en dan de onderste link hier zetten :) (Direct Link for Layouts)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 16:38

misschien moet je hem iets strakker doen. je hebt er misschien ook wel bondjes die je er tussen kan doen, en zo als al gezegt is vasaline

LauravW22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 16:40

ik zal de vaseline is proberen! bedankt voor de tip!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 16:49

Maar met vaseline blijf je ook maar bezig, een goedpassende neusriem heb je vaak meer aan :)

LauravW22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 16:52

@xSlvna jaa klopt ga ook wel kijken of er misschien een bondje om past ofzo en ga nog wel even kijken naar hoofdstellen :)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 17:27

Ik zou even zonder neusriem rijden zolang. En daarna juist iets strakker vast maken, zodat het niet kan schuren ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 07:48

een neusriem helpt ook niet tegen het sterk worden, zorgt er enkel voor dat het bit ietwat stiller in de mond ligt.
eventueel is een mexicaanse neusriem iets, daar ligt het drukpunt hoger op de neus van (en mss boven de bobbel), en als je hem niet idioot strak doet dan werkt hij niet erg scherp in.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 09:59

Maar om meteen van een lage neusriem naar een mexicaaanse neusriem te gaan is een grote overstap voor het paard en zeker als die al zo fijn is. :)

Wat je kan proberen is een wollen bontje eronder doen. Wol houd schuurplekken meestal tegen en is lekker zacht.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 10:37

Misschien heb je je neusriem wel té los. Dan schuift hij snel en krijg je schuurplekjes. Misschien kan je proberen de neusriem 1 gaatje strakker te doen. Als hij goed past zou hij niet moeten schuiven.

LauravW22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 16:49

Bedankt voor de tips! Ik ga is kijken wat ik er mee kan doen! :)