[WN] Westernzadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lara

Westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 20:41

Hoi allemaal !

Ik snap er nu niet zoveel meer van.. Ik heb een heel fijn WoWzadel(dressuur) die ik met mijn paard heb overgenomen, maar op een enkele keer na doe ik niet heel intensief meer aan dressuur, maar zadel zit heerlijk dus ik wil niet zeuren. Ik rijd meer freestyle en western en neig steeds meer naar om een westernzadel aan te schaffen, en wil mij goed inlezen voordat ik de overstap maak.
Ik heb wat rondgekeken maar kon nergens echt antwoorden vinden helaas;
- Veel lees ik bijv. op marktplaats over zadels met een ''fullquarterboom'' en ik vroeg me af waar dat vergelijkbaar voor is? Gezien de gemiddelde bouw/hoogte van een quarter denk ik niet dat dat wat is voor mijn soms wat lompe paard(1.64)
- Roping, Reining, Cutting(etc), wat is nou het meest allround type zadel?
- Welke merken zijn af te raden?

Meer tips zijn welkom :D
Bij voorbaad dank :)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 07:33

Full quarter boom : de maten van western zadels kan je niet vergelijken met engelse, zelfs tussen de verschillende merken kan je niet vergelijken omdat bijna elk merk zijn eigen maten heeft.
De enige methode is tussen zadel of boom passen op je paard.

Zadel type : bijna elke wedstrijd discipline heeft zijn eigen zadel met vooral verschil in de zit : korter of langer, breder of smaller, vlak of hol, enz.
Daarnaast hebben de meeste merken ook allround zadels. Maar ook voor deze zadels geld de regel : passen.
Het is best dat je, onder leiding van een goede western zadel passer, eerst een zit zoekt waarbij jij je comfortabel voelt en dan met een aantal zadels, met deze zit, maar van verschillende maten gaat passen op je paard.

Over merken kan ik niets zeggen maar goedkope zadels deugen meestal niet.

DubbelFun

Re: Westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 08:03

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 17:15

MarcR schreef:
Full quarter boom : de maten van western zadels kan je niet vergelijken met engelse, zelfs tussen de verschillende merken kan je niet vergelijken omdat bijna elk merk zijn eigen maten heeft.
De enige methode is tussen zadel of boom passen op je paard.

Zadel type : bijna elke wedstrijd discipline heeft zijn eigen zadel met vooral verschil in de zit : korter of langer, breder of smaller, vlak of hol, enz.
Daarnaast hebben de meeste merken ook allround zadels. Maar ook voor deze zadels geld de regel : passen.
Het is best dat je, onder leiding van een goede western zadel passer, eerst een zit zoekt waarbij jij je comfortabel voelt en dan met een aantal zadels, met deze zit, maar van verschillende maten gaat passen op je paard.

Over merken kan ik niets zeggen maar goedkope zadels deugen meestal niet.

Bedankt!
Heb wat overleg genomen en ben nu inderdaad opzoek naar een goede passervice die ook niet te ver weg is. Het liefst eentje waarbij je het zadel bijv een week op proef kan nemen, maar snap dat ik daarvoor op de markt beter kan zoeken :)

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:07

Neem contact op met Evelien van Eurohorse je krijgt een eerlijk advies, ze meet je paard op en kan kijken welk zadel geschikt is, ze heeft ook 2e hands. Echt een zeer betrouwbaar adres.
http://www.euro-horse.nl

Zamora

Re: Westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 15:26

Kan je Evelien ook zeker aanraden. Ze komt bij je langs dus ideaal.