Ervaring dubbele longe a la Haanstra (van Pfiff)met koorden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Visitor

Ervaring dubbele longe a la Haanstra (van Pfiff)met koorden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 12:13

(Ik kon met de zoekfunctie geen antwoord vinden op mijn vraag.)
Mijn paard kruipt gemakkelijk achter de teugel, ook (vooral eigenlijk) aan de dubbele longe. Daarom gebruik ik die eigenlijk niet. Maar nou had ik bedacht dat dat mogelijk (ook) kon komen door de slechte geleiding van de webband longe door de ringen van de longeersingel. (Ik heb nu dus een gewone dubbele longe van webband.) Zo'n dubbele longe a la Haanstra met aan de uiteinden koord in plaats van webband zou dan misschien uitkomst kunnen bieden, omdat dat beter door de ringen van de singel glijdt. Ik kan mijn hulpen met de teugel dan beter geven (of liever gezegd: achterwege laten) omdat de 'release' beter is. Dat is tenminste het idee. Iemand ervaring hiermee?
Maar, op sommige plaatjes van die longe lijken die koorden erg kort, waardoor je dan nog met de webband door de ringetjes zit en niet met de koorden. Ik wilde hier eigenlijk de vraag stellen hoe lang die koorden precies zijn, omdat ik dat op internet niet kan vinden en de lokale ruitershop hem niet heeft, vandaar dat ik het niet zelf 'live' kan bekijken maar hem op internet moet bestellen, maar nu zie ik op Agradi die van Pfiff te koop, http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... bele-longe, waarbij staat dat aan elke kant 2 m 70 koord zit. Dat moet genoeg zijn lijkt me toch? Iemand ervaring met deze longe?
Ik gebruik de dubbele longe overigens op onderstaande manier (dus zonder dat het door de bitringen en weer terug naar de singel gaat ofzo), onderstaand plaatje is een random plaatje van google. Dat scheelt natuurlijk wel, dan heb je meer koord 'over', maar m'n paard is nogal lang en ik wil haar ook lang en laag kunnen laten lopen zonder dat ik dan op het webband stuit.
Sorry voor het lange verhaal, hopelijk is het een beetje duidelijk. Bedankt voor de reacties alvast.

Afbeelding

ZusJacobs

Re: Ervaring dubbele longe a la Haanstra (van Pfiff)met koorden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 14:59

Ik heb er een liggen die ik niet meer gebruik (ook door deels het probleem met achter de teugel kruipen en een slechte release. Bij die van LH is het wel minder maar voor mijn gevoel nog te stroef door de ringen. + je moet een longeensingel hebben met grote ringen, anders past de clip er niet doorheen, ik heb er zelf kleine klipjes aangezet.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 16:40

Bij m'n pony gebruikte ik deze altijd en beviel super goed. Bij m'n paardje nog maar 1x gebruikt en ging ook prima.
Gaat makkelijk door de ringen van de longeersingel (is trouwens van HH pro).

(ps is trouwens t/m maandag bij ons in de webshop in de aanbieding voor € 16,95)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 18:06

Ik heb die van Lammert Haanstra met idd koord eraan. Vind hem heel fijn en heel goede release ook :j

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 09:33

Dank jullie voor de ervaringen! Ik ga het er maar op wagen dan, laat jullie weten of het beviel. (Kiki, sorry maar bij Agradi nu zonder verzendkosten dus net wat goedkoper al met al.)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 14:02

Ik zou nog laten weten of het beviel. Duurde even voordat de nieuwe dubbele longe binnen was, maar hij is er eindelijk. Hij bevalt beter dan de vorige die ik had. Alleen ik merk toch dat als ik in het midden van de longeercirkel ga staan (15 m diameter), het gewicht van de dubbele longe er toch nog voor zorgt dat ze te veel achter de teugel kruipt op momenten. Dus sta nu wat dichterbij d'r en dat gaat eigenlijk top! Bedankt voor het delen van jullie ervaringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:53

Super, fijn dat het goed werkt voor je :)