Oude wond onder het tuig. Steeds geirriteerd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SJANNE_DARK

Oude wond onder het tuig. Steeds geirriteerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 19:53

Gister ben ik er achter gekomen dat de oude wond ( dik litteken weefsel) onder het mentuig van mijn paard
geirriteerd raakt. Rood en licht geschaaft.

De wond was volledig genezen en alleen nog te voelen door het dikke litteken weefsel wat niet meer weg zal gaan.

Rode streep is de oude wond.
Afbeelding

Heeft iemand de gouden tip om toch actief te kunnen blijven mennen? Ik zet het hier neer en niet bij het men
toppig omdat het inprincipe ook voor het zadel geld.

Ik wil nog proberen of het tuig iets verder naar voren kan liggen zodat het niet op de plek licht, maar dat lijkt me lastig.

Sjolvir

Re: Oude wond onder het tuig. Steeds geirriteerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:56

Echt bontje om de singel doen op die plek?
Of stuk echt bont er tussen?

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 19:57

waar kun je dat kopen?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:58

Ruitersportzaak

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 20:01

Maar dan zou een hele singel te groot zijn. Kun je ergens ook stukken halen zodat ik het zelf kan maken?

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:03

schapenwol of bontje

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:10

Je kan van zo'n stuk singel bontje (ze zijn er in verschillende maten) gewoon een stuk afknippen.
Of je mishandeld een poetshandschoen van bont.
Maar singelbontje blijft mooi zitten kan je mooi om dat stuk heenschuiven wat jij aangeeft met rood.

(zo heb ik van een halsterset bontjes stukjes geknipt voor mijn hoofdstel)

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 20:19

kun je die dingen ook verven met textiel verf? wand zo licht zal hij nooit blijven?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 21:22

Mijn geschoren merrie heeft zich eind feb ook doorgelopen aan beide kanten op die plaats toen we 4 dagen achter elkaar intensief gemend hebben.
Ik heb toen een singelhoes van echt schapenbont in korte stukken geknipt en die om het schoftje geschoven op die plekken en dat werkte super!
Ik heb ze laten zitten tot ze volledig door de rui heen was en er niks meer van was te zien en er toen weer afgehaald, was een prima oplossing!

Je zou ook kunnen kijken voor een zachte schoftonderlegger die lang genoeg is en die plek bedekt.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 21:28

ik denk dat ik ook gewoon een schapenbonten tuigonderlegger eromheen zal doen.
Even een plaatje van letty.nl geleend:
Afbeelding
Blijft goed zitten met dat klitterband.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 21:32

dat heb ik ook geprobeerd, maar voor de plekken bij mijn paard waren die te kort, vandaar mijn oplossing met de bontjes...
maar misschien zijn er ook wel langere te vinden hoor, dan is je probleem ook opgelost inderdaad!

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 21:35

Nouvel schreef:
dat heb ik ook geprobeerd, maar voor de plekken bij mijn paard waren die te kort, vandaar mijn oplossing met de bontjes...
maar misschien zijn er ook wel langere te vinden hoor, dan is je probleem ook opgelost inderdaad!

Oh, nooit problemen mee gehad. Maar ik werkte zelf eigenlijk altijd met de kunststof onderleggers.
Bij letty staan ze tot 140cm. Of gewoon 2 kortjes proberen. Kwestie van opmeten.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 21:37

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 21:38

Oude sok erom doen als je het zonde vindt om een bontje te kopen. Lekkere dikke ski sok of iets en dan tenen eraf knippen.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 22:16

Een nog simpelere manier is een handdoek dubbel vouwen precies op de plek van de wond een gat knippen zodat de singel de oude wond niet raakt (en daarbij hoeft het echt niet dik te zijn om de wond heen) en voilà de drukverdeling is tijdelijk veranderd.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:18

SJANNE_DARK schreef:
kun je die dingen ook verven met textiel verf? wand zo licht zal hij nooit blijven?

Je kan ze in vele kleuren kopen...
Of gewoon stuk schaap kopen zoals Nouvel zegt en de schaar erin.
(zo'n velletje verkopen ze tegenwoordig bij heel veel winkels, echt schaap is het fijnst, dus geen nep schaap!)

Ponylover03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:21

Hoe komt die wond er dan? Wilt zeggen dat je het niet goed verzorgt hebt als je het mij vraagd..

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 18:26

Ponylover03 schreef:
Hoe komt die wond er dan? Wilt zeggen dat je het niet goed verzorgt hebt als je het mij vraagd..

Wat een onzin (en wat een slecht Nederlands). De wond was geheeld. Daar heeft de TS weinig schuld aan. Het enige dat ze anders had kunnen doen is helemaal niet optuigen.

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 20:22

Pardon?
Eigenlijk ben ik geen uitleg verschuldigd maar als je het wil weten. Mijn paard heeft een jaar geleden een snee van 30 cm daar gehad en lag helemaal open. Helaas heeft een DA het verknalt en niet echt netjes dicht gehecht waardoor ik een paar dagen later met hem naar de kliniek kon waar ze alles weer los hebben moeten maken en er drains door heen moesten halen. Ook was het de eerste keer goed gedaan dan was er ook dik litteken weefsel gekomen. Dat gebeurd bij elke wond.

Maar waarom zou ik mijn paard niet kunnen optuigen? Het is al een jaar geleden en er is niets meer van te zien het haar zit er weer netjes op. Je moet zelfs heel hard drukken om het te willen voelen. Maar de huid is gewoon niet helemaal egaal zoals het hoort te zijn.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 20:27

Dar bedoelde ik toch niet?! ik bedoelde juist dat je er weinig anders aan had kunnen doen... Alleen hele extreme maatregelen hadden dit kunnen voorkomen, dat bedoelde ik. En dat dat disproportioneel is... Maar goede bedoelingen worden al lang niet meer op bokt gewaardeerd :n Men gaat hier toch altijd van de meest negatieve interpretatie uit.

Als je meteen wil lezen dat ik het slecht bedoel en je aanval :evaw:

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 20:48

mijn ervaring met littekens en oude wonden/plekken is dat echt schapenbont het beste werkt! :j

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 10:13

s6801881 schreef:
Dar bedoelde ik toch niet?! ik bedoelde juist dat je er weinig anders aan had kunnen doen... Alleen hele extreme maatregelen hadden dit kunnen voorkomen, dat bedoelde ik. En dat dat disproportioneel is... Maar goede bedoelingen worden al lang niet meer op bokt gewaardeerd :n Men gaat hier toch altijd van de meest negatieve interpretatie uit.

Als je meteen wil lezen dat ik het slecht bedoel en je aanval :evaw:

Mijn excuus, maar zo lees ik het gewoon. Dat ik beter niet meer kan rijden of mennen. Wat voor extreme maatregelen zou ik kunnen nemen.

Mijn reactie was niet zo bedoeld, het kwam gewoon heel aanvallend over alsof ik beter niets meer kan gaan doen met mijn paard.