Welk pelham bit??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jans2000

Welk pelham bit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 10:45

Hallo, mijn paardje heeft veel moeite met de teugel aan te nemen. Vooral met buitenrijden.
Ik wil daarom een pelham bit aanschaffen, maar ik weet niet welke. Je hebt een enkel, dubbel gebroken of een ongebroken. Welk bit is nu het beste? Ik twijfel tussen de ongebroken en de dubbelgebroken.
Bij de ongebroken heb je ook nog keuze uit een lage of hoge tongvrijheid.
Kan iemand me helpen?

Angela

Re: Welk pelham bit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 10:48

Wat bedoel je met "de teugel niet aan nemen"? Een paard dat geen druk op het bit accepteerd, zal dit ook niet doen bij een scherper bit...

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 10:49

ongebroken pelham is erg straf. Ik zou om te beginnen eerst dubbelgebroken bit te nemen.

leg even meer uit over waarom uw paard moeite heeft om teugel aan te nemen?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 10:52

een dubbel gebroken pelham is scheinbaar ook heel scherp want die knelt de tong af zeggen ze. ik zou niet zo snel naar een pelham grijpen, misschien kun je dan beeter een pessoa bit nemen. of les die je kan helpen.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 10:53

Tegenwoordig lees ik overal dezelfde dingen.... Ik snap hier helemaal niks van. Je wil je een scherper bit omdat je paardje veel moeite heeft met de 'teugel' aan te nemen?? Nooit zomaar scherpere hulpmiddelen gebruiken omdat iets niet lukt. Heeft namelijk altijd een reden . Met wat voor bit rij je nu ? Heb je les? Wat zegt je lesgever? En waarom los je het niet rijtechnisch op, of is dat echt onmogelijk? Weet je zeker dat er verder geen lichamelijke klachten zijn;rug, tanden etc. ?

Jans2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 10:54

Ze is gewoon heel sterk in de mond. Ik rijd nu met een engelgebroken bustrens en daar reageerd ze bijna niet op. Vooral buiten kan ze zich dan erg sterk maken.

Jans2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 10:57

Haar rug is nagekeken en ze heeft fysio gehad. Ik wil gewoon dat ze haar lichaam goed gebruikt. Ze heeft nu nog een enorme onderhals. Ik doe al veel longeerwerk met de pessoa, maar ik heb niet echt het idee dat dit helpt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 10:58

Lang geleden heb ik een pony gereden op een ongebroken pelham. Die kon het buiten soms ook in zn bol krijgen en dan erg heftig worden. Ik reed wel met dubbele teugel waarbij de 'stang' teugel altijd doorhing. Dat was namelijk een noodrem en niet iets om continu op te rijden. Het enige wat je dan bereikt is dat je paard steeds stugger in de mond wordt.

Met stangbitten zou ik nooit een dubbel of enkel gebroken pakken. Die kunnen heel naar dubbel vouwen in de mond, omdat de krachten met een stang enorm zijn.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:08

Een paard gaat het lijf niet beter gebruiken door een scherper bit te gebruiken. Een paard gaat het lijf beter gebruiken door betere rijkunsten van de ruiter. Door het paard van achter naar voor te rijden.

Wil je buiten meer controle? Dan kan een pelham bit (met dubbele teugel) een oplossing zijn, mits je paard daar respect voor heeft. Dan is de 2e teugel echt een "noodrem" en zeker niet iets waar je met een blijvend contact op kunt gaan rijden. Kortom: helemaal los laten, en pas als je onder een vrachtwagen dreigt te komen gebruiken. Maar rijkunstig gaat het je niets brengen, en zal je nog steeds zitten met een paard dat het lijf niet gebruikt en een onderhals aan het doorkweken is.

Meer lijf gebruik bij het paard moet je echt zoeken in je eigen rijkunsten, en niet in het bit dat je gebruikt.

Jans2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 11:16

Nou, mijn paard had dit al toen ik haar kocht. Ik ben ook zoekende met wat het juiste voor haar is en de pelham is inderdaad voor buitenrijden, zodat ik wat meer te zeggen heb.
Voor het rijden in de bak ben ik nog op zoek naar een juist bit. Het bit waar ik nu mee rijd is gewoon niet fijn. Ze is voorheen ook met een stang en een bijzetteugel gereden dus dat zegt al genoeg.
Verder ben ik het niet helemaal met je eens dat de pelham geen invloed heeft op de juiste aanleuning te krijgen. Er is zat op het internet te vinden dat het paard dan wel makkelijk het bit aanneemt en zijn kaak kan ontspannen en natuurlijk moet je hierbij ook je paard van achter naar voren rijden.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:17

Een mens is een "mechanische" denker. Als een van de weinige wezens op deze aardbol hanteren wij "gereedschappen" en wij danken ons hedendaagse bestaan aan het succes van die gereedschappen. Zonder die gereedschappen woonden we nog in holen, zonder berevel overigens, want ook om een berevel geschikt te maken als "jas" zijn gereedschappen nodig. Als ons iets niet lukt zoeken we de oplossing in een beter stuk gereedschap, zo zitten wij mensen in elkaar.

