fairfax zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

fairfax zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 18:53

Hoi,

Wie heeft er een fairfax zadel ? en hoe bevalt het ?
Goede kwaliteit leer ?
Heeft fairfax ook een verwisselbare voorboom ?

Smaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 06:25

Ik heb sinds ruim een jaar een Fairfax dressuurzadel, na eerst een Wow ramp te hebben gehad. Ben over dit zadel heel tevreden. Ligt goed en zit lekker, als je tenminste van een niet gedwongen zit houdt.
Maar volgens mij is het type Fairfax zadel wat ik heb nu de S-line van Kent and Masters. Fairfax heeft nu een nieuw type zadel waar ik dus geen ervaring mee heb.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 09:49

Klopt geloof ik idd. Fairfax heeft een heel nieuw model.
Maar is jouw fairfax aanpasbaar qua boom ( verstelbare boom ) ?

Colga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 10:15

Ook ik ben overgestapt van WOW naar Fairfax. Superfijn zadel met inderdaad een verwisselbare boom, dat was een vereiste voor mij.
Ik heb wel gehoord dat het nieuwe type wat minder is dan de oude, zo geeft deze wat minder schoudervrijheid.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 10:20

Colga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 10:48

Volgens mij wel dropped panels ja. Ze hebben nu ook een enkel zweetblad toch?
Stuur je ook nog even een pb :+

Smaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 06:25

Ik heb dus het oude model Fairfax, met verwisselbare boom. Dit model is nu te verkrijgen als Kent and Masters S-line. Ben er heel tevreden over.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 06:38

mhoogenbos schreef:
Ik heb dus het oude model Fairfax, met verwisselbare boom. Dit model is nu te verkrijgen als Kent and Masters S-line. Ben er heel tevreden over.

Volgens mij heb ik deze ook (dressuur). Met vierkante lepel en nog gewoon dubbele zweetbladen.
(dat nieuwe zadel vind ik er eigenlijk niet zo mooi uit zien := )
Ik kon toen ook kiezen uit een ouder model van Kent & Masters en een KN, waarbij de KN nog verder aangepast moest worden op mijn Fjord, maar voor mij wel lekker zat. De K&M lag net als de Fairfax vrijwel meteen goed op mijn paard, maarze waren voor mij wel breed in de zitting. In de Fairfax zat ik echter steviger.

Heb het zadel nu bijna een jaartje en ik ben heel tevreden: het zit lekker en ligt prima op mijn (bolle) Fjord. Het is dan ook een speciaal cob-type zadel voor brede paarden. Het maakte alle verschil dat dit zadel ook aan de achterkant breed genoeg was!
Had voorheen een Wintec VZH zadel dat niet optimaal paste.
Het was in het begin voor mij wel even wennen aan de grote kniewrongen die op de Fairfax zitten en aan de bredere zitting...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 09:54

mairead schreef:
Het maakte alle verschil dat dit zadel ook aan de achterkant breed genoeg was!
..

Wat bedoel je hiermee ? Dat de twist van je andere zadel dus niet breed genoeg was ?

Smaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:59

Ik heb het standaard model Fairfax met ronde lepel, niet de cob versie met vierkante lepel.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 20:15

Maris schreef:
mairead schreef:
Het maakte alle verschil dat dit zadel ook aan de achterkant breed genoeg was!
..

Wat bedoel je hiermee ? Dat de twist van je andere zadel dus niet breed genoeg was ?

Inderdaad: die kon je van voren wel wijder maken, maar aan de achterkant was er voor mijn paard te weinig ruimte tussen de kussens. Je zag bij de Fairfax meteen het verschil. Maar ik denk dat dit voor alle Cob-type zadels geldt...
mhoogenbos schreef:
Ik heb het standaard model Fairfax met ronde lepel, niet de cob versie met vierkante lepel.

Ah: zit dat zo. Had alleen de Cob-versie een vierkante lepel?