Paard gespierder, boom aanpassen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen_M

Paard gespierder, boom aanpassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 14:18

Even op voorhand wil ik zeggen dat ik liever geen reacties heb als 'zielig' 'haal meteen een zadelmaker erbij' enz enz

Ik rijd momenteel met een knightrider neptunes, ik ben er zeker bewust van dat dit zadel geen super kwaliteit is. Ik ben ook hard aan het sparen voor een nieuw zadel, dit kan je lezen in mijn voorgaand topic.

Nu heb ik gemerkt dat Angel veel gespierder is geworden, en mijn zadel begint ook wat meer te glijden. Nu dacht ik eerst dat het eraan lag dat angel geen schoft heeft, maar zou de reden er ook bij kunnen liggen dan ze gespierder is ?

Omdat de knightrider aangepast kan worden, wil ik graag van jullie weten wat ik nu het beste kan doen. Ik heb het zadel nu op boom WIJD staan, ik heb nog een smalle en medium boom erin zetten. Moet ik nu een extra wijde boom bestellen, of de medium boom erin doen

Nogmaals, ik ga voor een nieuw zadel, maar dit kan niet van de een op de andere dag, vandaar dat dit mijn tussentijdse oplossing is

Doubtless

Re: Paard gespierder, boom aanpassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:48

heb je al gekeken hoe het zadel erop ligt & welke boom je dus nodig hebt? Wij kunnen aan de hand van deze informatie natuurlijk niet zeggen welke maat boom er op jouw paard hoort te liggen.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:51

Wat is er mis met een knightrider neptunus? Ben er enorm over te spreken, heb er zelfs 2 :+ (heb/had ook A merken).
Je kan de boom laten aanpassen, maar ook even de zadelmaker laten komen, die kan hem ter plekke op maat maken door de vulling te veranderen en idd. de boom.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:52

Nouja als je vermoed dat je paard gespierder en dus breder geworden is lijkt me dat je er geen smallere voorboom in moet doen. Je zult echt naar de ligging van je zadel moeten kijken.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:20

Idd heel simpel: zadelmaker erbij, de meest passende boom erin, eventueel laten opvullen waar nodig, en je bent voor een paar tientjes met een zadel aan het rijden dat in ieder geval in dit geval zo goed mogelijk is.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 16:05

@Doubtless : ik niet alleen maar ook andere hebben er naar gekeken en vinden het goed liggen, uiteraard niet perfect maar het is niet op maat gemaakt

@Pentax: hiermee bedoel ik dat het niet te vergelijken is met een volledig leren zadel. het zadel is qua kwaliteit niet erg slecht want het slijt niet echt maar ik heb wel al rimpels in het zweetblad zitten (ligt wel deels aan mij, ik draag beugels onder het zadel en rijd met mn tenen naar buiten) maar nu vertel je me wel iets... kan je echt die vulling laten aanpassen? ik dacht dat dat alleen met leren zadels kon :')

@Tigra_: okee, nou dan word het idd een bredere boom bestellen.

@Angela: een paar tientjes... weet je dat zeker? ik dacht dat opvullen en aanpassen + service kosten toch wel een paar 100tjes zou kosten

Dit is een recente foto (2 dagen terug) van mijn haflinger angel. het zadel lijkt wel scheef te liggen, dit komt door angel haar doorgezakte rug, dit had ze al voordat ze bij mij kwam

Afbeelding

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 16:08

Maar we kunnen nu nog niet zien hoe die boom ligt (krijg je wss ook niet goed op de foto) :Y)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 16:11

nee nee dat snap ik, maar alleen even voor een beeld te geven haha :P

edit: voor de gene met het oplettende oog, angel heeft een onderhals, dat heeft ze al 6 jaar ze is pas een kleine 8 maanden bij mij, ik hoop dat het ooit nog weggaat

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 23:57

Het zwaartepunt bevindt zicht niet in het midden, het zadel lijkt wat achterover gekanteld te liggen, dit kan geloof ik duiden op een te smalle boom. Maargoed, ik ben uiteraard geen zadelpasser en heb er ook niet al te veel verstand van hoor :) Het inschakelen van een zadelmaker hoeft zeker geen honderden Euro's te kosten voor een check-up en het is wel het verstandigste dat je kunt doen :)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 07:08

OT: zadel ligt te ver naar voren, maar is wrs ook te smal (de boom dus). Zadelmaker/passer erbij halen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-05-12 07:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op spam verwijderd.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 07:32

Vriendin van me heeft laatste haar zadel laten bijvullen, en was incl passervice daarvoor (zonder passervice is er ook niet op te vullen) 70 euro kwijt. Tientjes werk dus. Het kijken welke boom het beste past, zou het niet veel duurder moeten maken lijkt me.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 07:40

Dit zadel ligt niet op je juiste plek, zou iets meer naar achter moeten en de boom zou achter het schouderblad moeten vallen.
Maar dan krijg je waarschijnlijk een volgend probleem... je zadel is te lang en ligt op de nierpunten van je paard.
Of de boom dan nog klopt of relefant is weet ik niet.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 07:54

Ik was nog geen 5 tientjes kwijt om dit zadel ter plaatse op maat te laten maken, incl andere boom en nakijken van een ander zadel op een ander paard.
Deze zadels zijn heel makkelijk bij te werken, bij een leren zadel is dat veel lastiger.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 07:56

Ik denk dat dit zadel sowieso te lang is dus na de laatste rib is. Mocht dit zo zijn, zou ik het er sowieso niet meer opleggen.

Bij mij kost opvullen ed 50 euro. Dit zadel is volgens mijn zadelmaker echter sowieso nauwelijks aan te passen.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 12:15

Ik heb Corrie Stoker (Dronten) als zadelmaker en bij haar betaal ik 50 euro als ze hem op maak maakt. Ze past hem ter plekke aan en laat je ook rijden om te zien hoe het zadel ligt.