Ledervet, olie, balsem?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

soetJob

Ledervet, olie, balsem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 19:46

Heey allemaal,

Ik zit te dubben; ik weet dat zadelzeep voor het reinigen van leder is en olie om barsten te voorkomen.
Maar werkt olie hetzelfde als balsem of vet? Ik ben het meest tevreden over vet, dit voedt het leder heel goed,
maar is gelijk ook 10 euro per pot.
Iemand advies? Werkt het allemaal hetzelfde; olie, balsem en vet? Of is vet toch het beste om leder 'gezond', flexibel en sterk te houden?

Alvast bedankkttttt :D :D

XXSoetJob

Priscilla__

Re: Ledervet, olie, balsem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:29

Ik zelf vind olie het fijnst, gebruik ik het meest. :j. Heel soms maak ik ook gebruik van balsem maar meestal toch wel de olie. :)

soetJob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 08:18

Werkt olie en balsem dus hetzelfde als vet? Dus voedt het, gaat het in barstjes en scheurtjes zitten?
XX

Dain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 11:45

Ja, dat voedt ook, maar als het goed is doe je het minder vaak dan zadelzeep. Het is maar net wat je zelf het prettigst vindt om te gebruiken. Zelf heb ik balsem, omdat dat niet vettig is en goed intrekt. Ook omdat de wrongen van mijn zadel gemaakt zijn van iets zachter leer, werd dit aangeraden. Na 5 jaar is die pot nog niet op en mijn zadel ziet er nog steeds als nieuw uit, omdat ik het wekelijks schoonmaak en sowieso als we door de regen hebben gereden :)

soetJob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 12:35

Ahaaa,ok, thaaaanks!
(L)

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 13:07

Vet en lederdressing...Olie ben ik geen fan van, het leer wordt daar veel te zacht van (vind ik) waardoor het sneller scheurt. Ook mag je de zitting van je zadel nooit met olie behandelen volgens mijn zadelmaker (Daaleman dus die weet waar hij over praat). De olie gaat door het leer heen en trekt in de vulling waardoor deze hard wordt. Je kunt beter lederdressing gebruiken voor de zitting.

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 13:09

Ik gebruik vet op me nieuwe zadel. en ik vet hem 2x per week zowieso in. vind het ideaal heb hier ook nog leder gel staan maar eigenlijk nooit gebruikt.

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 13:10

Goed invetten! Ik doe dit maandelijks (rij 4 dagen per week met m'n zadel) en zadel ziet er nog super uit.. Olie gebruik ik alleen voor een nieuw hoofdstel of leren halster, daarna gewoon vaak invetten! :j

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 13:12

Froukjeloves schreef:
Ik gebruik vet op me nieuwe zadel. en ik vet hem 2x per week zowieso in. vind het ideaal heb hier ook nog leder gel staan maar eigenlijk nooit gebruikt.

2 keer per week? Even nieuwsgierig, waarom doe je dit zo vaak? Ik doe het 1 keer per maand, zou wel wat vaker mogen misschien

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 13:18

Ik vet mijn zadel 1x per week in, voor wedstrijd. Maar dan vooral de randen enz. De rest doe ik ong 1 x per maand.

soetJob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 19:43

dankuuuuuwel allemaal :D