Hoofdstel verkleurt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

walkaway_

Hoofdstel verkleurt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 22:27

hey,
ik heb nu al een jaar of 5 een cognackleurrig hoofdstel.
omdat ik in de winter geen tijd had om het te onderhouden en ik er eigenlijk ook niet meer mee rijd heeft het dus een aantal maandjes verwaarloosd aan het rek gehangen en is door de vochtigheid in de gang beschimmeld geraakt. Rond begin april heb ik het hoofdstel mee naar huis genomen en met (blankgekleurde) leerolie compleet schoongemaakt. Het leer werd een rare kleur donkerbruin wat het normaal niet had. Ik dacht in het begin dat het kwam doordat het vochtig werd van de olie dus wachtte ik het maar af. maar nu is het nog steeds dezelfde kleur bruin?
is dit normaal en is deze kleur blijvend?
xx

Champie_Me

Re: Hoofdstel verkleurt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 00:19

Deze kleur is waarschijnlijk blijvend ja.. Wellicht dat het nog iets lichter zal worden maar ik verwacht niet dat hij weer de originele kleur zal worden... Helaas!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 00:23

Lichtbruine tinten kun je beter schoonmaken met lichte ledercreme.
Van olie wordt het altijd wat donkerder en langere tijd laten hangen en schimmel laten vangen heeft ook meegeholpen.
De kleur die het nu heeft is blijvend, je zou kunnen proberen nogmaals schoonmaken en dan creme gebruiken maar denk niet dat dat veel zal helpen.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 00:24

Je moet ook nooit met olie schoonmaken..Zeker geen bruin hanarchement dat gaat verkleuren..

walkaway_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 19:32

oohw ja dat is jammer.. de eigenaar van de paarden die ik rij zei dat ik het het beste met olie zou kunnen schoonmaken omdat het zo uitgedroogd was dus ik nam maar aan dat het klopte :')

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:28

Zwart leer kan je goed schoonmaken met olie als het uitgedroogd is maar bruin leer word dan echt donkerder. Dus dat weet je voor de volgende keer ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:11

Om leer schoon te maken gebruik je een schoonmaakproduct....geen verzorgingsproduct :P

Als je zelf vies haar hebt dan ga je het toch ook eerst wassen met shampoo...en niet met een conditioner die je na het wassen, op schoon haar hoort te gebruiken :P

Schoonmaken doe je met een zadelzeep / ledershampoo of wat dan ook dat er voor gemaakt is om leer schoon te maken.

Wil je het daarna verzorgen, dan smeer je er iets op dat leer soepel maakt en beschermd. Zoals een lederolie, cream of dressing.

Gaat het om een lichte kleur leer die je licht wilt houden, dan kun je er het beste zo min mogelijk aan rommelen met allerlei middeltjes, wil je het toch verzorgen dan is iets als Stübben Hamanol een spulletje dat er om bekend staat dat het licht leder niet verkleurd :)

En licht leder dat je licht wilt houden, moet je vooral zoveel mogelijk uit het licht houden, dus donker opbergen, anders wordt het al snel steeds donkerder van kleur :)