Wastips voor paardenspullen/rijkleding

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Wastips voor paardenspullen/rijkleding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 19:56

Heel vaak zie ik topics voorbij komen met de vraag hoe was ik een dekje/deken/borstel/rijbroek etc. Of voor specifieke vlekken. Dus ik dacht, ik zal eens een aantal wastips op een rijtje zetten en misschien weten andere bokkers ook nog tips, zo kun je misschien wel geld besparen door het zelf te doen ipv het weg te brengen.

1 waarschuwing vooraf: zoek altijd eerst of er ergens een etiketje zit waarop de wasvoorschriften staan, niet alles mag/kan in de wasmachine!

Borstels schoonmaken:

Wat ik altijd deed is eers alle borstels zoveel mogelijk ontharen met de hand en stofzuiger, daarna een nachtje in een bak met warm water en allesreiniger. Kan ook prima in de wasmachine, gebruik een oude kussensloop en leg er een knoop in of doe er een elastiek om heen. Niet hoger als 30 graden en een rustig wasprogramma. Liefst geen wasmiddel gebruiken, paard kan daar op reageren. (ik gebruikte wel altijd een heel klein beetje wasmiddel en nooit geen problemen gehad)

Fleece zweet deken/katoenen zomerdeken/polyester vliegendeken:

Probeer eerst alles zoveel mogelijk te ontharen anders verstop de wasmachine. De deken zou je in een oude dekbedhoes kunnen doen en dichtknopen of alle gespen die eraf kunnen eraf halen en oude washandjes met een elastiek om de gespen doen. Liefst geen wasmiddel gebruiken, ik deed het wel altijd een klein beetje. Max. 30 graden en ook rustig wasprogramma.

Een regendeken zou je ook kunnen doen, moet je wel na het wassen en drogen inspuiten met een speciale spray voor waterdicht maken van textiel, kan alleen niet 100% garanderen dat het werkt.

Kunststof/neopreen peesbeschermers/neopreen springschoenen/transportbeschermers

Alle beschermers eerst zoveel mogelijk van zand/haren/rommel ontdoen.
Kunststof beschermers kunnen prima in de wasmachine maar ben je bang voor krassen dan zou je er oude handdoeken tussen kunnen leggen. Wel alle klittenbandjes dicht doen anders plakken ze overal aan.
Springschoenen kan je gerust zo in de wasmachine doen, evenals transportbeschermers maar kijk bij de laatste goed van welk materiaal het gemaakt is. Niet hoger als 30 graden en voor de peesbeschermers raad ik een rustig programma aan.

Voor dekjes geld, eerst alle haren er zoveel mogelijk af en dan in de wasmachine met 30 graden, heel weinig wasmiddel en rustig programma. Let erop welke kleuren je bij elkaar doet, geen rood bij wit anders krijg je roze dekjes!

Vlekken

Roestvlekken

Deze vlekken krijg je er goed uit door de plek te behandelen met citroensap en zout.

Vlekken van het zadel

Kunnen erg lastige vlekken zijn, heb al veel dingen geprobeerd zoals shout, nachtje biotex, groene zeep en ossengal zeep. Meestal vervaagt de vlek maar heel goed lukt het niet om het eruit te krijgen. Kijk dus vooral uit met een wit dekje!

Rijbroeken

Omdat ik erg zuinig op m'n rijbroeken ben was ik ze altijd binnestebuiten met rits/knoop/klittenband dicht. Zo heb je de minste kans dat er ergens gaatjes ontstaan door de randjes van een knoop of rits. Ook weer op 30 graden op handwas. Ik doe ze wel in de droger op een programma voor synthetische kleding (lage temperatuur). Maar kijk vooral eerst in het etiketje! Niet elke rijbroek kan tegen een was of droogbeurt.

RusselNuwell

Re: Wastips voor paardenspullen/rijkleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 19:57

Dit vind ik nou een handig topic _/-\o_

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:07

Tip voor dekjes met zadelvegen;

Eerst dekje nat maken en groene zeep erop doen, daarna met zo'n nagelborstel lekker schrobben tot het weg is. Dekje in de was en voilá, als nieuw :)

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:01

CoronaLime schreef:

Eerst dekje nat maken en groene zeep erop doen, daarna met zo'n nagelborstel lekker schrobben tot het weg is. Dekje in de was en voilá, als nieuw :)

Werkt dit ook als de vlekken er al een hele poos inzitten?

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:42

Ik was mijn borstels altijd in warm water met groene zeep, is naar mijn idee beter dan met allesreiniger.
Hetzelfde geldt voor halsters, touwen en beschermers.

Anena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 19:43

Die tip voor roestvlekken kende ik nog niet. Het klinkt vrij logisch. Maar zou er dan ook nog iets zijn ter preventie van nieuwe roest?

kippiekipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 23:09

Vlekken van het zadel op dekjes

Ariel vlekverwijderaar (vloeibaar) direct op de vlek aanbrengen
10 minuten tot kwartiertje laten intrekken en dan in de was. Ik
doe altijd nog een beetje vlekverwijderaar in een bolletje, daarnaast
een beetje vloeibaar hoofdwasmiddel erbij en dan wassen op 30 of
40 graden (ik heb dikke es pads die doe ik op 40) wasmachine niet te
vol!

