Witte haren door zadeldruk of dekje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Witte haren door zadeldruk of dekje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 22:42

Paar maanden geleden ontstond bij mijn 4 jarige arabierenruin (toen 3 maanden onder het zadel) aan beide kanten van het zadel witte haren, maar alleen een paar witte haren tussen zijn bruine haren. Hij heeft een WOW zadel. Heb toen een goede zadelmaakster naar de rug en zadel laten kijken. ZIj doet tevens aan sportmassage bij paarden. Zij gaf aan dat de witte haren niet door zadeldruk kwam, maar waarschijnlijk door een reactie op het HAF dekje. Zadel is volledig op maat gemaakt. Inmiddels ben ik een paar maanden verder en komen aan beide kanten er steeds meer witte haren bij, echter het zadel ligt/steunt niet op die plekken op de rug. Als je tussen de haren kijkt, ziet de begroeiing van de haren er zeer normaal uit, tevens geen zwellingen op de huid en kan je hard op de plekken drukken en mijn paard laat niets, maar dan ook niets merken. Hij gedraagt en loopt zeer goed onder het zadel en laat niets merken als je het zadel erop legt. Ik heb tevens mijn instructrice ernaar laten kijken en ook zij is van mening dat het geen zadeldruk is, maar wat is het dan wel. Kan dit een allergische reactie op het HAF zadeldekje zijn? Ik zit echt met mijn handen in het haar wat dit zou kunnen zijn? Heeft iemand hier ervaringen mee?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 23:04

Ik weet niet of jij hetzelfde bedoeld, maar bij mijn paard zag je in de wintervacht ook witte haren. Duidelijk op plekken waar het zadel ligt. Maar de witte haren zag je alleen in de wintervacht en niet in zomervacht. Ze waren ook niet blijvend. De witte haren waren ook niet tot op de huid wit, alleen de laatste helft.

Uiteraard ook naar het zadel laten kijken (lag goed), wel een nieuw zadel aan geschaft om andere redenen. Nooit last gehad van zwelling of gevoeligheid of wat dan ook. Witte haren waren er alleen in de wintervacht en waren daarna weer weg.

Misschien een combinatie van druk en zweet, waardoor de haarzakjes toch aangetast worden. Geen idee of ik onzin uit kraam :Y) , dat was het enige wat ik kon bedenken.
Ik ben toen vaker van dekje gaan wisselen (dus niet een klammig dekje van de dag ervoor onder) en bij langere ritten, liep ik er na twee uur een kwartier naast met los zadel. Of dat de oplossing is geweest weet ik niet, maar de witte haren zijn uiteindelijk weg gebleven.

Ik ben niet zo bekend met HAF dekjes, maar die zouden juist extra ademend moeten zijn toch?

ZusJacobs

Re: Witte haren door zadeldruk of dekje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 06:10

Ik neem aan dat jouw haf dekje gewoon deelfde onderkant heeft als de mijne toendertijd, dit met van die gaatjes? Mijn pony kon daar ook niet tegen en kreeg er ook rare plekken van.. Schijnt volgens mij wel vaker voor de komen..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 08:24

Kan prima hoor, heb je een HAF dekje met Sympanova onderzijde ?

Dat is toch een kunststof, en kunststof gaat broeierig aanvoelen op de huid. Neem daarbij dat de balletjes-structuur van het materiaal ook een soort masserend effect heeft....dat na een tijdj niet prettig meer is maar juist de huid wat gaat irriteren. Met dan nog de warmte erbij heeft de huid het echt niet naar zijn zin en raakt dus steeds meer geïrriteerd waardoor ze witte haren aan gaat maken.

Je ziet dan van die typische plekken met grillige witte haartjes en patroontjes, is toch weer anders dan die hele duidelijke strakke diepwitte plekken die je ziet wanneer er sprake is van drukplekken.

Op zich zie je het bij de HAF-pads niet zo vaak hoor, maar het kàn voor komen.

Bij de Barefoot-zadels hebben we er jaren geleden last van gehad dat we in het assortiment o.a. pads hadden met een (nog iets meer plasticerige) Sympanova onderzijde. Was een heel fijn materiaal op zich omdat het een fijne anti-slip werking heeft, en toch ietwat kan ademen tussen de "balletjes" door.

