hoofdstel verliezen na hoofd schudden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

hoofdstel verliezen na hoofd schudden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 11:31

Mijn kruising shet x welsch verliest snel haar hoofdstel. Vandaag was ik haar weer aan het longeren ze schud een paar keer met haar hoofd alle kanten op en floep, over die minioortjes en dan veegt ze snel langs haar benen en ligt het hoofdstel op de grond en heb ik een los crossende pony in de bak die me gewoon uitlacht :Y)
Nu is dit ook mijn hoofdstel wat ik gebruik met mennen en heb ik geen zin dat me dit tijdens een menritje gebeurd.
Ik was eraan het denken om een pluk haren vast te maken, maar zijn er ook andere oplossingen?

Dany94

Re: hoofdstel verliezen na hoofd schudden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:33

Vaak wordt er een vlechtje gemaakt in het plukje dicht bij waar het hoofdstel achter de oren zit, en dan met een touwtje vastmaken onder het kopstuk en door het vlechtje heen, succes!

eleni_vdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:33

Lynn_Nikita schreef:
Mijn kruising shet x welsch verliest snel haar hoofdstel. Vandaag was ik haar weer aan het longeren ze schud een paar keer met haar hoofd alle kanten op en floep, over die minioortjes en dan veegt ze snel langs haar benen en ligt het hoofdstel op de grond en heb ik een los crossende pony in de bak die me gewoon uitlacht :Y)
Nu is dit ook mijn hoofdstel wat ik gebruik met mennen en heb ik geen zin dat me dit tijdens een menritje gebeurd.
Ik was eraan het denken om een pluk haren vast te maken, maar zijn er ook andere oplossingen?

zit hij wel strak genoeg? ik heb ook een mini shey en die doet dat niet.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 11:38

ja, kan ook niet strakker. maar ze heeft gewoon kleine oren en als het maar een stukje beweegt kan zij het over haar oor krijgen en dan is het een kwestie van schudden voor het af is

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:39

Idd, vast maken aan een vlechtje oid. Lijkt me toch het makkelijkst :j Als je het op een mooie manier bevestigd moet het ook niet moeilijker zijn dan het nu is.

eleni_vdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:40

Lynn_Nikita schreef:
ja, kan ook niet strakker. maar ze heeft gewoon kleine oren en als het maar een stukje beweegt kan zij het over haar oor krijgen en dan is het een kwestie van schudden voor het af is

haha slimme shet!

eeh ja dan toch maar vast maken aan de manen

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:42

Hahaha dat grapje ken ik helaas erg goed van mijn fjordenpony :Y) Wat ik heb gedaan is een pluk achter de oren helemaal weg geknipt, en de keelriem gaat iets strakker hij krijgt meer dan genoeg ruimte maar helpt net dat laatste beetje dat het blijft zitten :j

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:42

Heb je een plukje manen weggeknipt achter de oren? Dat scheelt vaak ook al een heleboel!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:43

Misschien kan je schoenmaker nog een soort van leren veter aan het hoofdstel (achter de oren in het midden) bevestigen, die je dan weer met de manen kan meevlechten? Dat geeft (nog meer) stevigheid.

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:46

Hoofdstelletje indoen en dan een stukje manen van de voorpluk en stukje manen van achter het hoofdstel en dit samen vlechten.. Dan blijft het vaak wel zitten :j

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 11:49

het 3e oor is kortgekipt.
De keelriem op vuistdikte, maar is op het kortste gaatje helaas. de rest zit wel goed strak. Ik zal volgende keer eens een touwtje erom doen en meevlechten, denk dat dat de beste oplossing is

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:51

Afbeelding

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:21

Zoals Maartje zegt en de foto hierboven laat zien doe ik het ook!

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:27

Neusriem over de bakstukken verhelpt dat probleem bij mijn welshje. Heb er een die hem ook zo langs de benen veegt en dan is hij af.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:55

Ik ken iemand die doet het hoofdstel vast maken aan het halster dus die moet dan wel onder het hoofdstel. Niet ideaal maar het paard is al weleens het hoofdstel verloren onder het mennen. Gelukkig stond die in het tweespan. Dat paard gaat zweten en dan glijdt het hoofdstel nogal snel af.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:44

Een grotere frontriem wil gek genoeg ook wel eens helpen. Vaak is de frontriem zo strak en trekt die het hoofdstel over de oren naar voren. Een grotere frontriem maakt het mogelijk het kopstuk verder naar achteren te doen en vast te zetten met een veter/vlechtje.

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 16:17

Je kunt een schoen/tuigmaker een extra keelriem laten maken die je bovenaan het hoofdstel vast maakt. (Hetzelfde idee als een geconbineerde neusriem)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 16:31

Mijn stalgenoot heeft bij het mennen nog een extra riempje van de keelriem naar de onderkant van de neusriem lopen. Dit doet echt dat hij onderweg het hoofdstel niet verliest.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 22:52

hotchocolat schreef:
Mijn stalgenoot heeft bij het mennen nog een extra riempje van de keelriem naar de onderkant van de neusriem lopen. Dit doet echt dat hij onderweg het hoofdstel niet verliest.

Dit gebruiken wij ook. Het is hartstikke simpel, goedkoop en geen gedoe met manen vlechten oid.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 13:38

Mijn pony had hier ook altijd last van, zijn oren waren gewoon veel te klein dat je onder het mennen gewoon soms ineens een pony had zonder hoofdstel _O-
Je kunt het eenvoudig oplossen met een vlechtje, dat is super simpel.
Ik heb ook een riempje (je kunt een kleine sperriem gebruiken) door de keel en neusriem gedaan zodat die het hoofdstel moeilijker kon afschudden.
Sommige tochten heb ik er gewoon een opzet aanvast geknupt dat ik zeker wist dat het niet ging of kon gebeuren.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:12

een riempje tussen je neusriem en je keelriem, aan de onderkant, wil ook nog wel eens helpen!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 10:58

gewoon een leren riempje? En dan onderaan de keelriem recht doorgetrokken naar de onderkant neusriem?
Ik ga straks mennen en wil ik het eea poberen
Grotere frontriem heb ik niet bij de hand, alleen maat cob en full, zal eerst moeten kijken waar shet/pony te koop is

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:03

Ja een vlechtje lijkt me dan het beste ,
zonde als je een kleiner hoofdstel moet kopen ,tenzij je de kleinste maat hebt.

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:10

er bestaan ook van die riempjes die je onder het hoofd vastmaakt. ene kan door de keelriem en de andere kan door het riempje van de neusriem. doen we bij mijn bijrijdpaard ook

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 06:55

Lynn_Nikita schreef:
gewoon een leren riempje? En dan onderaan de keelriem recht doorgetrokken naar de onderkant neusriem?
Ik ga straks mennen en wil ik het eea poberen
Grotere frontriem heb ik niet bij de hand, alleen maat cob en full, zal eerst moeten kijken waar shet/pony te koop is

Ja!, bij die kleintjes kan je soms ook een bitstukje er tussen doen.