Welk Bitloos hoofdstel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CelineZilko

Welk Bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 21:09

Hallo bokkers,
Ik rijd nu al een paar maanden met mijn paard bitloos vooral met mijn touwhalster omdat ik nog geen echt bitloos hoofdstel heb. Nu ben ik benieuwt wat voor bitloos hoofdstel jullie mij aan raden? het liefst niet een super duur hoofdstel! Ik dacht zelf aan een bosal hebben jullie daar ervaring mee? ik hoop dat jullie mij wat informatie of eigen ervaring kunnen geven over wat voor bitloos hoofdstel je zou aanraden.

RebeccaxMuse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:34

In ieder geval is het aan te raden te rijden met een häckamoore. Barefoot werkt bij de paarden waarop ik rijd altijd wel goed ;)

EDIT: ik zag dat ik dubbelop was :$
Laatst bijgewerkt door RebeccaxMuse op 02-05-12 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Diaz

Re: Welk Bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:35

Misschien is dan een sidepull juist wat? Een hackamoore is veel strenger dan een touwhalstertje.

CelineZilko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 21:38

Mijn paard is inderdaad wel gevoelig en reageert heel snel iets strengs is dus niet echt nodig, maar met mijn touwhalster heb ik toch altijd zo iets stel je voor op een buitenrit gaat hij er van door of blijft hij ergens aan hangen of wat dan ook, heb ik toch het iedee dat ik een touwhalster eerderkapot gaat daarom ben ik op zoek naar wat anders.

RebeccaxMuse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:43

Dan zou ik dat niet doen, denk ik. Hackamoore is inderdaad best streng... Ik zal eventjes voor je rondvragen bij wat vriendinnen, die weten vast wel wat.

CelineZilko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 21:44

Okee bedankt !

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:50

Ik weet niet echt hoe braaf je paard is,is hij makkelijk te houden met een touwhalster? En dan ook het stoppen/sturen of een van de 2 iets minder? Voor het sturen is het touwhalster natuurlijk wel handig,vanwege de knoopjes die een specifiekere druk geven. Maar wat is de reden dat je de overstap wilt maken van touwhalster naar een ''echt'' hoofdstel? Want als het echt goed bevalt.kun je ook lekker zo blijven rijden.

Als je paard soms nog een beetje meer gecorrigeert moet worden is deze sidepull wel heel erg handig:

Afbeelding

Het touw op de neus kan erg handig zijn!

Hackamore raad ik je niet aan als je hem (niet echt) nodig hebt,vind het erg moeilijk om het ''bitloos'' te noemen want het is een heel scherp hoofdstel,misschien nog wel meer dan een bit-hoofdstel!

Verder kun je natuurlijk ook voor dit gaan als je paard erg braaf is.

Afbeelding

Kan op de foto niet goed zien of het kruislings os of niet,kruislings vind ik persoonlijk niet prettig en erg verwarrend. Maar ervan uitgaand dat dit een gewone sidepull is,kan ik je deze wel aanraden. Zelfde effect als een stalhalster,maar net even wat steviger en chiquer!

succes!

CelineZilko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 21:54

Bedankt voor de info! Ik wil een over stap maken naar een echt bitloos hoofdstel omdat ik toch bang ben op buitenritten dat als hij er vandoorgaat of het halster ergens achter blijft hangen het niet kapot schiet, aangezien het toch wel iel dingen zijn.
Mijn paard stuurt en remt heel gemakkenlijk heb daar geen problemen mee.
Ook bedankt voor de info over de hackamore! Het hoofdstel op de eerste foto ik wel wat, maar is die mischien niet ook wat te streng aangezien hij gemakkenlijk stuurt en remt? op buitenritten is hij altijd wel wat pittiger dus daar is het mischien wel handiger voor.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:57

Ik vind het heel slim dat je kijkt naar iets stevigers voor buiten!

Misschien is zoiets wel wat? Heeft een leren riem over de neus, en daardoor iets zachter dan de eerste van hierboven:
Afbeelding