zadel lange ritten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joke13

zadel lange ritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 09:23

Ik zoek een goed zadel voor lange tochten ( 4 tot 7 u). Momenteel heb ik een gewone wintec met een HAF onderlegger. Ik had al gedacht aan een Massimo maar mijn zadelmaker vindt die kwaliteit niets. Wat zijn jullie ervaringen met bijv; Wintec endurance, podium, massimo trail? Alvast bedankt voor alle moeite!

tinkergirl89

Re: zadel lange ritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 09:25

bearfoot,
gegarandeerd geen kontpijn ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 09:37

tinkergirl89 schreef:
bearfoot,

Ik durfde eigenlijk niet te reageren omdat er meestal snel gekat word dat barefoot je paard kapot maakt etc. maar ik heb nu inmiddels ritten tot acht uur (met pauzes hoor ;) ) gedaan, op verschillende paarden, allemaal lopen ze er prima onder.

Samen rijden met een vriendin die een boomzadel heeft? Binnen no time klagen ze over zere knieën en zadelpijn, terwijl ik nog zit als een god. :D

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 09:39

dat bedoel ik Gypsy,
Misschien loopt niet ieder paard er super onder,
maar mijn paardje is dol op de bearfoot (boomzadel leverde alleen maar protest en stress op)

En ach, sommige mensen vinden het verschrikkelijk, en ook slecht voor de paardenrug, maar als het echt zo slecht was, zouden er dan zoveel tevreden klanten zijn, met zoveel tevreden paarden?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 09:42

Inderdaad, de beste manier om een goed passend zadel te vinden is iig vanalles proberen, zo heb je ook semi boomloze zadels, je hebt die zadels met panelen (pff hoe heten die ook al weer?) vanalles iig.

Mocht je een boomloos zadel interessant vinden, je kunt ze voor een kleine vergoeding een week lang uitproberen, zodat je goed kunt beoordelen of het nu wel of niet werkt voor jou. :)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 09:43

Ken zat mensen die lange ritten rijden en ook endurance, die met een massimo rijden en er enorm veel plezier mee hebben.

Denk dat rijden met een barefoot heel goed kan hoor, maar ik zou dan wel kiezen voor de nieuwe types met vps en niet de oude zadels, de druk verdeliing is van die oude types toch een stuk minder en zeker voor zulke afstanden.
Heb zelf ook een barefoot maar dan wel met vps en dat rijd heel fijn en gaat super ook met langere ritten, maar heb zelf nog nooit een rit gemaakt van langer dan 3 uur.
Maar mocht je boomloos willen gaan rijden kun je dat ook even na vragen bij pmarena of buitenzinnig, of kijk even bij harnachement naar voor en na delen van boomloos.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:45

Er zijn inderdaad heel veel mensen erg enthousiast over de Barefoots voor lange ritten , maar ik hoor ook erg veel enthousiaste reacties over de Massimo Trail inderdaad :j

Podium ook wel, maar vaak komen mensen daar toch van terug omdat de pasvorm voor veel paarden toch niet zo geweldig blijkt te zijn. Dat is wat ik van mensen die er 1 gehad hebben hoor in ieder geval :)

Wintecs zijn sowieso wel fijne zadels, nette kwaliteit, zitten vaak wel fijn, maar je moet er van houden en ze moeten maar net passen. Ik was altijd gek op Wintec maar helaas was de ronding van de boom niet geschikt voor mijn paardje, en dat hoor je wel vaker.

Joke13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 16:13

Allemaal bedankt.
Ik heb de barefoot cheyenne gehad, zat inderdaad goed maar rolde gewoon van mijn paard bij het opstappen ( ronde fries).
de ruitershop hier in de buurt heeft veel klachten over de kwaliteit van massimo...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 16:45

Schuiven kan altijd gebeuren, maar met de juiste fijn-afstelling van de accessoires van het zadel kun je hele goede resultaten behalen, het is echt niet gezegd dat alle "boomloze zadels" zullen schuiven als er een keer eentje niet stevig op lag :)

Over Massimo zie je hier op Bokt ook wel regelmatig langskomen dat er snel slijtage plekken op komen, maar echt heel dramatisch kan ik dat niet vinden eigenlijk, zie je wel vaker bij allerlei soorten en merken zadels. Wel zie ik hier ook eigenaars van een Massimo die al jaren heel tevreden zijn met hun zadel, ondanks veel zadel-gedoe en ellende voordat ze er 1 aanschaften.

Wat ik zo zie hier op Bokt en om me heen hoor, ook van klanten, zijn Barefoot, Trekker, Massimo, Wow en tegenwoordig steeds meer Ninon Schutte, toch wel zo'n beetje de zadels die erg populair zijn :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 07:09

ik ben helemaal geen dressuurruiter maar ik heb wel een dressuurzadel
Nl. rossner dressuur zadel (amerika) rij hoofdzakelijk buitenritten en meerdaagse tochten,

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 07:25

Ik heb zelf een Massimo Trail en rijd er veel lange ritten mee. Heb het zadel nu 3 jaar en kan geen slijtplek vinden. Wel dat het zwart van het leer wat grijs wordt, daar waar mijn laarzen zitten. Dat werk ik weg met zwarte schoensmeer, 1x in de zoveel tijd.

Heb er ook wel eens een sprongetje mee gemaakt, ging prima :j

In de bak komen we niet zo vaak, rijden voornamelijk buiten.

