Martingaal tegen hoofdslaan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Martingaal tegen hoofdslaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 22:09

Ik ben een beetje aan het rondkijken voor een martingaal of iets. Ik rij buiten met hackamore, en vaak met hele losse teugels. Dat vinden we het fijnste rijden. Echter, als we bv op nieuw terrein zijn, heeft Wiet haar stresstik; zwaaien met haar hoofd, zo af en toe. Probleem is dat ze hierdoor wel eens regelmatig haar 'teugel vangt' of wel 1 teugel over haar hoofd slingert, waardoor je eigenlijk niets meer te zeggen hebt (teugels helemaal over haar hoofd gegooid). Nu zag ik een Ierse Martingaal, die gaat dat probleem helemaal tegen, maar dan kun je niet - indien nodig - je handen wijder brengen, omdat de teugels helemaal bij elkaar worden gehouden. Dus zat ik te denken aan een gewone martingaal, maar kan dat wel met hackamore, "mag" dat uberhaupt, en zou dat het probleem tegen gaan? Het is dan wel de bedoeling dat hij verder gewoon zo los mogelijk hangt dat hij niet inwerkt als ze met een hoog hoofd loopt, maar enkel werkt tegen het teugel over het hoofd heen gooien. Of zou dat toch teveel druk op de hackamore geven als ze zwaait? Want ik wil haar ook weer niet pijn doen - als ze dat ondervind wordt het slaan met het hoofd alleen maar erger ;) Wat betreft het hoofdschudden; dat is een stress-tik die al als veulen aanwezig is (ze is nu 9) en helaas blijft dat aanwezig in nieuwe spannende situaties als ritten op vreemd terrein. In de verdere omgang is het hoofdschudden al enorm verminderd over de jaren. Rijtechnisch is het niet op te lossen, het is al enorm verminderd met rechtrichtend rijden, maar met zulke nieuwe dingen doet ze het toch nog.

Dit is een Ierse Martingaal:
Afbeelding

Willen jullie meedenken?

(ze schud dus op de manier als op 0:08 om een beeld te geven) http://www.youtube.com/watch?v=YV8V2zZgRbY

Horsesfriend

Re: Martingaal tegen hoofdslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:28

Ik zou het gewoon proberen, ik denk dat het wel werkt en verder niet inwerkt ofzo, het is eigenlijk alleen maar om de teugels bij elkaar te houden.

laura_appie9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:31

Horsesfriend schreef:
Ik zou het gewoon proberen, ik denk dat het wel werkt en verder niet inwerkt ofzo, het is eigenlijk alleen maar om de teugels bij elkaar te houden.

ik ben het hier helemaal mee eens!