veroordeeld zijn tot een albion zadel...?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Muppett

veroordeeld zijn tot een albion zadel...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 23:46

Hoi bokkers,
Vorig jaar is de zadelmaker bij ons paard geweest. Omdat ons zadel niet meer passend gemaakt kon worden volgens de zadelmaker, heeft hij ons een dure zelfgemaakte pad verkocht voor onder het zadel. ik had daar van meet af aan al scepsis tegen omdat er geen ruggengraat uitsparing inzit zoals bij een bontje. het was een zgn schokdempende pad.
De zadelmaker gaf aan dat alleen een 2300 euro kostend albion zadel goed zal liggen op ons paard.
Het is een kwpner met een hoge schoft , flinke schouderpartij en een gevoelige rug.
Omdat ik nu na intensieve training vermoed dat de boommaat te smal is geworden, zullen we misschien een ander zadel moeten. de pad zal denk ik niets meer oplossen.
Wat is jullie mening? is het albion praatje een verkooppraatje zoals ik vermoed? ik zag op de site dat er speciaal voor dit type zadel veel reclame wordt gemaakt door deze zadelmaker.

Graag jullie mening. de naam van de zadelmaker noem ik niet omdat ik dat niet chic vind.

Groetjes

tamary

Re: veroordeeld zijn tot een albion zadel...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 00:00

Kan best dat Albion het enige passende merk is dat je zadelmaker ter beschikking heeft. Of dat meteen maakt dat er geen betaalbaarder alternatief is lijkt me sterk.
Hoge schoft moet niet zo zeer een probleem zijn, die schouders eerder. Zit je trouwens vast aan een engels zadel of kan je ook met bv een westernzadel alles doen wat je wil?

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 01:12

Ik heb ook een Albion zadel, omdat mijn pony ook lastig was in de rug (is nu opgelost, bleken scheve rugwervels te zijn). Voor mijn pony was het destijds een super oplossing, het zadel paste hem perfect! Alleen heb je zadels met een verwisselbare boom en zadels zonder (kwam ik achter na de koop van mijn zadel), die met verwisselbare boom zijn een stuk duurder en dat had ik helemaal niet nodig, toch heeft de zadel maker me die ver kocht.
ondanks dat het zadel zo goed op de pony past ga ik binnenkort over op euroriding. Mijn Albion zit niet zo fijn (hij is mij eigenlijk te groot, te weinig kniewrongen vind ik) en mijn pony is allang weer af van zijn gevoelige rug. ook ben ik nu een andere pony erbij aan het rijden en die is een stuk anders gebouwd en dan is euroriding de best oplossing die we hebben kunnen vinden.

veel succes met je zadel keuze! Albion is idd duur maar voor je (in ieder geval mijn) paard een super zadel!

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 04:26

2300 euro valt nog mee voor een GOED passend zadel, maar dan zou ik die wel met verstelbare boom nemen dan heb je meer mogelijkheden..Ik rij zelf met een WOW zadel maar die zijn tegen de 3000 euro, maar ben blij met het concept en kan ik zelf bijstellen of een ander kopijzer inzetten..

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 05:16

Er zijn vast wel alternatieven, maar Albion zijn hele fijne zadels! Heb zelf de Ultima SLK... :j

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 07:05

Wellicht dat er andere zadels zijn die ook goed passen, maar Albion is wel heel fijn en super kwaliteit. Onze E met gevoelige en wat lastige rug heeft er ook één.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 07:20

Heb je maar bij 1 zadelpasser zadels gepast? Al dat zo is, zou ik kijken voor een andere, die andere merken in zijn assortiment heeft. Misschien past daar wel een ander zadel van.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 07:56

Ik zou in ieder geval voor een 2e zadelpasser gaan, om te kijken wat daaruit gaat komen. Bijna iedere zadelpasser heeft wel een favoriet merk, en daardoor zal het (in mijn optiek) ook eerder zo zijn dat hij/zij dat zadel als "erg goed of enigste oplossing" zal aanprijzen. Met meer visies in huis kun je een betere keuze maken.

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 07:59

Ik zou ook een tweede zadelmaker langs laten komen met andere merken. En volgens mij zijn er zadelmakers die zelf een zadel op maat maken voor je paard voor minder geld. (waarschijnlijk ook wel mindere kwaliteit leer maar zeker goed genoeg).