Ik ben erg tevreden over Massimo :j

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 07:26

Misschien kun je je eens verdiepen in de Trekker zadels.
Ik heb er ook één en is echt een heerlijk zadel voor buitenritten. Ik rij er vanalles mee, ook meerdaagse tochten en vorig jaar de Eper 4 daagse.
Geheel aan te passen aan jou en je paard, wat ook niet verkeerd is.
Ik heb deze, maar er zijn een aantal andere modellen ook beschikbaar.

Afbeelding

esmespitfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 07:29

Ik heb zelf anderhalf jaar lang een batefoot london met vps gehad en had er veel plezier mee maar wegens terug komen blesure vanmij zelf weinig gebruik van kunnen maken. Zadel zat altijd heerlijk toen ik uiteindelijk weer kon rijden lag het zadel helaas niet meer goed op mijn paardje wat ik erg jammer vind. Ik zou voor een barefoot gaan. Zitten super geen last meer van zadel pijn en als je er een halfpad onderlegd kun je nog je eigen dekjes gebruiken.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 07:37

Ik heb een stubben scout, al aardig wat lange ritten mee gemaakt, heerlijk en voor dressuur en springen istie ook gewoon goed geschikt.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 13:00

mrjerseys schreef:
In de bak komen we niet zo vaak, rijden voornamelijk buiten.

Ik ook, maar ik rijd er ook mee in de clubles 1x per week, voor de verdere rest ben ik meestal in de bossen te vinden.
maar in de clubles rijden we dressuur en springen we 1x per maand. Dat gaat dus ook top met dat zadel :D

BeauKate

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 19:27

Mooi, dat Trekker zadel! Ik zou ook voor boomloos gaan, ik hoor van meerdere mensen dat dat beter zit dan zo'n 'gewoon' zadel.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 19:29

Trekker is ook boomloos ;)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 19:39

Ik heb een dressuurzadel van Thorowgood omdat deze het fijnste zat tijdens de passessie én het beste op mijn paard lag. Ik rijd bijna alleen maar buiten en maak veel lange ritten, het zadel is er perfect voor.
Probeer zoveel mogelijk zadels uit en zoek uit wat het beste bij jou en je paard past. Boomloos heb ik ook geprobeerd, maar dat was het niet. Hiervoor had ik een VZH zadel, zat ook prima maar paste op een gegeven moment niet meer op mijn paard.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 19:42

tinkergirl89 schreef:
bearfoot,

Tenzij je, zoals ik en vele dames met mij, heel smal in het bekken bent gebouwd. Dan zijn je zitbeenknobbels niet meer het probleem, maar je liesstreek wel, zeker als je paard rondgeribt is :o Een zadel met boom heeft namelijk een A-frame, waardoor je wat smaller zit.

Overigens ben ik niet tegen boomloos en de nieuwe BF op lange ritten, zolang je paard maar over de rug en voldoende actief achter wordt gereden kan het prima!

Wintec, als hij past prima, maar ze zijn redelijk "hard" voor je billen. De podium zadels zitten zalig, en zijn bovendien erg fijn voor je paard, maar er zit een fors prijskaartje aan!
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 19-05-12 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 19:43

s6801881 schreef:
Tenzij je, zoals ik en vele dames met mij, heel smal in het bekken bent gebouwd. Dan zijn je zitbeenknobbels niet meer het probleem, maar je liesstreek wel, zeker als je paard rondgeribt is :o Een zadel met boom heeft namelijk een A-frame, waardoor je wat smaller zit.

Overigens ben ik niet tegen boomloos en de nieuwe BF op lange ritten, zolang je paard maar over de rug en voldoende actief achter wordt gereden kan het prima!

Klopt, daar heb je helemaal gelijk in, zeker bij een ronder paard. Bij een smaller paard zal het waarschijnlijk wel meevallen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 19:45

Tja, wat is fijn.

Als een zadel het paard goed past en lekker zit, doet het er niet toe wat het voor zadel is.

Ik heb alleen een dressuur zadel en daar doe en deed ik alles mee.
(voor mijn fjord een andere dan voor mijn knabbi, vanwege het paard)
Uren buiten rijden (endurance gereden), dressuur, tuf tuf ritjes, springen en crossen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 19:51

Hier ook een Barefoot rijder :) Met vps, goede inlages en de goede pommel (en een haarloze pad) schuift hij niet meer op mijn bolle ijsco.
Kan zo 6 uur weg en het zit héérlijk. Ik heb een Cheyenne vps maat 2 :3
Heb zelf een trekker ooit geprobeerd en vond dat echt een vreselijk zittend zadel ookal lag het op de tinker onder mij perfect.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:16

Inderdaad een Barefoot op een rond paard is niet voor iedere ruiter fijn. Ik dacht dat het aan mij lag, maar op mijn ronde, brede Groninger kon ik een lange rit ook niet uitzitten .....

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:54

:o ik zit er heelijk op in combi met mijn tinkert
maar heb dan ook een tinkert met redelijk wat schoft, en rijtypisch gebouwd...
moest er inderdaad wel erg aan wennen in het begin, maar zou niet meer zonder kunnen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:09

Tja je kunt altijd ervoor kiezen om d.m.v. meerdere lagen inlages een Barefoot wat smaller te maken qua zit...maar de meeste mensen willen dat toch ook weer niet, want hoe smaller je zit, hoe verder je boven je paard komt te zitten waardoor je dan weer dat fijne contact met je paard kwijt raakt.

Ik heb zelf dat mijn heupen gemeen op slot kunnen schieten, maar raar genoeg heb ik dat juist niet bij een Barefoot of ander close-contact model, en wèl bij de in theorie smaller zittende zadels waarbij je verder boven je paard komt te zitten :P