Verandering onder WOW zadel in 3mnd tijd!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Remember

Verandering onder WOW zadel in 3mnd tijd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 16:02

Heb even getwijfeld om dit in het WOW-topic te zetten, maar lijkt me ook wel interessant voor mensen met andere zadels, en wellicht hebben meer mensen zulke gegevens?

2 februari is mijn Wow-zadel aangepast op mijn paard, daarvoor lag het acceptabel maar het was 'perfect' afgesteld op een ander paard. Die reed ik inmiddels niet meer dus 2 februari is hij helemaal aangepast. Nu merkte ik de laatste tijd met rijden al dat ik wat achterin kwam te zitten, dus vandaag wederom laten checken en aanpassen. Paard is in 3 maanden tijd zo gegroeid dat hij een headplate groter erin heeft, lucht is weer afgesteld en we kunnen dus weer verder :D .Paard wordt in juni 5, is 1,74 en loopt op M-niveau.

Nu is hij 2-2 gemeten en 'getekend' en vandaag weer. Heb in Word even de lijntjes overgetrokken (vergeef me dus dat het geen strakke lijnen zijn ;) ) en onder elkaar gezet, wel leuk om te zien!

Groen is 2 februari, blauw is vandaag, 8 mei.
Bovenste lijn is over de rug gemeten thv 18e rib. Je ziet dat hij daar 'strakker' is geworden, of wat afgevallen :+
Lijn daaronder is over de schoft heen vlak achter schouderblad. Significant gegroeid daar! (Het lukte me helaas niet om de hoogste punten exact gelijk te laten lopen, het verschuiven van de lijntjes ging per halve cm ofzo)
Onderste lijn is over de wervelkolom heen de schoft op. Wat opvalt is dat de hoek van de schoft ook scherper is geworden,
oftewel, de schoft is er meer uit gekomen waardoor veel paarden juist eerst iets smaller worden. Maar in dit geval is ook de bespiering enorm toegenomen, waardoor hij al met al toch flink gegroeid is.

Afbeelding

Als ik de 'schoftlijn' pak en vanuit het midden 5cm naar beneden ga en dáár de breedte opmeet, was hij 13,6 en nu 16cm.
In 3mnd tijd!! Met een wolzadel was het zeer waarschijnlijke verhaal geweest en op zoek naar een ander, omdat zulke veranderingen gewoonweg bijna niet op te vangen zijn. Ben ontzettend benieuwd hoe hij zich verder gaat ontwikkelen!

Anoukie

Re: Verandering onder WOW zadel in 3mnd tijd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:10

Jeetje Remember, dit is zeker interessant om te zien :j! Fijn ook dat je zadel aangepast kan worden, anders ben je er maar mooi klaar mee :).

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 16:22

Ja, dat is het voordeel van Wow, als de basis goed is is het eigenlijk altijd wel aan te passen. Vooral de juiste kussenvorm komt erg nauw, maar verder dan dat kun je met de headplates en de lucht eigenlijk heel veel kanten op.
Hengst bij ons op stal ging vorig jaar als 3-jarige in een headplate 4, maar is nu wat meer vanuit de schoft gegroeid dus weer terug naar een 3. Als hij nu weer meer in training komt en bespiering neemt toe, zal dat wel weer een 4 worden. En met je lucht doe je de finetuning daarna terwijl je erop zit.

Overigens denk ik dat je bij veel wolzadels deze ontwikkeling ook niet ziet, omdat ze de ruimte en de mogelijkheid niet hebben om zo te groeien :o. En dan komt de zadelmaker na een jaar en ligt het nog 'goed', terwijl het paard er eigenlijk in vast is gegroeid. De echte goeden daar gelaten natuurlijk, maar met wol en een 'statisch' zadel is dit zo veel moeilijker op te vangen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:31

Heel interessant! Ik neem aan dat de fitter dit heeft uitgetekend en jij het hebt overgetrokken? Hoe/waarmee/waarop tekent de fitter het uit?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 16:37

Wordt gemeten met een flexibel, enigszins stug latje dat de vorm behoudt als je het buigt, wellicht is zulk spul ook wel in een Karwei/Praxis oid te vinden? Dan zou je het ook zelf kunnen :j, sowieso wel interessant toch?
Dan wordt het op een formulier van Wow gezet (pen erlangs), met daarop nog ruimte om de extra gegevens op kwijt te kunnen (eigenaar, paard, type zadel, veranderingen die zijn gedaan, aandachtpunten etc). Is op doordrukpapier, dus 1 voor de fitter en 1 voor moi :+ . Bij elke pasbeurt wordt dit even gedaan, dus kun je mooi de ontwikkeling volgen.
Ik wilde ze echt over elkaar heen hebben, dus heb er fotootje van gemaakt, in Word en dan lijntje overtrekken. Maar het zijn in het echie dus 2 aparte formulieren.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:44

Handig zeg! Moet je inderdaad ook wel zelf kunnen doen als je een latje of iets dergelijks vindt dat geschikt is. Ik heb ook een wow en ben sinds vorige week weer begonnen met rijden na 9 maanden rust dus zeker wel interessant om bij te houden.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:47

Leuk is dat he?!
Mijn nieuwe merrie zou een HP1 moeten hebben. Maar wegens omstandigheden toch een 2 er in gedaan. En na 2 weken moest ze sowieso de 2 hebben....

