Hoofdstel op een rustige manier goed leren aan doen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Samsa11

Hoofdstel op een rustige manier goed leren aan doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 17:02

hallo allemaal,

Ik heb een tijd terug een 4jarige tuiger merrie gekocht.
We gingen dus kijken naar een e pony omdatik geen grote wou omdat ik vrij klein ben.
Maarja we kwamen der aan en het was dus geen pony maar een paardje achja kvond er zo leuk ik nam haar gewoon mee nouja braaf paard maar wel met een probleem.

Met opzadelen is ze heel braaf maar dus het hoofdstel is een probleem.
Als ze het zadel opheeft ga ik met haar naar stal.
doe rustig het halster af en als ze blijft staan krijg ze een beloning een snoepje.
Maar dan het hoofdstel ik pak rustiger haar hoofd en druk rustigmet heel mijn hand het bitje in haar mond maar ja dan begin et ze gooit haar hoofd in de lucht gaat over me heen en draait zich gelijk weg ik kan dus ook absoluutnie bij der hoofd omdat ze hem zo hoog op gooit ook gaat ze lopen druk doen in der stal want ze wil naar de andere paarden terug toe.
Ik heb van alles al gebropeerd met snoepje en al maar niks lukt.
ook met steeds terug zetten maar dan loopt ze als ze wil me gewoon omver.

We zijn dus bezig met zadel mak maken en ze is zooo braaf.
Maar ze maakt echt misbruik van de situatie want bij iemand die groter is doet ze het minder dan mensen die kleiner zijn
Ik wil gewoon graag haar zonder hulp zelf longeren alleen dan moet ik het hoofdstel zelf leren aandoen.
En ik weet niet hoe ik beginnen moet.

Wie o wie heeft tips en kan me helpen

Caira

Re: Hoofdstel op een rustige manier goed leren aan doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 17:05

Ik neem aan dat je een medische oorzaak al uitgesloten hebt, dus dat je de tanden hebt laten nakijken? Hoe is ze verder met druk op haar hoofd? Kun je haar op haar hele hoofd aanraken?

Lowara

Re: Hoofdstel op een rustige manier goed leren aan doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 17:07

Hoe is ze met een halster omdoen? ook zo?
ik zou zowiezo de eerste tijd lekker het halster eronder laten en vanuit dat punt het hoofdstel omdoen. heb je net iets meer te vertellen dan zonder

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 17:09

onze ruin deed dit en bleek uit pijn voort te komen (wisselen) nu heeft het het nog steeds maar de pijn is weg. heel erg goed helpt bij hem is je hoofdstel "lager" (richting neuriem) vast te pakken als je het hoofdstel dan indoed op de normale manier zeg maar heeft hii wat meer druk op zijn neus en blijft makelijker naar beneden.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 17:11

Kun je wel normaal het halster omdoen? Dan zou het toch kunnen zijn dat ze problemen heeft met het bit. Tandarts ernaar laten kijken?
Als het niet aan het bit ligt, zou je misschien kunnen kijken of een halster-hoofdstel makkelijker is. Dat doe je eerst om als een halster, dan klik je het bit aan de ene kant eraan, door de mond en dan andere kant vastklikken.

Samsa11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 17:15

Bij het halster omdoen dat ze het niet. of het aan de tanden licht weet ik niet want ze eet wel gewoon goed wortels appels brokken snoepjes of kan het dan toch zijn dat het aan haar tandel licht want dan laat ik de dierenarts is komen. Ik kan haar wel op het hele hoofd aanraken ja. Maar ze is ook in der stal heel erg druk en zenuwachtig omdat ze terug naar de andere paarden wilt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 10:24

Doet ze haar mond wel open om het bit in te happen ? :)

Vaak zie je namelijk dat mensen nogal lomp doen met een bit, dan duwen ze het bit tegen de tanden in de hoop dat het paard dan de mond open doet....maar als je er naast staat zie je dat ze helemaal niet tegen de tanden duwen, maar met het bit langs het tandvlees raggen en ik kan me goed voorstellen dat een paard daar niet vrolijk van wordt en dan zijn hoofd omhoog doet....

Waarom wil je eigenlijk een bit gebruiken ? Bitloos al eens overwogen ?