Maar helaas kwamen er meldingen binnen van ruiters met paarden die allemaal witte plekken kregen, bij sommigen maar kleine plekjes maar bij anderen echt langs de hele ruggengraat of precies een witte afdruk van het hele zadel :oo

Is ook bij een aantal bokkers geweest. Barefoot als merk heeft daar echt een flinke knauw van gekregen omdat er nu nog steeds mensen spreken over drukplekken veroorzaakt door hun Barefoot-zadel, terwijl het daar niks mee te maken had, het kwam gewoon door die stomme Sympanova :(

Een echte drukplek zie je jaren later nog, die witte haren verdwijnen eigenlijk niet meer. Maar schuur- ofwel irritatieplekken die witte haartjes opleveren, trekken eigenlijk altijd weer weg en daar zie je dan niets meer van na 1 of 2 verharingen :)

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 09:53

enige wat ik zou aanraden is rijd gewoon een paar maanden met een ander dekje krijg je niet meer witte haren zou het best daar mee te maken kunnen hebben.
lijkt mij de goedkoopste en de snelste oplossing als je zadel nagekeken is en goed bevonden.
proberen waard zou ik zeggen

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 09:59

Mijn pony had precies hetzelfde. Ik had toen een soort geldekje onder mijn zadel liggen, een zadel onderlegger. Toen kreeg ze een plek op de schoft en waar het dekje aan de zijkanten aansloot, zadel raakte het paard niet op beide plaatsen.
Ik heb het dekje er toen afgehaald en weer met een normaal dekje gaan rijden. Ik heb nu nergens meer last van en de witte plekken aan de zijkanten zijn weer weggetrokken, die bij haar schoft zit er nog maar wel in veel mindere mate ;)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 10:00

pmarena schreef:
Op zich zie je het bij de HAF-pads niet zo vaak hoor, maar het kàn voor komen.

Toevallig was hier op het enduranceforum ook een topic over. Daar waren er toch meerdere mensen die na gebruik van de HAF dekken een paard met drukplekken/schuurplekken hadden. Ik ben er een van, helaas. Ik rij nu alleen nog met dekjes met wol.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 10:13

Dat is het hem, bij iets als endurance wordt het risico groter, omdat het paard dan natuurlijk langer blootgesteld wordt aan het materiaal :)

Maar door "normaal" gebruik zie je met de HAF pads eigenlijk weinig problemen ontstaan. Het komt voor, maar niet zo gek vaak :)

Bij de Barefoots was het ook voornamelijk bij de Endurance-ruiters dat de problemen met de Sympanova pads ontstonden.

Helaas wordt in die hoek tot op de dag van vandaag nog de schuld op de Barefoots geschoven...terwijl het ook daar gewoon aan de pad lag... maarja dan is de twijfel gezaaid, heel erg jammer :(:)

Lamsvel blijft gewoon het beste voor zware omstandigheden en om irritatie en schuren te voorkomen.
Alleen moet je het dan natuurlijk wel goed zacht en fluffy houden :)

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 10:22

Bedankt voor jullie reacties! Ga meteen over op het rijden met mijn 'gewone' oude katoenen dekjes, lijkt me inderdaad als eerste de beste en goedkoopste oplossing. Ik rijd nog geen endurance met dit paard, omdat hij nog te jon is, maar zeker wel eens 2 of 3 uur. Ga eerns kijken wat dit gaat opleveren. Ook heb ik mijn zadelmaaksters nog een keer om raad gevraagd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 10:27

Lijkt me een goed plan +:)+

Veel zadelmakers en dierenartsen e.d. weten niet eens van de problemen van Sympanova of het bestaan van irritatie-plekken in plaats van drukplekken, dus wie weet kun je weer iemand iets wijzer maken :)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 14:09

In mijn geval betrof het geen haf-pad, dus het kan ook door "gewone" dekjes veroorzaakt worden.
Even uit proberen wat het beste werkt.

Ik heb nu al een tijd bucas "stay dry" zadeldekjes. Prijzig, maar ze bevallen goed, ik kan merken dat de onderkant droger blijft dan bij mijn eerdere dekjes.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 11:30

Zadelmaakster laat ik toch nog een keer komen, wil ook het echt zeker weten. Wow schrijft dat sommige paarden witte haren krijgen in bloemvorm, als ze voor het eerste jaar onder een 'lucht' zadel worden gereden en het na de eerste vachtwissel weer weg moet gaan. had eerst witte haren in de wintervacht en bij de zomervacht worden het er alleen maar meer. Het is zelfs nu een gehele witte plek (met bruine haren ertussen, aan beide kanten) geworden, maar mijn paard heeft verder nergens last van