Het ligt dan ook voor de hand om de oplossing te zoeken in het gebruik van een beter bit. Het bit vervalt van communicatiemiddel tot een dwangmiddel, maar zoals velen reeds hebben ondervonden haalt dat ook niets uit, hooguit werkt het voor een korte tijd. Het kan altijd nog gekker, een nog scherper bit, of langere hefbomen eraan, de bitten-fabrikant doet goede zaken, maar het paard vliegt er nog steeds vandoor...

De redenatie achter een scherper bit is: Dit voelt hij beter. Veel mensen redeneren nog een stapje verder: "Als hij er weer vandoor gaat zal hij het voelen ook, ik trek er zo hard aan dat het hem pijn doet, dan leert ie het wel af!". Maar wie zo redeneert begrijpt een belangrijk aspect van het "paard zijn" niet. Een paard is namelijk een prooidier. Zijn hele overleving hangt af van het goed kunnen vluchten. En een prooidier op de vlucht reageert niet op pijnprikkels met stoppen, nee, het gaat nog harder rennen! Een paard dat wordt achtervolgd door een roofdier en pijn krijgt aan een been zal niet denken "oh, ik krijg pijn in mijn been, laat ik maar even stoppen", maar "O nee! Hij bijt al in mijn been, als ik nog harder ga rennen raak ik hem misschien nog kwijt!". Prooidieren reageren op pijnprikkels door harder te gaan rennen, zo simpel is het. Een scherper bit is dus NIET de oplossing!

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:24

ik zou eerst een bit zoeken waarmee hij in de bak ook fijn loopt misschien valt het met dat bit buiten dan ook wel mee. en zo als ik al eerder heb gezegt een pessoa bit werkt misschien beter en is ook niet in 1x heel scherp.

Jans2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 11:24

een pelham bit is niet altijd scherper, als je het juist gebruikt. En ik trek nooit aan de teugels. Ik probeer altijd zoveel mogelijk uit de mond te blijven.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:25

maar als je hem gebruikt is hij wel in 1x heel scherp

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:34

Afbeelding

Doordat je een andere bevestiging hebt, is er ALTIJD een hefboomwerking. Deze is wel groter of kleiner te maken, maar altijd meer als bij een gewoon bit.

Groter: de onderste ring gebruiken. Minder groot: de gewone bitring gebruiken. Doordat je bakstukken echter aan de bovenste ring vast zitten, is er dus altijd een hefboom, en dus is het bit altijd scherper.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:49

Nogmaals mij vraag: heb je les?

Jans2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 11:51

Nee op het moment niet. Ben nog op zoek naar iemand die goed les geeft. Zijn er helaas niet veel.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:52

hoe ver zou je willen rijden voor goed les?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:53

Nee, er zijn niet veel echt goede lesgevers, maar ik denk dat veruit de meeste instructeurs je al heel veel kunnen leren... Eerst jezelf onder de loep nemen, en pas daarna grijpen naar een ander bit.....

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:08

ik weet niet waarom je paard zich sterk maakt, dus daar kan ik je geen raad in geven.

Wanneer je paard op buitenrit gewoon erg enthousiast is, dan gaat een scherper of sterker bit geen effect hebben. Je paard zal er zich door de adrenaline toch niet veel van aantrekken je gaat hooguit nog harder worden in de mond.

en als je perse een pelham wil proberen, dan zou ik voor een ongebroken licht gebogen gaan, zonder tongvrijheid, want dit zijn eigenlijk correctiebitten en prikken bij veel teugeldruk nog eens extra in het gehemelte en op de buitenkant van de tong en lagen...

Jans2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 13:05

Mijn paard maakt zich inderdaad sterk omdat ze met meerdere paarden een strijd aangaat. Ze wil altijd voorop lopen en dan heb ik er gewoon niet meer zoveel over te zeggen. Dan gebruikt ze dus ook heel haar lichaam verkeerd. Hoofd omhoog enzo. Oke, ik zal eens gaan kijken naar zo'n bit. bedankt voor je reactie.

Jans2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 13:06

Nou ik wil niet rijzen met mijn paard om les te nemen. Heb niet eens een trailer. Zoek echt iemand aan huis die niet te duur is en ook goed les kan geven.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:12

Jans2000 schreef:
Mijn paard maakt zich inderdaad sterk omdat ze met meerdere paarden een strijd aangaat. Ze wil altijd voorop lopen en dan heb ik er gewoon niet meer zoveel over te zeggen. Dan gebruikt ze dus ook heel haar lichaam verkeerd. Hoofd omhoog enzo. Oke, ik zal eens gaan kijken naar zo'n bit. bedankt voor je reactie.

dan gaat het niet helpen. ik heb zelf een volbloed en heb op aanraden van rentrainers al veel geprobeerd en ze loopt er gewoon los doorheen. Op buitenrit, dressuurwedstrijden, rijbakken op een simpel dubbelgebroken trensje te rijden en licht in de hand en op de galopbaan een blok beton en sleuren als een stier ongeacht welk bit.
't enige wat mij in die situatie helpt, is een stootteugel.

Jans2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 14:27

Wat is een stootteugel?

Jans2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 14:28

hm ik bedoelde reizen