Drukverdeling boomloos

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ollytje

Drukverdeling boomloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 11:29

Wij rijden al een poosje boomloos en kijken graag kritisch naar elk type zadel, ook onze boomloze zadels controleren we vaak en zijn eigenlijk bij de volgende vraag terecht gekomen:

Welk type of merk boomloos zadel verdeeld de druk van de ruiter het beste? In een Duitse test hebben we gevonden dat het trekker zadel de druk als een van de beste verdeeld over de rug maar dat is een artikel van 2008.

Welk van alle merken boomloos is het bv geschikste voor intensief lichtrijden, en welk type boomloos is weer geschikter voor een wat zwaardere ruiter?

Er zijn van Barefoot bv weer nieuwere inlages op de markt ( heavy duty inlages).

De vraag is eigenlijk welk type boomloos zadel van dit moment uit zichzelf de druk het meeste en beste verdeeld?

pmarena

Re: Drukverdeling boomloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 14:37

Naar mijn mening is het zadel dat het gewicht van de ruiter op de meest comfortabele manier over de rug van het paard verdeelt, het zadel dat het paard en de ruiter het beste past en waarop de ruiter het beste in evenwicht zit, op de juiste plek op de rug, zodat de ruiter zelf zijn gewicht op een nette manier op de rug plaatst.

Geen enkel materiaal geeft een garantie dat het op elk willekeurig paard en onder een willekeurige ruiter het beste resultaat zal geven, per combinatie van paard en ruiter zal een ander type zadel de beste score kunnen geven qua gewichtsverdeling en comfort (welke niet noodzakelijk gelijk aan elkaar zijn) :)

Van mij hoeft echt niet iedereen aan een soepel boomloos zadel, maar hoe vormvaster en "harder" een zadel wordt, hoe beter de drukverdeling in theorie is.....en hoe slechter deze vaak in de praktijk is doordat het zadel net niet goed de rondingen van de rug volgt of het wat gaat kantelen onder het gewicht van de ruiter waardoor je weer plekken van puntdruk krijgt.

Trekkers zijn inderdaad wel fijne zadels, wanneer ze ruiter en paard goed passen dan hebben ze over het algemeen een prima drukverdeling naar mijn ervaring :j

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 08:32

Ik denk dat pmarena een hele mooie uitleg geeft. Een zadel dat eigenlijk niet veel meer is als iets wat de ruggegraad vrij houdt, maar verder niet veel meer is, zal de druk niet zo goed verdelen, maar inderdaad, een zadel dat bijna een "gewoon" zadel is, doet dit alleen als hij ook echt goed op de rug van het paard ligt. En zou kan de drukverdeling bij een boomlooszadel zelfs beter zijn dan bij een slecht passend boomzadel.

Ik rij zelf met een startrekk dressuur, en heb deze ook eens met een plip-pad (daarmee kun je na het rijden zien hoe de drukverdeling tijdens die rit is geweest) gereden, en daar kwam een prima drukverdeling uit. Nu is dit zadel ook door een zadelpasser op zijn rug bekeken, dus het was niet heel verwonderlijk dat het zadel ook daadwerkelijk op de plip test goed pastte.

Mocht je twijfelen tussen 2 zadels, dan kan het rijden met zo'n pad wellicht wel de doorslag voor jullie geven..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 09:36

ik denk ook dat onderhoud een heel kritisch punt is , ik ken iemand die al een langere tijd met boomloos rijd en zich de laatste tijd beklaagde over drukpunten etc. bleek dat ze al die tijd al dezelfde inlages gebruikte die er bij aankoop in zaten , sja die dingen slijten ook bij gebruik
nieuwe inlages gekocht en probleem opgelost

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 17:06

super informatie! heel erg bedankt!

ik denk dat wij met onze fjorden (die toch altijd wat schommelen in gewicht en bouw) het beste uit zijn met een (semi) boomloos zadel wat je zelf ook eenvoudig nog aan kunt passen.

een boom zadel zie ik namenlijk niet snel passend worden op onze knollies ( ook de meeste zadelmakers durven zich hier niet aan te wagen)en een semi boomloos geeft voor ons misschien net even wat meer ondersteuning.

Nou maar even uitzoeken of een semi boomloos ook gaat passen.

Heh t heeft even geduurd maar t kwartje is gevallen!!! thanx u all.