Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
DeSprinkhaan schreef:Moet je hem eerst leren om zich te laten pakken, mijn ezeltjes hebben ook nog een halster om, maar nog voor maar 1 of 2 maanden, dan hebben ze het wel geleerd. om dat te leren :
goed omkopen. Je kan met een tweede halster komen en die dus over zijn halster omdoen.
of je kan gaan oefenen met het afdoen en omdoen van zin halster terwijl je hem vasthoud met een touw omzijn nek, en daarna aan de manen.
En vooral als je aankomt hem niet direct pakken, eerst aaien zodat hij kan achepteren dat je hem aan zijn manen pakt.
Rije schreef:Maar als hij het in de wei kapot maakt, ben je dan niet bang dat hij ergens aan blijft haken? Blijkbaar is er iets scherps in de wei waar het halster achter blijft haken. Dat zou ik geen fijn idee vinden.
Ik doe halsters in de wei altijd af. Als hij dan niet te pakken is, kun je misschien daarmee gaan oefenen. Da’s in ieder geval veiliger.
Rije schreef:Dat kan, maar het kan ook dat een vriendje van 'm met zijn tanden het halster vastpakt waardoor het steeds kapot gaat.
juliaolthof schreef:Rije schreef:Maar als hij het in de wei kapot maakt, ben je dan niet bang dat hij ergens aan blijft haken? Blijkbaar is er iets scherps in de wei waar het halster achter blijft haken. Dat zou ik geen fijn idee vinden.
Ik doe halsters in de wei altijd af. Als hij dan niet te pakken is, kun je misschien daarmee gaan oefenen. Da’s in ieder geval veiliger.
Dat vind ik ook geen fijn idee maar ik ga nu oefenen met vangen, maar het is niet dat hij ergens achter blijft haken maar hij maakt zijn halster voor op zijn neus kapot.

Citaat:Misschien schuurt hij? Dan kan het zijn dat het halster jeukt. Misschien zit het wat te strak of schuift het omhoog?
In ieder geval is het hoe dan ook een goed plan om te oefenen met vangen.
Hier nog wat tips:
- Geef niet op! Als jij een uur achter hem aan rent en het dan maar opgeeft, weet hij dat hij als hij maar lang genoeg wegrent onder het werk uit kan komen. Niet doen dus.
- Zorg dat je niet altijd als je het land in komt, hem meeneemt. Ga bijvoorbeeld een keer drollen scheppen terwijl je in je zak kleine stukjes appel of wortel hebt oid. Als hij dan bij je komt geef je hem een snoepje en ga je weer verder. Wel opletten dat hij niet gaat bedelen. Maar hierdoor leert hij dus dat het wel eens goed voor hem kan uitpakken als hij naar jou toekomt
- Heeft hij een weidemaatje die zich wel goed laat benaderen? Maak jouw pony jaloers! Ga bij het weidemaatje staan knuffelen, snoepjes geven etc. Jouw pony zal vanzelf jouw aandacht op komen eisen, ben je nou helemaal, beetje vreemdgaan
- Ga ook eens alleen maar wandelen. Hoef je niet eens de wei/paddock voor uit. Dus: halster om, 5 minuten wandelen, halster af, en weggaan. En belonen natuurlijk.
- Mijn verzorgpaard loopt ook altijd weg. Wat dan goed werkt is naast haar kont gaan staan, het halstertouw over haar rug leggen en zo naar haar hoofd lopen. Ze is dan ' ingesloten' door mij en het touw en dan loopt ze niet weg. Weet niet of dit voor jou ook werkt maar het is het proberen waard
- Let op dat het halster goed passend is. Dus niet te klein, maar ook niet te groot. Zorg ook dat je het vlot om het hoofd doet: veel paarden vinden het halster omdoen vervelend omdat het over hun ogen heen komt en hun oren dubbel worden gevouwen. Oefen goed en probeer het in een soepele beweging om te doen.
Succes!
1997suus schreef:I.p.v. halster omlaten elke keer je pony lokken met snoepjes/wortels en misschien in het begin een bakje voer zodat ie weet: Baas komt, ik krijg iets lekkers. Maar dan moet je hem niet telkens pakken om mee te nemen naar stal, maar eigenlijk voor dat lekkers even naar de wei gaan, lokken geven en belonen en hem gewoon lekker weer met rust op het land laten. Dan snappen de meeste paarden wel dat mens=eten word en af en toe pakken.