Springzadel: norton of wintec?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

Springzadel: norton of wintec?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 19:41

Ik ben op zoek naar een relatief "goedkoop" springzadel om naast mijn andere zadel (Gaston Mercier, Endurance/veelzijdigheid) te gebruiken.

Wat is de bedoeling van het zadel?
- Hoogstens 1x per maand een springles mee rijden.
- Gebruiken bij dingen waar ik mijn mooie lederen zadel niet wil aan blootstellen, zoals extreme weersomstandigheden, of als ik mijn paard zou willen meenemen naar een zwemvijver of iets dergelijks.
- Als vrienden of famillie eens op mijn paard willen rondhobbelen zou ik ook dit zadel nemen aangezien mijn endurance zadel een kleine zitmaat heeft (16.5 inch) Het springzadel zou ik 17 inch nemen.

Op dit ogenblik heb ik een Barefoot Stella naast mijn eigenlijke zadel voor dit soort dingen, maar daar kan ik niet mee gaan springen...

De eisen van het zadel zijn dus:
- kunststof! geen leer, het moet eenvoudig en snel schoon te maken zijn, al is het de tuinslang er op zetten.
- springzadel
- kwalitatief gewoon goed, al betaal ik dan misschien wat meer.
- verwisselbare voorboom, niet dat het zadel dan automatisch op elk paard passend te maken is, maar zadels met verwisselbare boom zijn doorgaans beter verkoopbaar tweedehands.

Op dit ogenblik zit ik met 2 zadels in mijn hoofd, namelijk "Norton Rexine close contact" (http://www.ekkia.nl/produits/?id_cat=2& ... PRO=Z02778) en "Wintec 500 close contact" (http://www.wintec.net.au/products/jumpC ... ct500.html) en ben dus op zoek naar mensen die ervaring hebben met deze zadels.
Slijten ze snel? Harde of zachte zitting? Opgesloten gevoel of vrije zit?
Ik vermoed dat Wintec betere kwaliteit is dan Norton, maar Norton is daarintegen wel weer heel goedkoop... En misschien goed genoeg voor wat ik er maar van verlang?

Ik heb in ieder geval al een winkel gevonden die beide zadels heeft en wil langskomen om te passen, maar ervaringen zijn zeker welkom om de keuze wat gemakkelijker te maken.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 21:14

Ik zou never nooit voor Norton gaan.
Kunststof zadels kunnen niet versteld worden (behalve het kopijzer) maar als je perse met kunststof wilt rijden zou ik eerder naar Wintec, Thorrowgood of Tekna gaan kijken.

Zelf zou ik eerder voor een goede tweedehands leer gaan, maar dat is een persoonlijke keus.

MelanieB

Re: Springzadel: norton of wintec?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 22:08

Als je perse kunstof wilt; tekna heeft mooie zadels, en ook mooie springzadels.
Die norton heb ik gehad, zat voor geen meter.
Zou dan voor een wintec gaan, of Tekna.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 22:36

Ik wil inderdaad persé kunststof. Niet dat ik er zo veel liever mee rij, heb het liefste gewoon een lederen zadel. Maar om in de regen te rijden en dergelijke is het dus handiger om een kunstoffen zadel te hebben. Bij slecht weer gooi ik er nu ook gewoon mijn Barefoot op. Het is dat ik met geen van mijn beide zadels kan springen, anders bleef de Barefoot hier gewoon in de kast hangen :j

Tekna ziet er leuk uit, maar heeft geen verwisselbare boom. Ok, het is aan te passen met hitte, maar zo'n boompje wisselen is toch gemakkelijker.
Thorrowgood ziet er ook heel goed uit... ik zal eens moeten kijken of er winkels in de omgeving de zadels op stock hebben. Ik wil toch eerst eens voelen, zitten en passen voor ik aankoop.

Ik vreesde al voor de Norton... €200 voor een zadel is wel heeeeel erg weinig. goedkoop=duurkoop?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 22:48

Boompje verwisselen is makkelijk, maar verwacht niet dat het daarmee past, die kans is klein, vaak moet je de kussens nog iets laten aanpassen bijv.
Oftewel, vraag anders eens een zadelmaker met 2ehandsjes (of nieuw) met wintec's, tekna's ed?
Passend zadel is altijd erg belangrijk.

En tsja, die norton vond ik niks, idd goedkoop duurkoop

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 23:01

Ik heb zelf tot voor kort op een wintec gereden (500, vzh) en vond het echt een fijn zadel. Geen gedoe met schoonmaken of regen, en ik vond het erg fijn zitten. Bovendien is de boom erg makkelijk te verwisselen.

Mijn wintec VZH slijtte amper. Na 2 jaar ziet die er nog precies hetzelfde uit zoals ik hem gekocht heb. Durf niet zo goed te zeggen over de close contact, maar mijn wintec had ook een erg fijne vrije zit, maar niet heel zacht. Na een uur of 2/2,5 kreeg ik toch wel last van mijn kont :+

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 23:13

nee, ik ga er niet vanuit dat het zadel passend te krijgen is met enkel een ander voorboompje. Maar ik heb dan weer het voordeel dat ik zelf de kussens kan aanpassen indien nodig.
de Thorowgood is daarin wel handig zie ik op de site, die heeft 2 vulslots klaarzitten zodat je rechtstreeks op het paard de vulling kan aanpassen. Ik weet niet of wintec dit heeft, op de site staat er niets vermeld, maar ik vrees ervoor. De meeste zijn met Cair en dus moeilijker aan te passen. Ze zijn nog wel te krijgen met wolvulling en dat is ook zeker de vulling die ik zou vragen. De vulling moet ook gewoon makkelijk aan te passen zijn of ik begin er niet aan...

Ik weet alleen niet waar ik die Thorowgood ga vinden :\
Ik ken 1 winkel met enkel de wintec, een andere met wintec en norton, nog een andere heeft niets van kunststof, de 4e had enkel norton... nog nergens Thorowgood gevonden...

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 23:40

Ik zou ook voor wintec gaan :j

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 06:34

Wintec heeft zich het meest bewezen. En het zijn goede zadels. De nieuwere wintecs hebben ook betere beugelriemhaken (zodat je niet je beugels uit de haken springt wat met de Norton en de oude wintecs wel gebeurt).
De beugelriemhaak van Tekna ken ik niet, en die van Thorowgood ook niet.

Norton heeft een beetje een smal kussenkanaal, het zadel zou op mijn paard nooit passen en ook niet passend te maken zijn. Wintec ligt wel goed (met cair, gewoon standaard vanaf fabriek).

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 11:43

Dan zou je het beste wintec kunnen nemen. Of op MP een 2e handse tekna.