Piepend bit, slijtage?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kayleigh__

Piepend bit, slijtage?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 19:42

Sinds een paar dagen piept het bit. Ik heb een dubbelgebroken D-trens van Sprenger KK.
Heb 'm gisteren ingesmeerd met zonnebloemolie, maar hij piept nog steeds. Er zit ook wat speling bij de ringen.
Paard heb ik sinds september en daarvoor heeft hij op de manege ook al een aantal jaren met dit bit gereden. Hoeveel jaar durf ik niet te zeggen, ik gok zo'n 7 jaar. Bit werd daar redelijk schoongemaakt na elke keer rijden.
Zou het kunnen zijn dat dit bit versleten is? Het bit ziet er verder goed uit, paar krasjes. Alleen piept ie nu en zit er speling bij de ringen... Ben bang dat ie nu versleten is?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 20:02

Op de plek waar de ringen door het bit gaan kan op den duur slijtage ontstaan dat is normaal en kan een reden zijn het bit te vervangen. Bijvoorbeeld omdat de lip schade oploopt omdat er een velletje tussen ring en gat afgeklemd kan worden . Maar ik vind het wel raar dat het piept. Een Bit kun je niet smeren het gaat namelijk in de muil van het paard en dat is of ongezond, of niet lekker, of zo verdwenen.

Kayleigh__

Re: Piepend bit, slijtage?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 20:19

Las op bokt dat mensen het wel eens in smeerden met zonnebloemolie zodat het wat soepeler werd. Vandaar dat ik dat ook even probeerde. Maar dat helpt dus niks.
http://www.medhorses.nl/Images/ProductI ... 0448c9.jpg
Het gaat om dit bit. Daar waar de ringen door het bit heen gaan, zit bij dit bit vast. Wat bij een watertrens juist niet is.
Daar bij de D, bewegen de halfronde delen in het rechte gedeelte van de D en daar zit speling. Wat bij sommige bewegingen piept. Het komt verder niet bij z'n lippen of mondhoeken.
Heb nooit zoveel verstand gehad van bitten. Maar dit lijkt mij niet zo fijn en het lijkt me toch wat het contact verstoren, of zal dit meevallen?
Nu ik er goed overna denk... Harry kauwt bijna niet op zn bit tijdens het rijden. Kan dit veel kwaad? Hij loopt verder wel nagevelijk als ie opgewarmd is. Hij is wel wat onrustig met zn hoofd, maar dit kan ook te maken hebben met mij als ruiter. Heb er nooit zo overna gedacht, maar nu ik met dit bit bezig ben, ga ik daar ook overna denken.
Kan dit ook te maken hebben met het bit?
Hij is hiervoor 12 jaar gereden met een dubbelgebroken watertrens.

petitparis

Re: Piepend bit, slijtage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 20:24

Bij een D of bustrens kunnen de bussen uitslijten, dus waar de bitringen scharmieren tov het mondstuk. Bij beginnend slijtage kan het helpen om zonnebloem of andere olie eetbare olie te gebruiken. Maar na enige tijd zal het bit zodanig uitgesleten zijn dat de huid rond de mond toch gekneld kan geraken.