verschil engelse - duitse zadels ? + andere zadelvragen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

verschil engelse - duitse zadels ? + andere zadelvragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 13:01

hoi,

ik heb ooit begrepen dat er verschillen zijn tussen duitse zadelmerken en engelse zadelmerken. Klopt dat ?
Dus b.v. Kieffer, passier <--> albion, baines, black country.

Duitse merken hebben een bredere zit ( twist ) tov de engelse ?
Maar duitse merken passen weer beter op onze KWPN-ers qua bouw dan engelse ??

Wie kan me meer vertellen ?
Laatst bijgewerkt door Maris op 02-05-12 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 13:04

ik kom nu ook dit tegen :

klumpertje schreef:
Als je puur naar pasvorm kijkt vallen de Engelse zadels (Kent&masters en Black country bijvoorbeeld) naar mijn mening onder de A merk zadels. Daarin zijn natuurlijk wel verschillende kwaliteiten van leer of zelfs kunststof nog te onderscheiden.
Zadels die het op het moment minder goede pasvorm hebben zijn meer de Duitse zadels.
Het verschil hierin is dat de Engelse zadels een vlakkere boom hebben en hierdoor beter op onze, steeds breder en mooier bespierde wordende, paardenruggen passen. Op het moment lopen ze hiermee voor op bijvoorbeeld de Duitse zadelmerken.
Natuurlijk wil ik niet alles over een kam scheren, er zijn ook paarden waarop die zadels juist wel goed passen en elk zadelmerk zal, denk ik, toch elke keer zijn zadels verbeteren.

Klopt dat, hebben engelse zadels vaak een vlakkere boom ?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 13:15

ooh en nog een zadelvraag ---> ik lees tegenwoordig over foam vullingen ipv wol. Wat zijn daar de voor- of nadelen van ?

aslo

Re: verschil engelse - duitse zadels ? + andere zadelvragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:39

Vind dat juist dat doorgaans de Engelse zadels beter op KWPN'ers passen.
Foam vulling heeft als voordeel dat de vulling na het rijden weer de oorspronkelijke vorm aan neemt en je deze dus ook op een ander paard kunt leggen (mits zadel goed past uiteraard). Zo'n 10 minuten na gebruik past de vulling zich aan de rug aan (door warmer worden). Het hoeft in principe nooit bijgevuld te worden. Voordeel van wol is dat je met bijvullen/verwijderen vulling kussens beter aan kunt passen naar de rug van een paard. Nadeel is dat de kussens zich gaan vormen naar de rug van het paard en je zo'n zadel eigenlijk niet op een ander paard kunt leggen. Ander nadeel is dat je eigenlijk elk jaar de vulling moet laten controleren en vaak zie je dat deze weer wat aangepast moet worden.

asko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:49

Je draait het net om. Engelse zadels zijn vaak wat breder in de twist (tussen je benen zeg maar), maar hebben ook een wat bredere pasvorm voor de paarden, wat voor de meeste paarden tegenwoordig wel nodig is. Ook zijn ze inderdaad vaak net wat vlakker in de boom in combinatie met de kussens, maar er zijn ook genoeg Engelse zadels met een wat rondere boom voor paarden met een wat holle rug. Voor ieder paard wat wils..

Foam klinkt mooi, maar een ander woord ervoor is traagschuim. Het woord zegt het al; het is vaak te langzaam om de bewegingen van een paard en ruiter op te vangen, Het is ideaal als je alleen maar stil zou staan, maar dat doen je natuurlijk niet. Onderzoek dat oa in BIT is gepubliceerd, heeft uitgewezen dat je met wol een mooiere drukverdeling hebt dan met foam. Er is natuurlijk wel verschil in de de kwaliteit van de foam, maar vaak is het foam ook nog eens veel te dun, waardoor je te veel close contact krijgt dan je paard lief is! Er moet wel een beetje bescherming zitten tussen jou en de harde boom, anders doe je je paard pijn! Een ander nadeel van foam is dat het niet aanpasbaar is, en wol vaak ter plaatse aangepast kan worden aan je paard. Een zadel met foamvulling moet meestal terug gestuurd worden naar de fabriek. Ik zou het dus wel weten. Flair is natuurlijk ook een goed optie, maar weer iets kostbaarder dan wol.

Hopelijk zo wat meer duidelijkheid!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 18:29

ik las dat iemand alleen nog vulde met foam of vilt, dus kennelijk kan je foam ook bijvullen ???
Flair is, geloof ik geen optie voor mijn rug ( ik heb nu een wow ....).

Zit een bredere twist dan wel fijn ( van de engelse zadels ) ?

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 19:39

Ik heb een zadel die in Engeland gemaakt is. Zat erg breed dus heb hem laten maken met een smallere twist. Nu is hij prima voor mij! Anders kon ik mijn benen niet eens aanleggen omdat mijn IJslander zo smal is :+

Foam moet je niet willen. Vormt naar de rug maar kun je niet opvullen. Dus het zadel aanpassen kan niet en mocht hij scheef worden kun je er nog niets mee.. Wol is de beste keuze.

asko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 22:24

MSFC opgeleide zadelmakers kunnen de wolgevulde kussens opnieuw vullen met een zogenoemde 'lining'; dat is een extra laagje van foam of vilt zodat je op het paard een zo glad mogelijk oppervlak krijgt. Bij wol is er altijd een risico dat je wat hobbels krijgt op den duur. De lining is dan een dun laagje onder de wol zeg maar, dat onderin de kussens gelegd wordt. Misschien dat je dat gehoord hebt?

asko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 22:28

oh en de bredere twist: dat is zo persoonlijk. Aan de buitenkant kun je helaas nooit zien wat iemand fijn zal vinden, dat is een kwestie van zitten en rijden! Als een twist te smal is heb je kans dat je te veel op je schaambeen gaat zitten en is hij te wijd kan het gebeuren dat je met je benen naar buiten gaat draaien.

Sonja_vR

Re: verschil engelse - duitse zadels ? + andere zadelvragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 07:13

twist is idd persoonlijk, maar vrouwen zitten over het algemeen wel fijner op een smallere twist , mannen vaak fijner op een bredere, kwestie van anatomieverschillen tussen dames en heren

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 09:37

Asko, zou idd kunnen hoor dat het om de lining ging met foam of vilt.