Voor witte dekjes zou vanish crystal white vloeibaar ook kunnen

anniekasaur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 23:19

Tandpasta op de vlek smeren en dan de wasmachine in, hoevaak ik mijn wedstrijdkleding hier wel niet mee schoon gemaakt heb :Y)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:19

Gele vlekken onder de armen in witte wedstrijdblouses (of gewoon je witte shirtjes en hemdjes) insmeren met glansspoelmiddel en daarna wassen. Gele vlekken zijn weer helemaal weg.
Dit weekend uitgeprobeerd met shirts van mijn wederhelft en zelfs oudere vlekken waren als sneeuw voor de zon verdwenen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 20:24

Mestvlekken krijg je goed weg met Shout, even insmeren en laten intrekken en dan gewoon in de wasmachine stoppen.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 16:28

hier nog een vraag ik moet haren van het klitteband halen ( transportbeschermers) stofzuiger haalt ze er slecht uit nog andere tips?

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 17:30

Al 2 tips gezien die ik nog niet wist!! +:)+ Leuk topic, dat ga ik onthouden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 18:20

Ik heb laatst nog een topic geopend voor bodyprotectors, tips die daaruit kwamen:
-Afspoelen onder de douche, of in een teil water buiten. De How's Racesafe bodyprotector mag ook in de wasmachine op wolwasprogramma (info gekregen via de fabrikant)

Overige
-Borstels ed kun je na ze schoongewassen te hebben nog een keer extra naspoelen met water en dettol, dan zijn ze gedesinfecteerd en ook evt laatste zeeprestjes zijn er uit.
-Kleding/dekjes etc blijven langer mooi als je ze eerst een keer wast met water en azijn, dan sluiten de schubben van de stof en blijft de kleur mooier. Dit helpt ook heel goed bij kleding die afgeeft, dat gebeurt bijna niet meer (meestal helemaal niet meer) na een wasbeurt met azijn :)
-Bij de action hebben ze een soort rubberen borstels, die zijn ideaal om haren van dekjes/kleding af te halen

Grooms

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 13:48

hutch84 schreef:
hier nog een vraag ik moet haren van het klitteband halen ( transportbeschermers) stofzuiger haalt ze er slecht uit nog andere tips?

Ik haal de haren uit de klittenband met een honden-/kattenborsteltje met gebogen/geknakte pinnetjes. Werkt altijd goed.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 13:59

Hier ook nog een tip om je dekjes goed haarvrij te krijgen, gewoon eraf poetsen met een rosborstel, succes gegarandeerd! :))

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:33

de borstels laat il altijd 1 nachtje in de detol weken, daarna goed uitspoelen.
dekjes met groene zeep, en daarna in de machine op 30 graden, niet voluit centrifugeren

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 19:02

Hoe kan ik een rijbroek met suede zitvlak het beste wassen?
Ook gewoon op 30 graden?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 01:32

zodiacje schreef:
Ook gewoon op 30 graden?

Ja dat kan gewoon op 30 graden op een rustig programna, doe ik altijd net m'n rijbroeken met suede.

miranda_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 11:48

fjordjes schreef:
zodiacje schreef:
Ook gewoon op 30 graden?

Ja dat kan gewoon op 30 graden op een rustig programna, doe ik altijd net m'n rijbroeken met suede.

Bij een suède zitvlak ook geen wasverzachter gebruiken ;-) alleen wasmiddel.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 13:07

ik doe handschoenen en beenbeschermers etc met klittenband altijd in een (bh)waszakje :)

Kasper92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 14:04

Dekens en dekjes van te voren in de droger, hoeft maar kort en op lage temperatuur. Zo zijn ze haarvrij voor ze in de wasmachine gaan :)
Ik was alles in de wasmachine, zelfs mijn borstels.
( dekens,dekjes,kappen,transportbeschermers,rijkleding,halsters,touwen etc. )
Alles wat haar vrij is kan samen met klittenband, waar nog haren in zitten kan beter niet met de klittenband spullen gewassen worden.
Enige wat er tot nu toe niet tegen kon was mijn cap, stom idee ook want dan is hij ook niet meer veilig van al dat gebonk in die trommel ...

Janneke_Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 14:40

@kasper92 zitten al die haren dan niet in de droger???

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 14:48

CoronaLime schreef:

Pas op met schrobben.. Ik heb eens een dekje met zwarte vegen met groene zeep en een borsteltje schoon gemaakt. Nou, het zag er niet bepaald uit als nieuw. Allemaal pluisjes zaten erop! Nu doe ik het voorzichtig met mijn vingers of met de stof van het dekje zelf, de stof tegen elkaar wrijven zeg maar.

Met groene zeep ook oppassen dat je het niet te lang laag zitten, dat kan de kleur verbleken.

Kasper92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 15:20

Janneke_Tri schreef:
@kasper92 zitten al die haren dan niet in de droger???

Niet in de droger zelf dus het zit niet op je kleding enz. wat je er erna indoet. De filter kun je bij onze droger er makkelijk uit halen en schoonmaken.. :)

Diana_v_l

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 15:32

Heeft iemand nog goede tips voor het schoonmaken van je cap?
(voor de binnenkant uiteraard).
In de wasmachine lijkt me niet echt een optie. :)