Boomloos of met boom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

plovesb

Boomloos of met boom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 11:05

Hoi,

Nu ik bezig ben met me pony inrijden ben ik aan het kijken voor een nieuw zadel maar nou ben ik erg aan het twijfelen tussen een boomloos zadel of 1 met boom. Wat raden jullie aan? En hebben jullie zelf ervaring met boomloze zadels?

Alvast bedankt!

Doubtless

Re: Boomloos of met boom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:08

Ik heb ervoor gekozen een zadel te kopen met boom. Mijn balans is niet slecht, maar zitten op een zadel met boom is imo makkelijker. Een zwabberend, fladderend paard vind ik dan ook makkelijker recht te krijgen met een boomzadel, ivm de steun die je ervan krijgt.
Boomloos vind ik heerlijk rijden, maar dan wel op een paard dat al wat meer balans heeft en een rechte lijn kan lopen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:09

Tja, dit is zo afhankelijk van jezelf en de rug van je paard.

Ik heb een pony die geen boomzadel op kan hebben dus kom automatisch bij een boomloos zadel uit, had geen keuze. Rij met een Trekker zadel, bevalt echt super maar merk wel dat ik minder steun aan het zadel heb qua benen ed dan bij een boomzadel.

Wat vind je zelf prettig?

Houdt er rekening mee dat je pony nog erg veranderd en dat je met een boomzadel vaak wel tegen de breedte aanloopt als de bespiering anders wordt. Eerst een simpel zadeltje nemen wat past voor het beleren of bv een wintec is een prima oplossing. Dan kan je later een duurder zadel nemen als de pony niet meer zoveel veranderd.

Angela

Re: Boomloos of met boom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:20

[HAR] voor en nadelen boomloos zadel

Een goed topic om de voors en tegens door te lezen.

Ik heb zelf voor een boomloos zadel gekozen (startrekk dressuur) omdat mijn ventje volop in ontwikkeling is en was, en een boomzadel daardoor dus of nu niet perfect zou passen, of straks niet meer...