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 16:51

Dat is zeker interessant Daan, zeker na zo'n lange rustperiode!

Deze is van een 2 naar een 3 gegaan Needje :j

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:53

Er zat een 3 in, maar die heb ik omgeruild omdat ik dacht m toch niet nodig te hebben....
Maar heb het idee dat dat misschien niet zo slim was. haha

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:19

Mooi om te zien! Ben heel benieuwd of nog meer Wow rijders dit kunnen plaatsen :j

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:48

mooie groei Remember, ik heb nu ook een wowfitter die het voor mij getekend heeft, ik ben ook benieuwd over een tijd hoe die van mij er dan uitziet

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 21:51

Ik zou het van andere zadels ook wel interessant vinden hoor! Het is simpel te meten, dus iedereen kan het. Als je maar nauwkeurig bent in dezelfde plekken meten ;)

LauLoveTosca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:54

haha wel komisch om te zien dat dat verschil er ook echt is en te zien/ meten is
erg leuk!

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 22:15

Ik ben ook heel blij met mijn Wow het biedt zoveel mogelijkheden! Mijn jonkie moet binnenkort ook weer een nieuwe afmeting hebben. Ik zal vragen of mijn fitter ook een tekening wil maken, leuk voor het vergelijk.

Mijn oude merrie deed het ook ontzettend goed onder mijn Wow. Van een vaste schouder naar een arm bespierde rug in 3 maanden ongelofelijk veel vooruitgang en een nieuwe headplate.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 08:31

Ja, leuk! Heb je ook al een tekening van de vorige keer?

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 08:34

Bij mijn paarden was dit inderdaad ook het geval! Niet met een WOW zadel, maar eerst met een niet passend zadel en nu dus met een wel passend zadel!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 08:41

Leuk dat ze dat zo doen met zo'n formulier +:)+

Mensen staan er soms echt van versteld hoe snel een paard van vorm kan veranderen, er zijn toch nog heel veel mensen die denken dat het allemaal nieuwerwetse onzin is, goed aanpasbare en flexibele zadels :P

Ik ben blij dat er steeds meer aandacht voor komt :j

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:41

Remember schreef:
Ja, leuk! Heb je ook al een tekening van de vorige keer?

Nee nog niet, maar aangezien mijn jonkie veel (zal) veranderen zal ik daarna nog een update kunnen plaatsen. Hebben we in ieder geval een startpunt :)

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 14:38

Ben benieuwd! Werken zadelmakers met andere zadels ook niet met zoiets om de ontwikkeling te kunnen volgen?

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 15:30

Dat weet ik niet, maar weet wel dat mijn maatzadel ook zo aangemeten is (met zo'n flexibel latje :D). Zou dat best zelf nog eens kunnen doen en dan overtrekken op de 1e tekening van zo'n 7 maanden geleden.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:30

Da's een positieve verandering hé! :)

Ik heb het nooit zo op papier uitgetekend, maar ik merk bij mijn paard ook dat hij nu gespierder is rondom de schoft én ook dat de hoek van de schoft scherper is geworden.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 19:37

Anoukie schreef:
Dat weet ik niet, maar weet wel dat mijn maatzadel ook zo aangemeten is (met zo'n flexibel latje :D). Zou dat best zelf nog eens kunnen doen en dan overtrekken op de 1e tekening van zo'n 7 maanden geleden.

Zou leuk zijn :j

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 05:03

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 07:10

Ik had het met mijn startrekk, dat ik hem liet aanmeten had ze boommaat 3 maar ging al richting 4 dus de 4 genomen. Dat was het najaar Ze had toen nog een veulen aan de voet. NA het spenen is ze gaan groeien en nu zit ze op boommaat 5. Haar rug is ook mooier gevult geworden en haar rug lijkt wel wat minder doorgezakt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 19:32

HippoLogic schreef:
Daan_Ordeal schreef:
Heel interessant! Ik neem aan dat de fitter dit heeft uitgetekend en jij het hebt overgetrokken? Hoe/waarmee/waarop tekent de fitter het uit?

Volgens mij heeft het flex curve (flexi curve)
http://www.google.com/search?q=flexcurv ... 80&bih=911

Weet je ook waat je zo'n flexibel "liniaal" kan kopen ?