[WN] breuk in pommel repareerbaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

haffylover

breuk in pommel repareerbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 20:58

Hallo,,

Ik heb een vraagje ik heb een westernzadel maar toen ik die kreeg zat er een breuk in de pommel (hoop dat het goed schrijf)

Ik heb dus nog nooit met het zadel gereden enkel even gepast en er op gezeten om te kijken of het paste en hoe het zat.

Toen kwam ik er teven achter dat er de pommel gescheurd of misschien wel gebroken is. Hier benede oppe de foto de groene lijn geeft de scheur aan. Ik heb gevoeld en je voelt de scheur aan de boven kant maar niet aan de onderkant.

Ik durf er niet mee te rijden want weet niet of het kwaad kan, persoonlijk denk ik er niet mee moet rijden. Dus gebruikt nou me gewone zadel.

Afbeelding

Nou is mijn vraag?

Kan het kwaad? Zo ja is het te maken? en weet iemand een goede zadelmaker ervoor ergens in de omgeving limburg eventueel brabant.
Laatst bijgewerkt door haffylover op 30-04-12 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

xgoldengirlx

Re: breuk in pommel repareerbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:02

ik denk dat het niet goed is als je er mee gaat rijden, de druk van het zadel gaat sowieso anders worden en kan verkeerd uitpakken bij je paard... ik zou het persoonlijk niet doen. of het te repareren is weet ik niet

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 21:05

nee idd er mee rijden doe ik ook niet omdat ik niet weet wat het kan aan richten. daarvoor wil ik eerst zekerheid en duidelijkheid dus dacht bokt gaat me vast verder helpen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:06

Van welk merk is het zadel? Want dan zou je ook nog even bij de fabrikant info kunnen aanvragen.

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 21:06

ik heb er geen merk op kunnen vinden na mijn weten dus merkloos

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:07

Zou ik zeker niet mee gaan rijden. Of het te repareren is voor weinig geld betwijfel ik. Ik weet natuurlijk niet wat voor merk en staat dit zadel is maar het kan vast uit om een andere tweedehandse te kopen voor een nette prijs, tussen de 500/800 euro moet er wat goeds te vinden zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:10

Dan vrees ik dat je het zadel beter voor de sier kunt houden, goed zadel is niet merkloos namelijk.

(zo van de bovenkant lijkt het op de westernzadel die divoza verkocht)

Ik zou eerder kijken voor een nieuw zadel (2e hands eerder ivm de prijs)

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 21:10

Ik heb er geen idee van heb hem van iemand gekrege die hem jaren in de weg had liggen. Dus tja denk ga een kijke wat ik er nog mee kan doen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 08:12

@haffylover : kijk even in de link in mijn onderschrift , dan zie je precies hoe de pommel/fork aan de bars zit en meteen ook de onmogelijkheid om die te laten repareren. Zéker bij een zadel zonder (goede) merkaanduiding.
Bovendien vrees ik dat de prijs van de reparatie de waarde van het zadel ver te boven gaat.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 08:20

Dit lijkt erg op het zadel dat ik ook ooit heb gehad en waarvoor ik me achteraf schaam dat ik het in de buurt van een paard heb laten komen, ookal was deze heel. Ik zou zeggen weggooien die hap! Die van mij is opgehaald door een meneer met een western/indianenspeelhal om als decoratie te dienen, misschien dat je die kunt proberen te vinden, krijg je er ook nog wat voor :-) maar ik ben van mening dat zo'n ding gewoon niet op een paard moet liggen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 08:27

Om te zorgen dat dit soort zadel écht nooit meer op de rug van een paard terechtkomt is te zorgen dat het doormidden gezaagd in de kliko verdwijnt !!
Ook die meneer die het ooit als decoratie gebruikt kán het weer doorverkopen aan iemand die het wél weer op een paard gaat leggen.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 08:33

Wil je er toch opzitten, schroef er een paar leuke stoelpoten onder en maak er een barkruk van. Dat is echt de enige manier om nog enkele uurtjes op jouw zadel te zitten. Niet op je paard, je rijdt er echt zijn rug mee naar de mallemoer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 08:37

vuurneon schreef:
Dan vrees ik dat je het zadel beter voor de sier kunt houden, goed zadel is niet merkloos namelijk.

(zo van de bovenkant lijkt het op de westernzadel die divoza verkocht)

Ik zou eerder kijken voor een nieuw zadel (2e hands eerder ivm de prijs)

Ik ben er vrijwel zeker van dat dit een goedkoop westernzadel van divoza is. Heb hem zelf ook gehad en hij is echt een slechte kwaliteit zadel. Gebroken pommel of niet, niet op je paard leggen.

Ook hier is hij door midden gezaagd in de kliko beland.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:09

DubbelDun schreef:
Om te zorgen dat dit soort zadel écht nooit meer op de rug van een paard terechtkomt is te zorgen dat het doormidden gezaagd in de kliko verdwijnt !!
Ook die meneer die het ooit als decoratie gebruikt kán het weer doorverkopen aan iemand die het wél weer op een paard gaat leggen.

Ik zag hem er voor aan om 'm desnoods zelf nog doormidden te zagen, mocht hij er vanaf willen uiteindelijk. Maar, je weet inderdaad maar nooit! Alleen is niet iedereen zo gek te krijgen om een zadel door de midden te zagen, en al helemaal niet als je zelf (nog) niet inziet hoe schadelijk het kan zijn. Zie dit soort zadels wel vaker voorbij komen op Bokt, zolang ze aangeboden worden, worden ze blijkbaar ook verkocht!

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 23:37

ok thnx voor jullie reacties nou weet ik 100% zeker dan mijn zadel gewoon banketstaaf is en ik er goed aan heb gedaan en nooit mee te rijden.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 18:33

Heel goed :-) gewoon ff een tijdje doorsparen en goed speuren, en er de juiste mensen bij halen, dan zul je vanzelf een leuk westernzadeltje vinden. Je paardje zal je dankbaar zijn :-)