XladyX schreef:Als de TS zich er fijner bij voelt is dat toch TS haar keuze? Ik ben ook eens onderuit gegaan met paard en al op het gras (gewoon tijdens het draven op een volte), is echt geen pretje dus ik snap TS haar keuze wel om met ijzers/kalkoenen te willen gaan rijden. Ze vraagt niet of het een verstandige keus is om met ijzers en kalkoenen te rijden, maar hoe het moet.
Als je een complete zet/koffertje koop zoals in je link, ben je meteen klaar en hoef je alleen nog maar extra kalkoenen (los) bij te kopen voor als je ze kwijt raakt. De kalkoengaten kun je het beste alvast even schoonmaken thuis voor je op wedstrijd gaat en dan inderdaad watten of stopjes in doen. Als je een beetje handig bent, de gaten al schoon zijn en je paard makkelijk is heb je de kalkoenen er binnen een kwartiertje allemaal wel in zitten. Sommige draaien de kalkoenen er thuis al in, sommige op de trailer en anderen voordat ze hun paard op gaan zadelen, het kan allemaal, maar ik raad je aan ivm de veiligheid om ze er pas in te draaien zodra je paard uit de trailer is.
In principe zitten er 8 weken tussen ieder bekapbeurt en zal je paard dus ook iedere 8 weken nieuwe ijzers krijgen. Je kunt langer wachten maar dan is de kans groot dat je paard scheef op zijn hoeven komt te staan en zijn ijzers zal verliezen en daarbij zijn hoeven zal beschadigen. Als de hoefvorm nog hetzelfde is en de ijzers weinig gesleten zijn kunnen de ijzers eventueel ook verlegd worden (dus dezelfde ijzers opnieuw gebruikt worden, maar dit kan lang niet altijd).
Een hoeftap is een soort schroef om de groeven van de kalkoengaten goed te kunnen schoonmaken zodat de kalkoenen er ook goed in blijven zitten. In principe is het heel simpel.. je maakt thuis alvast de kalkoengaten schoon (evt dus met die tap), stopt er vette watten of hoefstopjes in zodat er niet opnieuw vuil in komt, aangekomen op het wedstrijdterrein maak je de hoeven nog eens schoon, haal je de watten/stopjes eruit en draai je de kalkoenen er goed en stevig in. Goed opletten dat je daarna niet/zo min mogelijk over verharde wegen/paden rijd, want dat kan gevaarlijk zijn met kalkoenen. Het indraaien van de kalkoenen kun je ook het beste alvast doen op gras/zand. Bij een natte ondergrond kun je het beste vierkante kalkoenen gebruiken, bij een droge en harde ondergrond het beste de punten (evt. met een wideapunt). Als je klaar bent met je wedstrijd draai je de kalkoenen er weer uit voor je paard de trailer weer op gaat en stop je er eventueel weer vette watten of stopjes in voor de volgende keer.
Het makkelijkst is om de complete set aan te schaffen en oefen thuis gewoon even een paar keer. Het is ook anders voor je paard wanneer hij met ijzers en kalkoenen loopt ipv blootsvoets. Let wel dat je niet zomaar in een net weiland/veld gaat rijden want met kalkoenen maak je ook vaak de grasmat kapot. Gewoon even uitproberen hoe het werkt. Als je nog vragen hebt kun je het het beste even aan je smid vragen, die weet er veel meer over!
Thnx voor je reactie! Echt super nuttig, ik snap het al wat beter. Moet mn paard trouwens ook een paar dagen stil staan of is dat niet nodig?