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 08:20

Ik zou ook voor die 2e zadelmaker gaan voor een second opinion. Verder zou ik ook kijken in de richting van zadels voor barokke paarden, denk dat je daar met deze bouw meer kans van slagen bij zult hebben. Als je niet per sé een dressuurzadel wil hebben dan kun je ook kijken naar bijv. een Zaldi Vila o.a. te verkrijgen bij Herman de Bunt van de Country Mill in Nijkerk. Hij kan ook werken met een elektronisch drukpad zodat je direct kunt zien of een zadel in beweging ook goed ligt.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 09:15

Dat idee heb ik inderdaad, dat albion zijn favoriete merk is. we gaan sowieso denk ik eerst op zoek naar een tweedehands alternatief. maar er zijn toch wel meer merken zadel die op gevoelige ruggen passen en schoudervrijheid geven? Wat denken jullie?
Dank voor jullie reacties trouwens!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 10:01

Wil je dan plaatsen wat voor een soort zadel je zoekt? Want dat weten we dus nog niet (dressuur of zijn vzh, spaans, western, boomloos ook mogelijk)? Zo heb ik zelf een startrekk dressuur (is boomloos maar ziet eruit als een gewoon dressuur zadel), ligt als een huis op mijn barokke paard :j

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:07

Hey Arianne zag ineens je topic voorbij komen :). Ik zou gewoon een andere zadelmaker laten komen ;). Is er pas eentje bij mij geweest die ik zeer fijn vond en volgens mij weet je ook wel welke dr al eerder is geweest bij mij en die was ook erg goed en heeft maatzadels die goedkoper zijn dan Albion ;). Je kan altijd even PBen :).

Volgens de manege-eigenaar waar ik altijd gereden heb heeft kieffer ook zadels voor moeilijk ruggen, maar daar kan ik niet mijn ervaring over uitspreken :). Maar weet wel dat steeds meer merken ook aan maatzadel doen en dan moet het altijd als gegoten zitten (tenminste zou je vanuit mogen gaan).

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:11

misschien moet je eens naar een anatomica kijken die zijn een stukje goedkoper, en geven ook veel schoudervrijheid. succes met het zoeken

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:15

Daaleman maakt ook zadels op maat, enige zadelmaker die zelf zijn zadels nog maakt in NL. Die kan dus ter plekke ook alles bekijken en goed op maat maken, en als er meer schoudervrijheid nodig is word dat gedaan.

Heb zelf 2 daaleman zadels en ben er onwijs blij mee. Past onwijs goed op mijn lastig gebouwde tink, en de service is top. Plus geen geverfde leerzooi, dus ook geen zwarte plekken bij een bruin zadel na langdurig gebruik.
Ik heb er een Eventing zadel van en dressuurzadel, die laatste ooit 2ehands bruine voor weinig kunnen scoren waar ik nog steeds erg blij mee ben.

En anders, ik zou idd 2e zadelmaker/passer laten komen, die 1ste heb ik het idee dat ie alleen Albion aan wil raden terwijl er meerdere merken zijn die goed zouden passen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:18

Ik heb samen met de veearts en de zadelmaker een zadel uitgezocht. En kwam uiteindelijk ook op albion. Ik voelde het verschil echt meteen. Paard ging veel beter en ruimer lopen. Ik ben heel tevreden over mijn nieuwe zadel. En bij een zadel ga ik ook niet voor de goedkoopste optie.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 16:21

Even ingaand op een vraag: ik zoek een engels dressuurzadel.

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:31

Ik heb een KWPN tuigpaard ( nu nog jong) die ook al flink wat schouderpartij heeft.
Ik heb sinds kort de Rider Pro Kansas met het GenTec systeem. Dit is nieuw model. Met dit systeem kan je de boom verstellen zonder iets in of uit ja zadel te halen.
De boom is te verstellen d.m.v een soort draai systeem werkt echt super.

Misschien is dat nog een optie

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 16:50

Ik wil graag als de vorige zadelmaker weer komt - ik beslis niet alleen - een beetje beter beslagen ten ijs komen. Tips voor zadelmaker zijn goed bedoeld maar ik heb meer aan tips voor typen zadels ;-)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 17:04

Dan een euroriding luxor of een anatomica. Goede zadels voor hoge schoften en bewegingsvrijheid in schouden en rug.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 17:06

Ik had het zelfde probleem, echter, je kunt verder kijken dan je neus lang is. en evt een andere zadelmaker proberen.

Ik kwam met hoge lange schoft, lange rug, uit bij de kentaur elektra, na 3x terug gekomen te zijn, een tijd met prolite pad gereden te hebben was ik 1200 euro verder, maar wat was ik er blij mee

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 17:16

Super, zadeltips zijn fijn. ik ben niet de enige eigenaresse dus ik beslis niet alleen.. vandaar dat ik niet zomaar voor een second opinion kan gaan.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 17:24

je kunt het iig voorleggen, en zo'n kentaur is iig de helft minder.
Ik heb iig niet zo'n bedrag 'over'

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 18:03

Nee ik vind 2300 euro erg veel. dan kan ik net zo goed een customized zadel van ninkn schutte kopen.

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 22:10

Heb je al naar Kent & Masters gekeken?
Die hebben ook hoge schoft versies en zijn met wol gevuld. Scheelt wel €1000 in de aanschafprijs voor de meest luxe versie van K&M.
En als'ie past, past'ie.

Succes!