Welk soort bit + neusriem is geschikt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nijntjepluis

Welk soort bit + neusriem is geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 16:55

Ik ben bezig met het africhten van een fellpony. Hij is vandaag 3 jaar geworden. Nu is het dus ook tijd om uit te gaan kijken naar een zadel en een hoofdstel.

Nu heeft hij al een tijd terug (maanden geleden) tetanus gehad. Hiervan is hij hersteld. Maar ik heb het idee dat zijn kaken nog wat stijf zijn. Ik weet niet of dit zou kunnen?

Hij heeft ook een smal, klein mondje. Nu moet er een hoofdstel en een bit kopen. Klopt het dat omdat hij een smalle neus + mond heeft er beter voor een dubbele neusriem gekozen kan worden?

Omdat hij een smal mondje heeft, denk ik dat een dik bit niet zo geschikt is. Maar een dunner bit werkt harder in. Ik wil eigenlijk het liefste toch een relatief zacht bit hebben. Ook omdat ik er zelf niet op ga rijden, maar kinderen.

upendo

Re: Welk soort bit + neusriem is geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 16:57

Het maakt geen verschil met wat voor bit of hoofdstel je rijdt. Het ligt aan de ruiter hoe scherp het inwerkt.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 17:05

tetanus valt toch niet te genezen?
Ik zou gaan voor een dubbelgebroken trensje en een normale neusriem waar je de sperriem of vanaf haalt of niet heel strak doet.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 17:28

Een zacht bit is niet per definitie scherper dan een dik bit. Een dik bit in een te smalle mond is juist scherper. Als de anatomie van het hoofd een dun mondstuk eist dan moet je daar als ruiter gewoonweg rekening mee houden, dus wat upendo ook zegt.

nijntjepluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 18:14

Pentax schreef:
tetanus valt toch niet te genezen?
Ik zou gaan voor een dubbelgebroken trensje en een normale neusriem waar je de sperriem of vanaf haalt of niet heel strak doet.

Waarom voor een hoofdstel met sperriem gaan en deze eraf halen. Waarom dan geen een halen met hoge neusriem?

Tetanus valt te genezen als je snel de symptomen herkent, en laat behandelen. Maar er is een hoge kans op overlijden. Zo'n 90 procent red het niet.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 18:38

Dan kun je verder in de training de sperriem wel gebruiken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 18:45

Laat de TA pony even nakijken op wolfskiesjes. Die kan je meteen helpen met meten bitmaat en hoeveel ruimte je hebt qua dikte. Je kan er ook voor kiezen om een zachte bitloze optoming te gebruiken voor de kinderen die er op rijden. Eventueel in combinatie met trensje waar nodig (en goed les natuurlijk).

maflinger1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 16:50

Kneveltrens schijnt ook wel fijn te zijn, helpt met sturen door die knevels aan de zijkant en ligt stil in de mond heb ik gehoord.