weinig bespiering schoft, boomloos zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ollytje

weinig bespiering schoft, boomloos zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 21:35

Vandaag naar een boomzadelpasser geweest....
Helaas heeft een van onze fjorden erg weinig bespiering bij de schoft, er was 1 passend boomzadel te vinden( Anky classic) maar die moet dan aan de voorkant ondersteund worden met een prolite pad. Ook vanwege de wat oudere leeftijd van deze fjord verwachtte de zadelpasser geen extreme veranderingen in de bespiering bij de schoft meer. Dus komt er op neer dat wanneer we een boomzadel willen dat we altijd met een prolite pad moeten rijden die bij de schoft voldoende opvulling geeft.

Ook vanwege deze reden past ons huidige boomloze zadel niet goed en heeft deze witte plekken veroorzaakt die vooral aan de voorkant zichtbaar zijn, de witte haren lopen gelijk aan de inlage. Je kan heel duidelijk zien dat de witte haren van de inlages van het boomloze pad komen.

Maar wat nu? kiezen voor een boomzadel waarbij er een prolite pad onder moet die aan de voorkant verhoogd word of zou er een oplossing zijn met ons huidige boomloze zadel ( bv enkel aan de voorkant dubbele inlages plaatsen.?)

Een ander zadel? eventuele andere oplossingen?

Whild

Re: weinig bespiering schoft, boomloos zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:54

Wat voor een soort boomloos zadel lag er eerst op? In de praktijk zie je vaak dat sommige types boomloze zadels helemaal niet zo goed gebouwd zijn en gewoon plat over een paard zijn rug heen liggen waardoor het inderdaad kan schuren. Ik wil eigenlijk niet meteen met dé populaire naam smijten, maar uit eigen ervaring zeg ik het toch: een Barefoot met een VPS systeem zou geen drukplaatsen moeten kunnen veroorzaken. :)

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 22:09

idd een barefoot, ben best radeloos.
hoe zit het dan met een boomzadel want het komt er op neer dat ook daar een speciaal pad onder moet zodat de leegte bij schoft opgevuld word. Is dat opzich een goede oplossing? want dat betekend waarschijnlijk dat er altijd een prolite pad moet onder het zadel...en ik las net veelvuldig hier op bokt dat een prolite pad enkel maar een tijdelijke oplossing mag zijn, gezien de leeftijd van mijn paard schatte de zadelmaker dat de bespiering bij de schoft ook niet meer komt en dat er dus wel ten alle tijden met een aanvullend pad gereden moet worden..
Laatst bijgewerkt door Ollytje op 04-05-12 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 22:11

zou semi boomloos hiervoor een oplossing kunnen zijn?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 09:29

Hoi weer,

ik hoop dat je de mogelijkheid hebt om wat foto's te maken van de rug, plekken, paardje met zadel en paardje met zadel + ruiter, alles netjes recht van opzij ? :)

Dan hebben we "beeld" bij het probleem dat je nu hebt en van daaruit kunnen we dan verder kijken voor de oplossing. Je moet toch eerst weten wat er nu fout gaat, om te voorkomen dat het bij een ander zadel net zo hard weer fout gaat.

Het moet op zich ook wel raar lopen als de Barefoot dit (wellicht met een aanpassing hier of daar qua pommel / inlages) niet aan zou kunnen :)

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 18:20

nou, voel me knap onnozel!!!!!!!!! Ik heb bij meerdere mensen om advies gevraagd en die adviseerde dat ik accuut moest stoppen met rijden, want het zouden drukplekken zijn.
we hebben er gisteren zelfs een zadelpasser na laten kijken, en daarvan verwacht je toch enige kennis en oprechtheid van dacht ik zo.

Ik heb mijn fjord in de winter laten scheren en heb enkele haren (in de vorm van een dekje) laten staan. Alleen nu krijgt ze haar zomervacht door en die haren zijn veel lichter als de haren van haar wintervacht. En op de plek van de inlages laten de winterharen het eerste los....................... Heel geen drukplekken maar gewoon nieuwe vacht!!!!!! Voel me zo dom...

Ik snapte er ook helemaal niks van, heb nooit problemen gehad met mijn eigen barefoot zadel. Maargoed, wegens het feit dat ik toch een stevige ruiter ben let ik daar enorm op.

Ik zag wel dat er inmiddels heavy duty inlages waren, zal me daar eens in gaan verdiepen of dat wat voor onze combinatie is.
Laatst bijgewerkt door Ollytje op 05-05-12 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 18:23

Doe mij die foto's ook dan als je wilt :P

Ik ben wel benieuwd hoe het er uit ziet, in woorden en in beeld is toch vaak weer heel anders :)

Ik ben wel nieuwsgierig wat er mis gaat, zo vaak zie / hoor ik het namelijk niet namelijk zo'n klacht over een Barefoot, en ik vind het altijd wel interessant om te zien wat het probleem nu blijkt te zijn :j

(en dit liefst ook op te lossen natuurlijk ;) )

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 18:27

Volgensmij is het probleem opgelost! Het waren geen drukplekken maar nieuwe zomervacht (als ik haar goed begrijp bij haar laatste post).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 18:28

O is het ècht alleen nieuwe vacht, zo had ik het helemaal niet gelezen maar nu je het zegt !! :oo

Dat zou wel top zijn als dat alles is +:)+

Maar wel een beetje suf inderdaad, hihi :+

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 19:41

Ja klopt! was gewoon de nieuwe vacht in de vorm van de inlages omdat de oude vacht daar het eerst los laat....

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 21:42

dit is wel de beste oplossing die er kan zijn voor jou, gratis en je kan met je leuke zadeltje blijven rijden
(wij merken het ook dat eerst op de plaats van het zadel de zomervacht verschijnt)